Slobodna Dalmacija: 19. 07. 2001.

Haag i carinska unija

Pitanje zašto Haag baš sada pritišće Vladu, možda objašnjava činjenica da Hrvatska uporno odbija prihvatiti ideju carinske unije koja joj se nameće

Piše dr. Branimir LOKIN

Haaški sud, najaktualnija tema naše političke stvarnosti, premda ne i s pravom, neprijeporno je političko sudište, ponajprije zbog toga jer je i osnovan za suđenje zločinima počinjenim u ratu, a rat je, kao što je znano, politička kategorija prema definiciji. Od tih zaključaka bi stoga, držim, trebalo poći prilikom prosudbe ovog suda. Sukladno tomu, sve manevre tog suda, ali i protumanevre njegovih oponenata, trebalo bi staviti u kontekst političke borbe i interesa najširih razmjera kako bi se otklonile zapreke relativizacijskih kriterija u mogućim prosudbama.

Danas se, valja odmah ustvrditi, u kontekstu deklarirane politike međunarodne zajednice, postupci suda u Haagu u odnosu na poziciju Vlade predsjednika Ivice Račana, poimaju u potpunosti netransparentno. Naime, Vlada koja je pobrala sve pohvale te zajednice zbog demokratizacije društva, otvaranja prema svijetu, kooperativnosti u odnosima sa susjedima, poglavito agresorima na vlastiti prostor, i suradnje sa samim sudom, u trenutku njezinih najvećih iskušenja na unutarnjem planu generiranih gospodarskim problemima, dobiva snažan destabilizirajući udar koji je očito sinkroniziran, kako to uostalom potvrđuju organizirani inozemni i tuzemni analitičari kaosa. Upravo zbog toga pred aktualnom vladom, ali i cijelim hrvatskim društvom i državom, otvara se sljedeće krucijalno pitanje: zašto je baš sada izvršen udar Haaškog suda? Špekulacije i prosudbe mogu biti različite, stoga jednu od mogućih (vlastitu) iznosim u nastavku.

Paradoks udara

Prostor bivše Jugoslavije, uz obuhvat Albanije, raspao se na samostalne države i poludržave u redefiniranju, uz to ratom pogođen, silno je osiromašio. Velike patnje i ratni sukobi najavili su spor put stabilizacije ovih prostora koji geopolitički i povijesno predstavljaju razdjelnicu svjetova. Nastavak siromaštva neprijeporno produbljuje karakter te razdjelnice, što znači kako neovisno o aspiracijama i političkim interesima takav prostor predstavlja potencijalnu zonu sukoba i napetosti u široj regiji, za što nitko nije zainteresiran. Moguće je ustvrditi kako uz manje iznimke tek postoji opći konsenzus o stabilnosti Jugoistočne Europe i Balkana. Postavljanjem tih zaključaka u kontekst događaja izazvanih potezima prema Hrvatskoj, aktualizira se paradoks udara haaškog sudišta na Hrvatsku i njezinu aktualnu vlast.

Pogled, pak, na međunarodno usklađenu strategiju i periodiku obveza prema institucijama međunarodne zajednice, otkriva kako je Hrvatska sve opcije prihvatila, osim onih što se odnose na oblike carinske unije za zemlje bivše Jugoslavije (bez Slovenije) i dijela Balkana. Poznato je, Hrvatska je prihvatila suradnju i uspostavu trgovinskih odnosa s tim zemljama, ali ne i zajedničke institucijske forme (zajednički interesi da, zajednička sudbina ne, kako je izjavio Račan).

Unatoč tomu ostaje nam, međutim, primijetiti kako geopolitički i gospodarski, međunarodna zajednica u svojim strategijskim prosudbama ocjenjuje ovaj prostor kao jedinstveni interes, polazeći od dvaju zaključaka.

Prodor na Istok

Prvog, prema kojem se upravo jedinstvenim pristupom razbija povijesni arhetip Istoka i Zapada, a njegovim se prevladavanjem jamči daljnji prodor NATO-a prema Istoku s Turskom kao dosegnutom granicom u doglednoj budućnosti. Ovaj zaključak poduprt je implicite lošim iskustvom, budući da se pokazalo kako je razvojem događaja pojedinačni pristup zemljama jugoistočne Europe i Balkana, pretvorio intervenciju međunarodne zajednice u uspostavu pojedinačnih protektorata. U prvom se redu to odnosi na protektorat u Bosni i Hercegovini, pa onda Albaniji, Kosovu, a sada već i Makedoniji, i sasvim moguće u Srbiji, Crnoj Gori i Vojvodini. Stvaranje niza odvojenih protektorata, sam projekt Jugoistočne Europe i Balkana, postaje neizmjerno skup, razvojno neperspektivan, te politički i vojno u potpunosti nestabilan; i drugog zaključka prema kojem samo jedinstveni gospodarski prostor razvija jedinstveno tržište, što omogućuje usklađeni razvoj i jamči ulagačima njihove investicije i akvizicije. Kod ovoga se ne respektira europsko pravilo o dosegnutoj razini razvoja kao uvjetu općeg napretka koje inače vrijedi za integraciju u EU, već se svi sudionici tržišta dovode u uvjete dogovaranja, dakle implicira se pravilo programiranog razvoja u okviru zadanoga gospodarskog entiteta.

Strategijski odgovor

Valja kazati kako takve ciljeve međunarodne zajednice Hrvatska ne prihvaća, pa otuda i pritisci okrenuti prema njoj. Opisane okolnosti i suprotnosti ciljnih opcija traže brze, odlučne i strategijski izbalansirane odgovore s naše strane. Naime, očito je kako stvaranjem jedinstvenoga gospodarskog prostora, poglavito carinske unije, bivaju uspostavljene razmjenske kvote zemalja regije prema EU-u, što zemlje članice dovodi do dogovora o uvjetima izvoza i uvoza, kriterijalnom sustavu globalne ekonomije i naravno kao posljedica tomu temeljnih instrumenata gospodarske politike. Logikom jedinstvenog tržišta dolazi se do pune mobilnosti radne snage, dakle izjednačavanja nadnica i slobodnog investiranja i gibanja ljudi i kapitala. Hrvatska je svu tu političku i društvenu metodiku već doživjela u socijalizmu i federalnoj Jugoslaviji pa ostaje stoga pitanje: koliko se nove generacije žele uključiti u jednaku takvu avanturu ili pak izazov, odnosno što s druge strane znači izdvojena gospodarska solucija kao tomu suprotna opcija?