Vjesnik: 08. 07. 2001.

Dr. Radovan Vukadinović: Amerika sumnja u namjere Europske unije

Amerika ima dovoljno instrumenata da Europljanje drži angažirane, da ih drži povezane na jugoistoku i demonstrira kako se bez američke prednosti u vojnoj tehnologiji, u obavještajnom djelovanju, u zapovijedanju, ne mogu ostvariti europske sigurnosne i obrambene snage, i da mogu biti samo uz NATO, ali nikako mimo njega

Razgovor s dr. Radovanom Vukadinovićem ima dva povoda. Prvi je izlazak iz tiska njegove knjige u kojoj procjenjuje odnose »od hladnog rata do globalnog poretka«, posegnuvši za nezahvalnom zadaćom da po prvi puta u nas objavi knjigu recentne političke povijesti međunarodnih odnosa obuhvaćajući prošlu polu 20. stoljeća. Drugi, izravni povod je stanje na jugoistoku Europe i prijedlozi za međunarodnu »balkansku konferenciju«. Dr. Vukadinović je redovni je suradnik međunarodnih instituta, primjerice u Velikoj Britaniji, Danskoj, Italiji, koji se isključivo bave analizama stanja na europskom jugoistoku. Cilj su procjene stanja i tendencija.

• Kako procjenjujete mogućnosti međunarodne »balkanske konferencije« koju ovih dana zagovaraju od Pariza i Moskve do Beograda?

- Zagovornici su uvjereni da nakon ratova u regiji međunarodna zajednica treba dati odgovor na pitanje - što dalje? Kako riješiti pitanje granica, regionalnu suradnju i odlučiti o mjestu koje to područje treba imati u budućoj Europi. Prihvati li se, konferencija bi trebala biti suvremena verzija nekadašnjeg Berlinskog kongresa.

• Protivnici konferencije imaju sasvim suprotne stavove?

- Oni tvrde da je sve definirano u Daytonu i da tada dogovoreno sada treba rješavati. Nakon Makedonije, ako proces krene povoljno, sve će biti postavljeno na svoje temelje. Dakle konferencija je nepotrebna.

• Može li se reći da se u toj inicijativi mogu vidjeti interesi raznih, utjecajnih snaga?

- Svakako. Ruska diplomacija želi zabilježiti određene bodove i želi iskoristiti svaku pukotinu koja se pojavljuje u euroatlantskom pristupu na jugoistoku Europe. Rusija želi izboriti priznanje za svoje buduće djelovanje u regiji.

• Koliko u toj inicijativi ima klasičnih posebnih interesa velikih europskih država a koliko se može očekivati jedinstveni nastup EU-a, oslobođen od stereotipa o zonama utjecaja?

- U političkom smislu prilično je teško govoriti o jedinstvenom EU pristupu. Posebice na ovom prostoru. Više bi to bilo formalno jedinstvo, možda i zbog toga jer dio zemalja nije previše zainteresiran. Svi su svjesni da bi se mogli pokazati vrlo različiti europski interesi. Zato je vrlo teško govoriti o usklađenoj euroatlantskoj politici. Dok je tako, dok ne dođe do jedinstva - a to je nas u Hrvatskoj mnogo koštalo - teško je govoriti da bi EU mogla biti snažniji akter na ovom prostoru.

• Koji bi se interesi osobito pokazali?

- Pretežito njemački, francuski, britanski i talijanski. Te su se zemlje i do sada pokazale svoj angažman, u krizi i gospodarski. One bi prve nastojale fiksirati svoja područja interesa.

• Može li se reći da su SAD zbog posebnih interesa sumnjičave prema angažmanu EU-a?

- Riječ je o sumnjama koje se protežu na širi splet odnosa. Amerika ne želi otvoriti još jedan prostor neslaganja sa svojim europskim saveznicama. Istovremeno Amerikanci ne vjeruju da konferencija uopće može fiksirati probleme. Istovremeno ne žele dopustiti rusko ravnopravno pojavljivanje.

• Zar sve to nije dokaz da na jugoistoku i dalje ništa nije rješivo bez snažnih vanjskih jamaca sigurnosti i stabilnosti? Protektorati su na Kosovu, BiH, sada očito i u Makedoniji?

