Novi list: 13. 04. 2001.

RAZGOVOR: DR. ANĐELKO MILARDOVIĆ O POLITIČKIM PRILIKAMA U HRVATSKOJ GODINU DANA NAKON PROMJENE VLASTI

U budućnost s prosjačkim štapom

Promjene su se prije svega trebale očitovati u gospodarskoj sferi. No, ova Vlada nema ni gospodarski ni socijalni program

Razgovarao: Neven ŠANTIĆ

O političkim prilikama u Hrvatskoj godinu dana nakon promjene vlasti te uoči lokalnih izbora u svibnju razgovarali smo s dr. Anđelkom Milardovićem, s Instituta za migracije u Zagrebu.

Kakva je politička situacija u Hrvatskoj godinu dana nakon političke promjene vlasti?

- Promjene su se prije svega trebale očitovati u gospodarskoj sferi. No, ova Vlada nema ni gospodarski ni socijalni program. S druge strane, u komunikaciji sa svijetom, što se pokazalo na primjeru sporazuma s MMF-om, sklapamo pogibeljne aranžmane. Taj će fond i dalje pritiskati Vladu da donosi nepopularne mjere što se tiče socijale i potrošnje, a da istovremeno neće biti potaknut gospodarski ciklus. Neće biti ni investicija ni novih radnih mjesta.

Zašto mislite da će to biti tako?

- MMF je jedna institucija novog svjetskog poretka koja se ponaša kao svjetski policajac u sferi financija, odnosno kao globalni utjerivač dugova. Indikativni su primjeri Meksika i Turske s kojima sam upoznat. Eksperti MMF-a najprije snime stanje u nekoj zemlji, označe najbolje dijelove gospodarstva koji kasnije služe kao neka vrsta hipoteke i prodaju se ako se dugovi ne mogu vraćati. Zato bi rezultat tih odnosa Vlade i MMF-a mogao biti kaos.

Ne treba li sporazum s MMF-om ipak biti ohrabrenje stranim ulagačima?

- Strani ulagači se ne ohrabruju jer je među tranzicijskim zemljama Hrvatska tek na šestom mjestu njihova interesa. A s druge strane, imamo oko 400 tisuća nezaposlenih, oko 420 tisuća socijalno bačenih na koljena. Prema tome, opravdano je pitati se o kakvim je promjenama uopće riječ. Jesu li, primjerice to onda bile samo promjene političkih elita.

Nema razlike između vlasti i opozicije

Jesu li?

- Mislim da su išle u tom pravcu. Jer nekakvoga konzistentnoga programa društvenih i gospodarskih promjena nema. U isto vrijeme, što se sigurnosti tiče, ljudski je život doista postao jeftin.

Problem sigurnosti postoji i u drugim, razvijenim, zemljama?

- Ali je drukčija socijalnogospodarska situacija. Kod nas se stvara kritična masa nesigurnosti u društvu, čije su političke konzekvence da vlast gubi legitimitet u javnosti.

Koliko je svemu tome kriva i opozicija, pa i čestim skretanjem problema u društvu na krivi kolosijek?

- Koja je razlika između vlasti i opozicije? Nikakva. Političke elite zadnjih deset godina vode računa samo o svojim egoističnim interesima. Građanima se obraćaju samo kada trebaju dobiti podršku na izborima. Baš me zanima što će na skorim izborima bilo koja stranka ponuditi građanima.

Hoće li se stranke na izborima u svibnju posvetiti lokalnim problemima ili će ih zanemariti?

- Opet će se voditi velike priče, umjesto da se artikuliraju lokalni problemi i potencijalna rješenja što ljude interesira.

Umjesto demokracije kaos

Kako će proći izbori? Hoće li birači kazniti stranke na vlasti, a nagraditi sadašnju opoziciju koja je deset godina bila na vlasti?

- Nezahvalno je prognozirati, ali sudeći prema uzorku nedavnih zagrebačkih izbora za gradske četvrti, birači će pokazali krajnju nezainteresiranost jer su u ovih deset godina toliko puta bili prevareni. Nisam zastupnik neizlaska na izbore, ali uvlačeći se u kožu prosječnog birača mogu shvatiti što može, nakon dosadašnjih iskustava, misliti o izborima.

Apstinencija, odnosno odbijanje izlaska na izbore će biti veliko?

- Bit će svakako veće u odnosu na prethodne izbore.

Hoće li to poljuljati stranke?

- Kako je izborni sustav podešen tako da odgovara strankama, a ne građnima, da se na stranačke liste dolazi s 10.000 DEM mita, kao i što smo imali prilike čitati o događaju u Dubrovniku, stranke će sve više gubiti svoju ulogu. U dogledno vrijeme priliku će dobiti različite inicijative i pojedinci. Kvaliteta politike postići će se tek personalizacijom političara, a ne njihovim skrivanjem iza stranaka i njihovih parola.

Koji je lijek? Ima li ga?

- To su razvojni programi i strategija u čijoj će realizaciji sudjelovati eksperti, a Vlada biti sastavljena kombinacijom stranačkih političara i stručnjaka. Građanima je u interesu posao i sigurnost, a Vlada koja nije sposobna osigurati pretpostavke za to je nesposobna i mora biti zamijenjena onom koja će biti u stanju razriješiti glavne društvene probleme, uključujući tu i otklanjanje pritiska međunarodriili institucija poput MMF-a. Ne napravimo li iskorak u tom pravcu, postat ćemo društvo praznih džepova, prepariranih mozgova i srušenih vrijednosti. Od nekada prosperitetne zemlje sa svim mogućim resursima mogli bismo doći u situaciju da u budućnost idemo s prosjačkim štapom. A u takvoj se situaciji ništa ne može rješavati, umjesto demokracije imat ćemo kaos.