Slobodna Dalmacija: 16. 2. 2000.

A F E R E : PRIVATIZACIJA STANICE ZA TEHNIČKI PREGLED VOZILA U METKOVIĆU OTKRIVA SPREGU TAJKUNA, POLITIČARA I PRAVOSUDNE VLASTI
Je li tajkun Jambo sklopio pakt sa županom Šprljom?

Nezainteresiranost župana Šprlje, kao i gradonačelnika Stipe Gabrića Jamba za rješenje problema "Mehanike" neizbježno se svodi na zajednički interes. U Metkoviću i Dubrovniku često ih viđaju zajedno kako u četiri oka raspravljaju. Dodatnu potvrdu o Šprljinoj potpori Jambi daju događanja oko naplate 2,7 milijuna kuna duga Županijskoj upravi za ceste...

Piše: Ana DRAGIČEVIĆ

Priopćenje za javnost koje su sastavili djelatnici "Mehanike" u Metkoviću, odnosno njezine Stanice za tehnički pregled vozila, čija je pretvorba ponovno digla prašinu oko najmoćnijega južnohrvatskog tajkuna Stipe Gabrića Jambe, otkriva međutim i druge čimbenike, uglavnom iz redova pravosudne vlasti u igri oko podjele 14.000 kvadrata "Mehanike", vrijednih 1,4 milijuna DEM.

Činjenica je da Metkovčani od srpnja ne mogu u svome gradu, drugom po veličini u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, izvršiti kontrolu automobila za registraciju, te da je "Mehanika", državno poduzeće, izgubila dio imovine, ostala u dugovima i pod opterećenjem štetnih ugovora.

Do 1997. "Mehanika" je redovito dijelila plaće, ali nije izmirivala godišnju naknadu za uporabu javnih cesta Županijskoj upravi za ceste (ŽUC-u) u Dubrovniku. Od 1993. do 1996. godine taj se iznos popeo na 2,5 milijuna kuna. "Osjetivši da od matične tvrtke neće biti ništa, na 12 nositelja poslova iznajmljujemo trećinu poduzeća ’Mehanike’ d.d., zapošljavamo trećinu radnika. Ilko Dragović i Mladen Kuran 7. lipnja 1996. iznajmljuju Stanicu za tehnički pregled vozila na 20 godina, zapošljavaju 4 djelatnika i formiraju poduzeće ’Kudra’ d.d. Uz suglasnost upravitelja ’Mehanike’ Ilije Vukše, daju je u prosincu iste godine u podzakup ’Autodubrovniku’ u vlasništvu Euroherca", počinju priču o pretvorbi "Mehanike" novi vlasnici Stanice Ilko Dragović i Mladen Kuran.

Pritisak vlasti

Ugovorom sklopljenim s upraviteljem Vukšom stoji da im pripada otpremnina koja se može pretvoriti u zakupninu "Mehanici". Također se utvrđuje da Kudra ima obvezu "Mehanici" mjesečno plaćati 15 posto od ostvarenog prihoda, s tim da preuzima opremu Stanice bez ikakve naknade.

Dvadesetogodišnji se ugovor može raskinuti samo dogovorno. Međutim, već nakon 6 mjeseci Kudra je daje u podzakup zbog, kako navode, pritiska vlasti i "Croatia osiguranja". "Autodubrovnik" također je dobio na 20 godina, a Dragović i Kuran osiguravaju po 12.000 kuna mjesečne plaće i još 5 posto od neto ostvarenog prihoda. Ali, "Autodubrovnik" ne nastavlja plaćati ugovorenih 15 posto "Mehanici".
Po dolasku na čelo metkovićke općine u kolovozu 1997. godine Stipe Gabrić Jambo počinje širiti privatno carstvo i s "Mehanikom". Za kratkoročni kredit od 1,1 milijuna k
una tvrtka brata mu Bože "Conto Commerce 94" prenosi u posjed 4 čestice zemlje "Mehanike", među kojima i Stanicu za tehnički pregled vozila. Javnosti je inače poznata kod bilježnika ovjerena izjava Ilije Vukše da je na kredit pristao pod prisilom Jambe 12. kolovoza 1997. godine.