- Naravno, ali treba dodati i pitanje razvoja zbivanja u Jugoslaviji, odnosno Srbiji - neće li se tamo otvoriti mogućnost nekog četvrtog protektorata? Nazočne su vojne, političke i gospodarske institucije koje su naprosto preuzele elemente funkcioniranja života u tom području. Zato je izuzetno važno pronaći odgovor na pitanje - može li međunarodna zajednica pokazati usklađenu politiku?

• U neformalnom razgovoru s jednim umirovljenim njemačkim generalom pitao sam - koji je vaš cilj na Kosovu. Odgovor je bio jednostavan - želimo ostati. Kako vi to komentirate?

- Riječ je o velikom vojno-političkom iskoraku prema jugoistoku. Krenulo se prema dva velika cilja. Jedan je humanitarna inicijativa, uz rušenje Miloševića. U pozadini je namjera što dužeg ostanka - kao pomoć stabilizaciji čitavog područja i onemogućavanje krize koja iscrpljuje i koja utječe na zbivanja u EU ali i košta. S druge strane otvoren je prostor za djelovanje koje je povezalo jugoistok, Balkan, s Bliskim istokom, Zaljevom i naravno sve do penetracije prema Kini.

Riječ je o jednom velikom pojasu interesa prije svega za SAD. To je apsolutno veliki iskorak američke sile koja je trajno zauzela pozicije. Stvoreni su uvjeti za sprečavanje pojavljivanja Rusije.

• U tom kontekstu intrigantna je pozicija Republike srpske. Stvorena je u Daytonu, pod američkim patronatom kao način zaustavljanja rata ali u sadašnjem, kosovskom kontekstu, postavlja se pitanje zašto je uopće stvorena?

- Svakako. Tu je bilo najrazličitijih spekulacija. Amerika je mogla jednostavno reći - nećemo Republiku srpsku. Onoga trenutka kada je bila stvorena bilo je više nego očito da je nije moralo biti. Vojno-politička situacija je bila takva da su snage RS mogle biti potpuno poražene. Dijelovi RS mogli su biti inkorporirani u jedinstvenu BiH. Očito je da se već tada planiralo bar dvije stvari. Prvo - olakšano funkcioniranje protektorata u BiH i da srpske vlasti u svojim okvirima rješavaju svoja pitanja.

Drugo - RS je ostala svojevrsnim ulogom u eventualnim pregovaranjima. S oprezom mogli bismo reći da RS može biti ulog za Kosovo. Upozorenje Srbiji može glasiti: »Ukoliko ne budete surađivali, RS se može pretopiti u BiH. Indikativno je to što nema jako ozbiljnih planova koji govore o tome da bi RS trebalo što prije inkorporirati u sastav jedinstvene Bosne i Hercegovine. Republika srpska, mogli bismo reći, može biti "mrkva i batina"«.

• Dođe li do balkanske ili jugoistočne konferencije, kakav bi trebao biti stav Hrvatske?

- Naše granice jasno pokazuju gdje nam je mjesto. Hrvatska treba pokazati da stabilizaciju u regiji vidi kao svoj vlastiti interes. To bi pomoglo da se jasnije uoči kako u odnosu na čitavo susjedstvo Hrvatska stoji mnogo bolje. Trebalo bi pokazati da je Hrvatska potrebna, ne kao lokomotiva, nego bi trebala potvrditi svoju posebnu vrijednost i sposobnost bržeg približavanja EU.

• Hrvatska je na suvremenom političkom Balkanu od 1918. Može li se od toga odlijepiti, kako to sugeriraju unutarnjopolitičke silnice?

- Postala je dijelom političkog Balkana zbog ratnih zbivanja i zbog, naravno, stvaranja Jugoslavije. Treba podsjetiti i na hladnoratovski balans - dvije članice NATO-a, dvije članice Varšavskog ugovora i dvije nesvrstane, odnosno neutralne zemlje (Jugoslavije i Albanija). To je politička konfiguracija koja se najčešće i danas diplomatsko politički rabi. Vojno strategijski dužnosnici imaju je na umu kada govore o ovom prostoru. Dakle, kada se god govori o Balkanu, podrazumijeva se ono što je nekada bilo. Stereotipi koji postoje u geostrateškim relacijama ostaju vrlo dugo.

• U Hrvatskoj prevladava javno uvjerenje da su odnosi s Amerikom u uzlaznoj liniji. Kako u tom kontekstu tumačite ipak stanovitu usporenost u hrvatskom približavanju NATO-u, utjecaj na približavanje Europskoj uniji?

