Večernji list: 15. 06. 2001.

Blokirat ćemo prometnice zbog visokih cestarina

Prijevoznicima vožnja autocestom od Zagreba do Rijeke donosi 30 DEM gubitka

- Prgomet nam vinjetu koja stoji 35.000 kuna nudi za 17.000, ali da je platimo odmah - kaže Banelli

Otvarajući za promet novoizgrađenu, još nedovršenu dionicu autoceste Karlovac - Vukova Gorica, koja se po kategorijama vozila naplaćuje 8, 14, 19 ili 39 kuna, dioničko društvo Autocesta "Rijeka - Zagreb" iskoristilo je priliku i istodobno povećalo cestarine i na već ranije izgrađenim dijelovima autoceste: na autocesti Zagreb - Karlovac na 16, 27, 38 i 75 kuna, na dionici Zagreb - Vukova Gorica na 24, 40, 57 i 112 kuna te na dionici Rijeka - Kupjak na 15, 25, 35 i 70 kuna. To je razljutilo vozače kamiona i tegljača, koji od Zagreba do Rijeke trebaju po novom platiti 182 kune u jednom smjeru (a ostale kategorije 39, 65 i 97 kuna). Za one koji putuju u Istru dodaje se i tunelarina od 120 kuna, što je ukupno 302 kune.

Kamioni se, prema odluci Vlade RH, od danas moraju koristiti autocestama, a ne sporednim cestama uz autoceste. Još prije dvije godine kamionisti su pristali na to da se ne koriste starom karlovačkom cestom i drugim cestama, s tim da se cestarine na autocesti Zagreb - Rijeka ne povećavaju.

- Stoga je sadašnje povećanje cestarina nama, domaćim prijevoznicima, apsolutno neprihvatljivo - rekao nam je Marijan Banelli, predsjednik uprave Udruženja hrvatskih cestovnih prijevoznika. - Jednu vožnju robe kamionom od 22 tone od Zagreba do Rijeke naplaćujemo 300 maraka, a od toga moramo platiti 100 maraka cestarine, gorivo 100 maraka, pa još vozača i u minusu smo 30 maraka. Direktor Autoceste Ivan Prgomet nudi nam takozvani popust 50 posto, tj. da kupimo vinjetu koja stoji 35.000 kuna, s tim da mu odmah platimo u gotovu 17.000 kuna! Tko taj novac odmah može dati? Obratili smo se ministarstvima prometa i graditeljstva kako bismo mirno riješili taj problem, jer ćemo u suprotnom biti prisiljeni na blokadu prometnica, što nije u interesu ni prijevoznicima, a, nadamo se, ni aktualnoj vlasti - napominje Marijan Banelli, čija udruga ima oko 4000 kamiona od 6400 koliko ih je u Hrvatskoj.

I Mijo Bezer, pomoćnik ministra pomorstva, prometa i veza, smatra da se cestarine nisu trebale povećavati jer bi povećani promet kamiona na naplatnim dionicama donio i veći prihod od cestarina koncesijskom društvu Autocesta Rijeka - Zagreb. Povećani promet ne može uzrokovati veće troškove održavanja autocesta jer su one sagrađene za znatno veći godišnji protok vozila (od 20.000 do 40.000 u danu) nego što je to danas (od 12.000 do 20.000 vozila u danu). Prema službenim podacima, Autocesta Rijeka - Zagreb d.d. lani je naplatila prihod od cestarine 195 milijuna kuna, a sve ostale autoceste i objekti s naplatom (uključujući Krčki most i Tunel Učku) još 350 milijuna kuna.

Mirjana Sošić