Jutarnji list: 27. 03. 2001.

Čistka u jednom danu

Zdenko Duka

Kada Hrvatski sabor usvoji Ustavni zakon o provedbi Ustava i isteknu zakonski rokovi za izbor novog Državnog sudbenog vijeća te za izbor predsjednika svih sudova u Hrvatskoj, vlast će ovog tjedna, praktički u istom danu, obaviti cjelokupnu smjenu, "kadrovsku reviziju" ili čistku u pravosuđu.

Pravno sporni Ustavni zakon o provedbi Ustava (Vladin Ured za zakonodavstvo ga je odbacio, ali ga je Vlada na zatvorenoj sjednici, ipak, prihvatila) omogućit će smjenu predsjednika Vrhovnog suda Marijana Ramušćaka i izbor novog predsjednika. Radovan Ortynski postao je novi državni odvjetnik, a novi Zakon o državnom odvjetništvu koji je u proceduri omogućit će reviziju državnih odvjetnika na svim razinama.

Izmjenom Zakona o sudovima, pak, do kraja ožujka postupak reizbora trebala bi proći sva 242 predsjednika općinskih, županijskih, prekršajnih te Upravnog, Visokog trgovačkog i Visokog prekršajnog suda. Taj se rok neće moći ispoštovati, ali to ne umanjuje glavnu poruku koja se jasno iščitava - da (nova) vlast želi novo pravosuđe.

Trodioba vlasti na izvršnu, sudsku i zakonodavnu obilježje je svake moderne demokracije pa zapadnoeuropski uzusi isključuju da izvršna vlast imenuje i razrješava suce i njihove predsjednike. No, upravo to uspostavlja se u Hrvatskoj novim pravosudnim zakonima. Tako će konačnu riječ o predsjednicima svih sudova imati ministar pravosuđa Stjepan Ivanišević, a on će, uz strukovne i stručne udruge, imati i pravo kandidiranja sudaca u Državno sudbeno vijeće. O tome koji će kandidati za DSV postati članovi tog vijeća odlučit će, na kraju, Hrvatski sabor.

Naprema demokratskim regulama, u Europi, u Hrvatskoj se tako nastavlja paternalizam (dnevne) politike nad pravosuđem koji je tu već desetljećima ukorijenjen. Utjecaj politike na pravosude bio je neupitan u vrijeme komunizma (ipak, što je vrijeme odmicalo, bio je sve manji), pokojni predsjednik Tuđman često je govorio o potrebi "provedbe jedinstvene državne politike" (pa je sudstvo tu trebalo biti samo sluškinja politike), no slična se formulacija o državnom odvjetniku koji bi trebao "provoditi politiku 3. siječnja" omakla prije dva mjeseca i sadašnjem predsjedniku Republike Stipi Mesiću.

Stanje u tužilaštvu i u sudstvu koje je ova vlast zatekla početkom prošle godine bilo je katastrofalno. U deset godina vlasti HDZ-a oko tri četvrtine sudaca ili je izgubilo ili je napustilo sudački posao. Sva imenovanja i razrješenja provodilo je Državno sudbeno vijeće na čelu s kompromitiranim Antom Potrebicom koji je, kako je najbolje umio, realizirao političke zamisli Ivića Pašalića i Franje Tuđmana.

To znači da se nisu utuživali i procesuirali ratni zločini Hrvata i da su kriminalna djela "zaslužnih" ljudi iz širokog kruga oko vlasti bila unaprijed oproštena ili "zaboravljena" u ladicama tužiteljstva.

Članove DSV-a postavila je stranačka HDZ-ova politika jednom za svagda kako bi, praktički nezamjenljivi, mogli dalje krojiti pravosude. Podobni su postali stručni i "neovisni".

U godini dana nove vlasti samo se ponešto izmijenilo nabolje - počeli su neki veći procesi zbog gospodarskog kriminala i, u posljednje vrijeme, zbog ratnih zločina. Obeshrabrujuća sporost sudskih postupaka se nastavlja, broj neriješenih predmeta narastao je na više od milijun i dvjesto tisuća. Pravosuđe se nije "prenulo" samo od sebe kako je netko mogao očekivati, a predsjednike sudova i državne odvjetnike nije se formalnopravno, po tada važećim zakonima, moglo smijeniti.

Izmijenjeni sudbeni zakoni sada će se retrogradno primijeniti tako da bude moguć opći reizbor. Vežući postavljanje predsjednika sudova uz ministra pravosuđa, ova je vlast dala putokaz i trećoj vlasti, koja će u Hrvatskoj doći, da i ona obavi cjelokupnu smjenu kojom će onda ta treća politika usmjeriti pravosuđe.

Kad je već donesena riskantna (politička) odluka i kad je procijenjeno da je jedini mogući način ozdravljenja sudstva odlazak državnog odvjetnika Živkovića, zatim Ramušćaka i predsjednika sudova, onda je bilo politički mudrije učiniti to odmah i u političkom smislu ne izgubiti godinu dana. U javnosti, i u našoj i u europskoj, koja je počela komentirati "političku sječu sudaca u Hrvatskoj", tada bi to bilo lakše prošlo, a zakoni koji se ovih dana aktiviraju i sada su izrađeni naprečac, s mnogo pravničkih praznina i sumnji na neustavnost.

Ustavni zakon o provedbi Ustava trebao bi se u Saboru donositi u tri faze, onako kako se donosi i Ustav premda Arlović to opovrgava. A ustavne promjene proći će sva svoja tri čitanja na jednoj te istoj saborskoj sjednici, što je dosad nezabilježeno. Po (protu)pravnim prečicama ova vlast gazi još i bolje nego što je to činio HDZ. Najbolje je bilo prepustiti sudačkoj struci izbor predsjednika sudova. A čak i ako sumnjamo da suci znaju ocijeniti tko je među njima najbolji, za perspektivu i napredak demokracije bolja je i slabija ali neovisna sudska vlast negoli "stručna", ali politički postavljena i nadzirana.