Novi list: 19. 04. 2001.

Medijski udari na velika poduzeća pred rasprodajom

Što iz državnih a oporbenih, što iz navodno neovisnih novina koje “upravo traže inozemnog strateškog partnera”, na adrese najkvalitetnijih hrvatskih državnih poduzeća sručuju se ovih dana kojekakve “bijele knjige”, kojima se dodatno obara cijena tih tvrtki, strancima na korist

Piše: Ivo JAKOVLJEVIĆ

Privatizacijska igra mačke i miša, u najnovijem hrvatskom slučaju, ulazi u svoju trijumfalnu završnicu, koja bi gotovo u cijelosti morala skončati do kraja prosinca iduće godine. Najvjerojatnije s katastrofalnim posljedicama za Vladu, državni proračun i za domaću radnu snagu, a u korist novih stranih kupaca i ulagača te u prilog obnove balkanskoga tržišta, ali ubuduće pod punim nadzorom zapadnog kapitala i zapadnih sigurnosnih ustanova.

Nakon što se, naime, Vlada u Memorandumu o ekonomskoj i financijskoj politici, u sklopu novog stand-by sporazuma s Međunarodnim monetarnim fondom, obvezala na čvrste rokove u kojima će, bilo to za nju povoljno ili ne, prodati ostatak Hrvatskih telekomunikacija, HEP INU, JANAF, Croatia osiguranje, Dubrovačku i Croatia te Hrvatsku poštansku banku i većinske dioničke pakete u više od 300 poduzeća, među kojima su i mnogi turistički biseri, pokrenuta je, eto, i snažna “topnička priprema”.

Vječno pravovjerni novinari

Slučajno ili ne, namjerno ili iz čistog neznanja, svejedno, isti novinari urednici koji su prije 11 i više godina oštro branili društvenu imovinu te napadali tadašnje kritičare tromog samoupravnog sustava kao navodne anarholiberale, ili čak kao protivnike koji u pitanje dovode i udruženi rad i državnu sigurnost te tobože otvoreno šuruju s meštrima iz inozemsiva, sada u ime kritike svega još preostalog u većinskom hrvatskom državnom posjedu, otvaraju kojekakve “bijele knjige” i afere o poduzećima pred konačnom privatizacijom i (ras)prodajom stranim investitorima.

Znajući da Vlada, u skladu sa sporazumom s Međunarodnim monetarnim fondom, u idućih godinu i pol mora žurno prodati navedene ključne tvrtke, uvijek pravovjerni kritičari krenuli su u otvaranje “bijelih knjiga”, ne samo o INI i Hrvatskim telekomunikacijama, nego i o preostalim domaćim bankama, trgovačkim kućama, hotelima i PIK-ovima, pa i o državnom proračunu, ne libeći se usputnih udara i na medije što su preostali pod većinskim nadzorom domaćih vlasnika. “Bijelih knjiga” o tvrtkama, i osobito bankama, pod većinskim stranim vlasništvom (kojeg li čuda) - nema.

Novinari, dakako, ne bi smjeli prikrivati istinu ni o bilo čijoj “bijeloj knjizi”, ako je imaju, ali bi bio minimum pristojnosti da o njezinom sadržaju ponešto zapitaju i - drugu stranu, domaću, okrivljenu, Ali, to ne rade ni u “jedinim” oporbenim, niti u neovisnim novinama “koje traže strateškog inozemnog partnera”. Unatoč svima znanoj prvoj lekciji iz novinarsiva, da je u svim slučajevima nužno da se “čuje i drugo zvono”, tu drugu stranu malo tko pita za bilo što. Ovo je, valjda, vrijeme medijskoga rata u korist sveprodirućeg stranog kapitala.

Nova balkanska mreža

No, nedaleko iza te medijske “topničke pripreme” za konačnu privatizaciju svega preostalog stoje i mnogi hrvatski političari, ponajviše zastupnici u Hrvatskom saboru, koje slabo poznavanje tih novih ekonomskih igara ne opravdava. Oni ni do današnjeg dana nisu u Saboru, kao najvišem domu hrvatske vlasti, niti otvorili raspravu o tome mora Ii Hrvatska prodati i INU, i HEP i Croatia osiguranje, i doslovce sve banke, i sve najbolje turističke kapacitete, i ceste, marine, poljoprivredne kompanije, trgovačke i medijske kuće, ili - ne mora. Oni ih, jednostavno, prodaju -jednokratno i zauvijek! A Vlada navodno tek radi na novoj koncepeiji razvoja, zemlje, koja će pred najširu javnost - koje li slučajnasti - baš u času kad sve ove privatizacijske igre budu privedene uspješnom kraju.

Stoga, sve - pa i argumentirane kritike protiv kvalitete poslovanja i imovme poduzeća pred privatizacijom, valja prije svega čitati kao otvorenu medijsku pripremu za obaranja njihove prodajne cijene.