Slobodna Dalmacija: 22. 01. 2001.

UDRUGA ZA PRAVNU ZAŠTITU "JURIS PROTECTA" PRIPREMILA IZVJEŠĆE O STANJU U HRVATSKOM PRAVOSUĐU

Sporovi traju i do 20 godina

Sudski bi registar trebao biti dostupan javnosti tijekom cijeloga radnog vremena, a ne samo nekoliko sati - Prosječan broj donesenih presuda i do deset je puta manji po sucu nego u Njemačkoj - Sporovi nerijetko traju i do 20 godina, a suci nemaju potrebnog iskustva, stoji u izvješću

Piše: Josip ŠMIDT

Po prirodi stvari, pravosuđe je u bivšoj komunističkoj Jugoslaviji bilo u velikoj mjeri servis komunističke partije. Dolaskom na vlast Franje Tuđmana i njegova HDZ-a u svibnju 1991., pravosuđe se dalje uneređuje i postaje instrumentom "državne politike", a država to je on. Šesteročlana koalicija preuzima vlast u siječnju 2000. godine sa svim hipotekama prethodnog režima.

To su uvodne rečenice iz izvješća o stanju u hrvatskom pravosuđu što ga je pripremila Juris Protecta, udruga za pravnu zaštitu, a potpisao predsjednik Z. Zeljko. U izvješću su obuhvaćena sva područja s kojima se sudovi bave.

Tako se u dijelu izvješća o gruntovnicama kaže da ne ispunjavaju ulogu koja im je namijenjena. Stranke ne mogu dobiti pouzdane odgovore o rokovima upisa, a u propustima prednjači gruntovnica u Zagrebu. Premda je preseljena u moderne i peterostruko veće prostorije i ima pomoć američkih stručnjaka, u toj gruntovnici nema pozitivnih pomaka. Nedopustivo je da se ne vodi briga o većoj ekspeditivnosti kod upisa u zemljišne knjige.

U izvršenju pravomoćnih presuda i ovrha — kaže se u izvješću — ni približno se ne ispunjavaju europski standardi, a pokretanje ovršnog postupka u praksi često vodi u novi sudski spor. Zato se smatra da bi za ubrzanje ovrhe trebalo uvesti poludržavne dužnosnike, koji bi obavljali pljenidbu na terenu, a sudske radnje u ovrsi mogli bi obavljati referenti. Nisu rijetki slučajevi da ovrha traje pet i više godina, dok u Njemačkoj maksimalno traje tri mjeseca.

Sudski bi registar trebao biti dostupan javnosti tijekom cijelog radnog vremena, a ne samo u nekoliko sati kao primjerice kod Privrednog suda u Zagrebu, gdje nije moguće istog dana dobiti ovjerenu kopiju sudskog registra. Prekomjerna je sporost i u ostalim sudovima u Hrvatskoj. Sporovi nerijetko traju i do 20 godina, suci su bez potrebnog iskustva, a doškolovanje je sudaca potpuno zanemareno.

Prosječan broj donesenih presuda i do deset je puta po sucu manji nego u Njemačkoj. Zato bi trebalo donijeti novi, moderni zakon o parničnom postupku, koji bi omogućio brže i djelotvornije vođenje postupka. Istodobno je nužno smanjiti diskrecijsko pravo sudaca i unijeti nove institute koji su socijalističkom pravosuđu bili nepoznati — kaže se u izvješću.

Izvješćem su obuhvaćene i odvjetničke naknade, sudske pristojbe itd. Važeće odvjetničke tarife predviđaju plaćanje honorara odvjetnicima za svaki izlazak na raspravu, i stoga su odvjetnici zainteresirani za što veći broj rasprava i odugovlačenje postupaka pred sudovima.

Alternativa je tomu da se prihvati sustav koji predviđa plaćanje naknade za svaku poduzetu radnju odvjetnika ili suda, no odvjetnički se lobi zalaže za održavanje postojećeg načina nagrađivanja. Sudske pristojbe povećane su i do 20 puta, sa željom da se smanji broj sudskih sporova, ali kod ovako visokih sudskih pristojbi ne može biti govora o postojanju pravne zaštite. Iz usporedbe visine sudskih pristojbi i prosječnog dohotka po stanovniku proizlazi da su te sudske pristojbe u Hrvatskoj 15 puta veće nego u Njemačkoj.

U dijelu izvješća u kojemu se govori o organizaciji sudova, nadzoru i imenovanju sudaca napominje se da je velik dio sudaca starije generacije napustio sudstvo, a na njihova su mjesta imenovani kadrovi po nepotističkim i inim vezama lojalni režimu HDZ-a. Tuđman je javno istupio sa zahtjevom da sudovi provode državnu, tj. njegovu politiku, pa su državni odvjetnici, suci i njihovi predsjednici postali produžena ruka HDZ-ova totalitarizma. Imenovanje je obavljao HDZ, a plaća za političku lojalnost bili su neodgovornost, nerad i u posljednje dvije godine dvostruko veća plaća nego kod usporedivih zanimanja.

Uz napomenu da je nova vlast čekala gotovo godinu dana da bi se stvorile pretpostavke za promjene u pravosuđu, na kraju se izvješća udruge Juris Protecta ističe da će skoro imenovanje novih predsjednika sudova biti prvi test za novu vlast, koji bi imao pokazati hoće li se ta vlast držati profesionalnih i moralnih kriterija ili će prevagnuti stranački ključ raspodjele kadrova.

Iznosi se mišljenje da je nova vlada nakon preuzimanja vlasti trebala provesti lustraciju u sudstvu, no čini se da za to nije bilo dovoljno volje ni odlučnosti.