- Američka je politika, moglo bi se reći, očekivala više od ovih vlasti. SAD je nezadovoljna brzinom rješavanja kućnih problema uz pribojavanje od povratka nekih snaga koje su prije bile na vlasti a koje bi mogle vratiti na scenu neke ekstremne nacionalne kontekste. To Amerika ne želi. Postoji opasnost da sve što je do sada dobro napravljeno bude zatamnjeno domaćim problemima.

• Zbivanja u Makedoniji, zaustavljanje ratifikacije Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju sa Skopjem a otvaranje procesa za SAA s Albanijom, predstavljaju neizravno upozorenje i Hrvatskoj. Možete li to komentirati?

- Jednostrano promatranje povezivanja sa EU i gledanje isključivo kroz prizmu nekih velikih uspjeha, prilično je nerealno. Približavanje donosi prava, koristi, ali i obveze. Primjer Makedonije je više nego poučan. EU je bila svjesna stanja u Makedoniji kada je pokrenula SAA s uvjerenjem da će preko tog procesa djelovati na makedonsku politiku. Isto se može dogoditi i Hrvatskoj.

• S međunarodnog motrišta, koje su kritične točke zbivanja u Hrvatskoj?

- Hrvatska mora pratiti ritam zbivanja i smirivanja u regiji. To znači regionalnu suradnju, zadržati stupanj unutarnje demokracije, razvijati pluralistički sistem, razvijati slobodno tržište, riješiti problem izbjeglica, poštovanje Daytona i - suradnja s haaškim tribunalom. Za šest ili za deset godina, kada krene u ozbiljnije približavanje EU-u, Hrvatska će morati imati i djelovati na jasnoj nacionalnoj suglasnosti o bitnim ciljevima hrvatske politike. Što se to prije postigne, Hrvatska će prije postati ozbiljna zemlja. Dok toga nema i podrška Hrvatskoj je fluidna i ovisi od situacije do situacije. Bitni cilj hrvatskog nacionalnog dogovora mora biti pravac razvoja zemlje. Hoće li Hrvatska biti socijalna demokratska država koja se približava europskim standardima? To je minimum konsenzusa bez kojeg nema dokaza o željenom stupnju državne zrelosti.

• Na tom su fonu izjave hrvatskog predsjednika Mesića i jugoslavenskog Koštunice. Za nevolju, riječ je o deklaracijama političara koji su očito bez utjecaja na zbivanja u svojim zemljama. Potom tu je i susret i izjava predsjednika Mesića i srbijanskog premijera Đinđića. Kako tumačite te iskorake s vrha države a suzdržanost Vlade?

- Činjenica je da su EU i SAD jako zadovoljni takvim istupima. Ipak očito je pitanje podjele kompetencija u Hrvatskoj. U kojoj mjeri te izjave bilo koga obvezuju, koja im je politička težina i značenje? Jedno od bitnih i bolnih pitanja današnje hrvatske stvarnosti je kako stvoriti jedinstvenu politiku. Moraju se stvoriti uvjeti da predsjednik države, premijer i predsjednik Sabora i ministar vanjskih poslova kada nastupaju, zastupaju jedinstveni hrvatski interes. Ako nastave s ovakvim parcijalnim istupima, u kojima se prije svega govori s pozicija određene funkcije a ne s pozicija hrvatske državne politike, to može biti jako opasno za budućnost.

• Može li se kriza na jugoistoku Europe, u budućem kontekstu, promatrati i kao eventualno ispitivanje europskog sigurnosnog sustava, ili pak kao svojevrsni američki monitoring zbivanja u Europi?

- Proces se može i tako provjeravati. Moglo bi se, ipak, prije reći da je sve povezano sa širom problematikom - mogućnošću upravljanja krizom. Pitanje dakle glasi: u kojoj se mjeri krize mogu stvarati i u kojoj se mjeri te krize može kontrolirati. Amerika ima sasvim dovoljno instrumenata da Europljane drži angažirane. Da ih drži povezane na jugoistoku i demonstrira kako se bez američke prednosti u vojnoj tehnologiji, u obavještajnom djelovanju, u zapovijedanju, ne mogu ostvariti europske sigurnosne i obrambene snage i da mogu biti samo uz NATO, ali nikako mimo njega.

Željko Hodonj