Večernji list: 12. 03. 2001.

BEZ POVEĆANJA CIJENE BENZINA I DIZELA STAJE ODRŽAVANJE AUTOCESTA

Gorivo će svakako još poskupjeti do travnja

Financiranje gradnje i održavanje cesta iz cijene goriva preuzeli smo od Nijemaca, ali oni skuplje gorivo plaćaju samo na autocestama na kojima se plaćaju cestarine

Ako gorivo ne poskupi 40 lipa po litri najkasnije do 1. travnja, autoceste se neće imati čime održavati. Da je takvo stavljanje vozača pred gotov čin točno, potvrđuje i rečenica iz sažetka Izmjena i dopuna Zakona o javnim cestama, koji smo dobili iz Ministarstva pomorstva, prometa i veza: "Sredstva za održavanje autocesta (tekuće održavanje i plaće zaposlenika na održavanju autocesta i naplati cestarine) osigurana su samo za prvo tromjesečje ove godine". Čak i ako Sabor ne donese Izmjene i dopune Zakona o javnim cestama po hitnom postupku, dakle ako do kraja ožujka ne budu osnovane tvrtke Hrvatske autoceste i Hrvatske ceste, novi namet od 40 lipa po litri goriva bit će uveden kao novi prihod Hrvatske uprave za ceste koja danas brine o održavanju nekih hrvatskih prometnica.

Jedna od najopterećenijih prometnica, Autocesta Rijeka - Zagreb, koja će 2003. godine biti prvi dovršeni strateški prometni pravac Hrvatske, nije u ovom programu jer o njoj brine posebno trgovačko društvo. Iako će gorivo poskupjeti, Republika Hrvatska si neće skinuti s vrata nepovoljne ugovore o izgradnji cesta koje je bivša vlast potpisala s multinacionalnim kompanijama i koje je javnost odavno prepoznala kao primjere državnog poslovanja na štetu građana. Strane partnere u tome ni za što ne možemo optužiti, jer su oni svoje interese zaštitili. Valja se samo nadati kako nakon Izmjena i dopuna Zakona o javnim cestama takvih slučajeva više neće biti.

Predstoji nam financiranje izgradnje i održavanja javnih prometnica po nekoliko modela uvriježenih u različitim europskim državama. Iz Njemačke je tako preuzeto plaćanje održavanja po gorivu, samo što bogati Nijemci skuplje gorivo plaćaju samo na autocestama. Zato nemaju ni cestarina, a na običnim je crpkama gorivo malo jeftinije. Mi ćemo cestarine ipak imati, poput Talijana. Plaćamo i tunelarinu poput Austrijanaca, a baš zbog stranih partnera u izgradnji cesta praktički je nemoguće u potpunosti uvesti sustav vinjeta. One bi mogle vrijediti za autoceste Hrvatskih autocesta, ali ne npr. i za Bechtelovu. Time otpada još jedna mogućnost smanjenja troškova održavanja autocesti barem za troškove naplate.

Hoće li ovo namjensko povećanje cijene goriva smanjiti pritisak na proračun teško je reći. Ove godine sigurno neće, jer će se sve ceste osim autocesta i dalje financirati iz proračuna. Nagodinu pak uvodi se novo poskupljenje goriva namijenjeno održavanju običnih državnih prometnica.

I. Kozarčanin