Slobodna Dalmacija: 10. 1. 2000.

HRVATSKA RASKRIŽJA

CINIZAM POVIJESTI

Da je Ivici Račanu netko nakon 1971. godine rekao da će jednog dana biti premijer u neovisnoj državi Hrvatskoj, bila bi to za komuniste nebulozna i fanatična nacionalistička provokacija ili loš vic zbog kojeg se moglo dobiti i nekoliko godina na Golom otoku ili Lepoglavi. Ali očito povijest zna biti vrlo cinična

Piše: Zoran VUKMAN

Suština je našeg odnosa prema religiji, borba za slobodnu neotuđenu socijalističku ličnost i za takve društvene odnose koji će eliminirati društvene izvore svakog otuđenja, pa prema tome i religijskog. Moglo bi se stoga reći da je prevladavanje religije – putem stvarnog mijenjanja odnosa i uvjeta koji proizvode religijsko i svako drugo otuđenje – sastavni dio našeg marksističkog pogleda na svijet. Odnosno, ono što činimo u razvoju socijalističkog samoupravnog društva jest stvarno prevladavanje otuđujućih uvjeta čovjekove društvene egzistencije i realna historijska negacija religije kao oblika otuđenja – tako je pisao Ivica Račan, budući hrvatski premijer, 1976. godine u svom ideologijskom pamfletu “Politika Saveza komunista prema Crkvi i religiji.”

Nacionalistička provokacija

Da mu je netko tada rekao kako će jednog dana biti na čelu vlade hrvatske nezavisne države, vjerojatno bi shvatio kao nebuloznu i fanatičnu nacionalističku provokaciju, kao loš vic zbog kojeg se nekada moglo dobiti nekoliko godina u Lepoglavi ili na Golom otoku. Ali putovi su Božji i ljudski nedokučivi misterij. Podcijenili smo smisao Povijesti za ironiju, zato nam je njezina razorna pouka i ostala neshvatljiva. Račan ateist dolazi na vlast u zemlji velikih tobožnih katolika, njih čak osamdeset posto! Ili Račan nije ateist, nego zapravo komunistički mistik koji traga za istinom, ili u ovoj zemlji uopće nema katolika! Možda upravo pobjeda reformiranih komunista i Budišinih liberala razgoljuje svu hrvatsku kršćansku laž i licemjerje, svu bijedu i jad mita o hrvatskom katolicizmu! Zato vrijeme koje je pred nama predstavlja pravu kušnju za istinske Hrvate i uvjerene kršćane. Napokon bi se stvari trebale i politički profilirati. Ovo je vrijeme kad će se pokazati (ne) vjerodostojnost mnogih, i vlasti i opozicije, i građana i medija, pa i same Crkve!

HDZ je svojim promašajima omogućio Ivici Račanu da Hrvatsku ubere kao truli, prezreli plod. Hrvatska mu je pala u krilo kao trula jabuka. Pala mu je na glavu dok je on “staloženo”, kao guru deset godina pod stablom meditirao. Transfer između Hrvatske i Račana obavio je Dražen Budiša, a u HDZ-u su glupošću, pohlepom i potpunim kadrovskim sljepilom doveli narod u konsternaciju: ne mogu glasovati za Canjuge, za koga onda? Račan i Budiša ponudili su alternativu. Pred vratima nije bilo nikog drugog. Narod je glasovao protiv, kao i devedesete. Samo se dogodila rotacija, i mi smo sada na nekom novom starom početku. Dakle, i poslije Račana – Račan! Koliko će ih sada vikati: mi smo Račanovi, Račan je naš!

Račan protiv otuđenja

I Katolička crkva napokon će odahnuti. Više je neće optuživati za spregu oltara i trona, a imat će prilike i za jačanje u askezi. Ali će trebati dobro promisliti o činjenici da je na vlasti čovjek koji je bio njezin deklarirani protivnik, koji je u skladu s marksističkom materijalističkom dijalektikom smatrao da je u društvu moguće uništiti sve osnove koje čine religiju, a vidio ih je isključivo kroz društvene i materijalne odnose. Tu nema metafizičkog poimanja svijeta. Račanovo je pravo da bude ateist, međutim,, nismo čili da se taj čovjek ikada u javnosti ogradio od komunističkog progona Crkve, koji izviru iz ideologijskih stavova koje je nekada i sam zastupao.

“Nije na odmet još jednom istaći da se za nas komuniste marksistička kritika religije ne smije i ne može svoditi na apstraktnu kritičku konfrontaciju s religijom, otprilike na pitanje ima li ili nema boga. Težište te kritike religije u našim današnjim društvenim uvjetima mora biti praktično eliminiranje društvene osnove religije i religioznosti, a same činjenice da je religija još uvijek društveni realitet”, tako je pisao Ivica Račan i naglašavao kako socijalistički preobražaj društva “čini ovaj stvarni proces u kojem se zbiva oslobađanje ljudi od utjecaja religije i od religijske savijseti.” Kako su se to ljudi u socijalizmu oslobađali od “utjecaja religije i religijske svijesti”, mogao bi nam to pojasniti barem danas, s obzirom da to njegov suhi ideologijsko-teorijski govor nije konkretizirao. Taj čovjek je bio očito dovoljno inteligentan i lukav.

Za njega je “klerikizam” pod “maskom Koncila” bio “izraz nastojanja da se Katolička crkva prikaže kao jedini pravi zaštitnik hrvatskih nacionalnih interesa, pa čak u ekstremnim vidovima, kao nastavljač one politike koju je Savez komunista osudio i srušio 1971. godine.”

Ma kakva povijesna ironija – to je povijesni cinizam!