Republika: 05. 04. 2001.

RAZGOVOR: BORIS MIKŠIĆ, PODUZETNIK GODINE U AMERIČKOJ DRŽAVI MINNESOTI

Američki Hrvati ne namjeravaju više ulagati u Hrvatsku jer su se u njoj prilično razočarali

RH mora razvijati malo i srednje poduzetništvo i okrenuti se zapadnim tržištima

Razgovarao: Vjekoslav Slavujac

Boris Mikšić ostvario je, kako kaže, svoj američki san. Iz Hrvatske je otišao 1973. godine s diplomom inženjera strojarstva i samo 37 dolara u džepu, da bi nekoliko godina kasnije, točnije 1977. osnovao vlastitu tvrtku Cortec Corp. za proizvodnju inhibitora korozije. Upravo korozija godišnje ošteti američko gospodarstvo za vrtoglavih 350 milijardi dolara.

Uz probleme s likvidnošću kojl su ga pratili sredinom osamdesetih, te prisilili na prodaju i ponovni otkup tvrtke, sada se godišnji promet njegove kompanije kreće između 50 i 70 milijuna dolara.

Republika: Možete li reći nešto više o svojem dosadašnjem ulaganju u Hrvatsku?

Boris Mikšić: Moja firma, u kojoj su većina menadžera Hrvati, dobila je ove godine nagradu za najbolji menadžment u tom dijelu Sjedinjenih Američkih Država. Preskromni smo kada uspoređujemo naše sposobnosti s drugim narodima.

Moja tvrtka ima ured u Hrvatskoj, prije dvije godine otvoren u suradnji s Inom, s kojom smo osnovali zajedničko poduzeće.

Zajednički u svibnju ove godine otvaramo i tvornicu u Kaštel Sućurcu, u kojoj će se proizvoditi asortiman namijenjen europskom tržištu.

U tu tvornicu uložili smo velika sredstva jer je riječ o sofisticiranoj tehnologiji. Moja je teorija da se danas sve može proizvesti, ali s prodajom je nešto teže. Zato je snaga Corteca u marketingu i promociji novih proizvoda, čime možemo stati uz rame i najvećim svjetskim tvrtkama.

Republika: Koliko se mentalitet hrvatskih poduzetnika razlikuje od američkog?

Boris Mikšić: Ne treba biti sentimentalan kad je riječ o poslu. Ja imam prednost što razumijem mentalitet naših Ijudi i poduzeća. Da sam Amerikanac, sve bi mi to bilo previše komplicirano. Ako se ljude motivira, onda nema prepreka za uspjeh, a motivacija zaposlenika trebala bi biti ključ uspjeha svakog poduzetnika.

Republika: Kakav je položaj vaše tvrtke na tržištu SAD-a?

Boris Mikšić: Moja tvrtka je srednje veličine, ali smo po postotku profitabilnosti bolji od mnogih velikih iz naše branše. Ljepota srednje velike tvrtke je u tome što su u praviIu znatno fleksibilnije od velikih kompanija. Zato planirane programe možemo brže razviti. Tvrtka ne služi samo tome da se vlasnik brzo obogati, nego mora imati širu odgovornost prema društvu.

Republika: Koliko su u prosjeku plaćeni zaposlenici u vašoj kompaniji?

Boris Mikšić: Naši zaposlenici u Europi imaju plaće poput onih u Sjedinjenim Američkim Državama, a to konkretno znači da su u Italiji 40 posto veće od tamošnjeg prosjeka ili u Njemačkoj 30 posto veće. Slično će biti i ovdje u Hrvatskoj čim se posao razgrana.

Republika: Što biste preporučili hrvatskim poduzetnicima?

Boris Mikšić: Hrvatska bi se trebala što više okrenuti zapadnim, stabilnim tržištima. Nije točno da su potrebna manja ulaganja za prodorna nova, istočnoeuropska tržišta. Jednako stoji razvoj marketinškog programa u Rusiji kao i u Njemačkoj. No, u Njemačkoj zato nemate nikakvih problema s naplatom. Za razliku od Hrvatske gdje takvi problemi prate svaki poduzetnički pothvat.

Snaga Hrvatske i njenog gospodarstva se, pored toga, mora tražiti u malim i srednjim tvrtkama koje bi bile dovoljno agresivne za prodor na veća tržišta i u kojima bi mogli raditi stručnjaci na razvoju. Najteže je, inače, razvijati proizvode za mala tržišta, kao što je hrvatsko.

Republika: Što mišlite zašto nema više izravnih ulaganja Ijudi iz dijaspore u hrvatsko gospodarstvo?

Boris Mikšić: Jedan od razloga svakako leži u činjenici da se većina Hrvata u SAD-u bavi poslom koji nije usmjeren izvozu, primjerice hotelijerstvom ili ugostiteljstvom. Znači, nema baš puno industrijalaca.

Isto tako, neki hrvatski iseljenici su i ulagali u Hrvatsku, no ubrzo su se razočarali. Njihova očekivanja nisu bila ispunjena i oni najvjerojatnije više neće ulagati u hrvatsko gospodarstvo.

Republika: Vidite li i vi, kao neki od hrvatskih poduzetnika, tvrtku zajedno s članovima obitelji?

Boris Mikšić: Ne. Mnogo je teže raditi s obitelji jer su uvijek prisutni neki posebni zahtjevi.

KORPORACIJA CORTEC

Cortec Corp. surađuje s uglednim kompanijama poput General Motorsa, Forda i Motorole, kao i američke mornarice. U Cortecu su posebno ponosni na 21 vlastiti patent do kojeg su došli istraživačkim radom, te na činjenicu da rade prema međunarodno priznatim normama. U središnjici tvrtke, koja se nalazi u gradu St. Paulu u Minnesoti, zaposleno je inače 160 osoba, a tvrtka ima 150 predstavništava širom svijeta

POČASNI KONZUL

Borisa Mikšića, inače hrvatskog počasnog konzula u Minnesoti, prošle je godine revizorska kuća “Ernst & Young” izabrala za poduzetnika godine u toj saveznoj državi SAD-a.