Jutarnji list: 04. 06. 2001.

KOMENTAR Odlazak IDS-a, sporne točke Statuta i odnosi u petorci

IDS ide, a sukobi ostaju

Edita Vlahović

Težinu odluke Predsjedništva IDS-a da ta stranka napusti šestorku i prijeđe u opoziciju, čelnici SDP-a, HSLS-a i HSS-a u prvim su reakcijama nastojali maksimalno umanjiti. Iz njihovih redova već se moglo čuti kako će vladajuća koalicija nastaviti funkcionirati bez većih problema, to više što IDS u Vladi ima samo jednog ministra a u Saboru četiri zastupnika. Odluka Predsjedništva IDS-a, koju još mora potvrditi Savjet te stranke, nastoji se objasniti isključivo prijeporima oko Statuta Istarske županije, te nezadovoljstvom IDS-a izbornim rezultatima u Puli. Odluka IDS-a ima, međutim, dalekosežne posljedice i predstavlja početak raspada vladajuće koalicije, a njezini uzroci mnogo su dublji nego što su čelnici ostalih vladajućih stranaka spremni priznati.

Samo dva sata prije objavljivanja odluke IDS-a premijer Račan na zagrebačkom Radiju 101 najavio je mogućnost raspisivanja prijevremenih parlamentarnih izbora zbog "slabosti u vladajućoj koaliciji". lzbori će biti neminovni ako Vlada ne bude imala većinu u Saboru, ili ako ne bude imala stabilnu podršku, objasnio je Račan. Ako se pogledaju odnosi snaga u parlamentu, jasno je da IDS sa svoja četiri zastupnika ne predstavlja opasnost za gubitak vladajuće pozicije koalicije. Usprkos maloj zastupljenosti IDS-a u tijelima državne vlasti, odluka čelništva te stranke da prijeđe u opoziciju ostavit će velikog traga u političkom životu Hrvatske, čak ako petorka nastaviti vladati do kraja mandata.

IDS se na najvećem udaru koalicijskih partnera našao zbog Statuta Istarske županije, o kojem se treba izjasniti i Ustavni sud, ali je Jakovičić, pritisnut nezadovoljstvom utjecajnih stranačkih čelnika, pristao da odredbe Statuta ponovno razmotri Istarska županija. Zlatko Tomčić prošlog je utorka zaprijetio da će HSS napustiti kolaciju ako se IDS ne odrekne spornih točaka Statuta i tako zapravo ucijenio i IDS i ostale koalicijske partnere koji ne bi mogli preživjeti gubitak 16 glasova HSS-a u Saboru. No, IDS nije spreman odreći se Statuta jer drži da bi time pokopao vlastitu vjerodostojnost. IDS svoju odluku može braniti i opredjeljenjem građana lstre koje su oni iskazali i na proteklim lokalnim izborima. Na razini županije IDS je i ovaj put dobio većinsku podršku. Istra je u proteklih deset godina žestoko bila napadana od tada vladajućeg HDZ-a, sumnjičena za nedovoljno hrvatstvo i optuživana za regionalizam. Sada se ponovno govori o "antiideesovskoj histeriji", ali ovaj put umjesto HDZ-a kao predvodnika "izolacije Istre" prepoznaje se SDP. Do najvećeg sraza došlo je u Puli u kojoj IDS nije dobio dovoljno glasova da sam formira lokalnu vlast, a koalicijski partneri na nacionalnoj razini nisu iskazali spremnost da koaliciju "spuste" na razinu Pule. Predsjednik LS-a Zlatko Kramarić kaže da je njegova stranka pokušala da se u koaliciji prema IDS-u primjenjuju isti kriteriji kao i prema nekim drugim strankama, ali da nije uspjela u tome.

Odlazak IDS-a mogao bi dodati soli na najbolniju ranu šestorke - odnos SDP-a i HSLS-a. Podsjećamo da su te dvije stranke prije tri godine u Splitu sklopile sporazum za "politiku novog smjera" i rušenje HDZ-a te osvojile vlast lani u siječnju. Ove godine, ponovno u Splitu, ta je koalicija potkopana u temeljima ne samo zbog rezultata lokalnih izbora (poraza HSLS-a), nego i zbog retorike najviših stranačkih čelnika. Da je netko došao u Hrvatsku prije mjesec dana i pratio kako se "časte" SDP-ovci i HSLS-ovci, prije bi pomislio da je riječ o najljućim političkim suparnicima nepomirljivih političkih gledišta, a ne o "kičmi" vladajućih. Ta "kičma", osim u Splitu, više ne funkcionira ni u Zagrebu, Rijeci i Osijeku, dakle u najvećim hrvatskiim gradovima. Paradoksalno, šestorka je i na lokalnim izborima svrgnula HDZ s vlasti u većini županija, ali tu pobjedu nije u stanju kapitalizirati iz nekoliko razloga. Jedan je što na državnoj razini nema dovoljno prepoznatljiv program koji bi svojim jasnim sadržajem držao šestorku na okupu i na lokalnim razinama, a drugi je što još uvijek nije načistu koliko je jaka desnica i kako da se s njom nosi.

Tu je i najnovija Račanova ideja o stvaranju velikih koalicija u nekim županijama koja se tumači kao stvaranje "antisrpskog bloka", a Milorad Pupovac, predsjednik Srpskog narodnog vijeća, tvrdi da je Račan gotovo potpuno zatvoren za razgovore sa srpskom zajednicom. Ispada tako da SDP ne može s IDS-om u Istri, da neće sa SDSS-om u nekim drugim županijama, a da ne može bez HSLS-a u Splitu (pitanje je može li na državnoj razini). U Zagrebu ga muči Vesna Pusić i HNS.

Tomčić smatra da će IDS zaoštriti pitanje regionalizma i manjina, i to mu unaprijed zamjera. Za očekivatije da će stoga "slučaj" Istre, naše najbogatije županije, ponovno za centralnu vlast postati traumatičan. Ne treba očekvati ni veliko smirivanje tenzija u gospodarski devastiranoj Dalmaciji u kojoj su HDZ i njegovi sateliti pustili duboko korijenje. Povrh svega, Pupovac, zbog tretmana srpskih stranaka, ocjenjuje da je vladajuća koalicija nespremna za istinski građanski i multietnički konsenzus. To je teška ocjena jer dovodi u pitanje sami smisao vladavine šestorke. Ekonomska politika vladajućih još nije počela davati rezultate koji bi uvjerili birače da su dobro izabrali, pa je najjači argument kojim se vladajući mogu "braniti" demokratizacija društva.