Posebno je zanimljiv dio Dragovićeva i Kuranova teksta u kojem otkrivaju da su novi vlasnici ne samo gradonačelnik Metkovića Stipe Gabrić Jambo nego i direktor "Croatia osiguranja" Metković dipl. iur. Mišo Glavinić, predsjednik suda dipl. iur. Davor Bebić, a četvrtog ortaka ne znaju. Direktor tvrtke "Conto Commerce 94" je njezin osnivač Mario Zlodre, jedan od bivših rukovoditelja u "Croatia osiguranju". Kako svjedoče dvojica potpisnika javnog priopćenja, od Zlodre su čuli da je on samo ustupio tvrtku bez ijednog zaposlenog sa žiroračunom, a da je sve zapravo vlasništvo Stipe Gabrića Jambe.

S nizom drugih podataka potkrjepljuju tajkunizaciju u Stanici i pritiske osiguravajućih kuća u natjecanju za dobivanje što većeg broja polica za osiguranje vozila. "U posljednjih 7 mjeseci dolazi do promjena u strukturi vlasništva nad Stanicom i objektima koje posjeduje "Conto Commerce 94". Sadašnji vlasnici su predsjednik suda dipl. iur. Davor Bebić, odvjetnik dipl. iur. Stipe Obrvan, dipl. iur. Mišo Glavinić i dipl. iur. Miće Glavinić, sve sami pravnici", stoji u priopćenju.

Za njih se kaže da su pokušali "Eurohercu" prodati 50 posto tvrtke za 300.000 DEM, ali je ta osiguravajuća kuća odustala od ugovora zbog sumnji o načinu na koji su navedeni pravnici došli u posjed Stanice. Za te malverzacije Dragović i Kuran okrivljuju isto tako ljude u Nadzornom odboru, Mirka Bjeliša iz "Mehanike", metkovićkog odvjetnika Stipu Obrvana, te dr. Borisa Sokola iz Dubrovnika, za koje iznose sumnju da su za pokrivanje očiju debelo nagrađeni.

Reakcija policije

Daljnje transakcije sa Stanicom prekidaju djelatnici Policije u srpnju prošloga ljeta zbog nepodmirene naknade ŽUC-u. Vlasnici Stanice i gradonačelnik Stipe Gabrić Jambo s brojnim odvjetnicima na sudu u Metkoviću petnaestak dana kasnije sklapaju ugovor o zatvaranju duga prodajom nekretnina dijela "Mehanike", nakon čega je zapravo Stanica mogla nastaviti rad. Međutim, to se nije dogodilo. Ugovor se drži u tajnosti sve dok Stanica nije izgubila ovlaštenje za obavljanje tehničkog pregleda vozila.
Sljedeće poglavlje govori o odnosu vlasti spram problema u gospodarstvu.
U konkretnom slučaju, na inzistiranje sindikata djelatnika i zakupaca "Mehanike" da župan Ivan Šprlje, također rodom iz Metkovića, i gradonačelnik Jambo
sudjeluju u razgovorima oko sanacije poduzeća i omogućavanju 40-orici zaposlenih da rade, oni se oglušuju. Nije "Mehanika" iznimka u interesima "okretnih" poduzetnika da se za mali novac domognu vrijednih terena nakon što svojim poslovnim potezima ugase tvrtku. Prostrano zemljište "Mehanike" u prvoj je gradskoj zoni uz Magistralu i blizu privatne tvrtke "Jambo", koja je već posredovanjem "Conto Commercea" ušla dijelom u susjedni posjed.

Nezainteresiranost župana Šprlje, kao i gradonačelnika Jambe za rješenje problema "Mehanike" neizbježno se svodi na zajednički interes. Poznato je, naime, da je Ivan Šprlje, premda čelnik SDP-a, kumovao dolasku HDZ-ovca Jambe, preobučenog u nezavisne samo za izbore 1997. godine, njegovu dolasku na vlast u Metkoviću, potpisujući s njim koalicijski sporazum. U Metkoviću i Dubrovniku ih često viđaju zajedno kako u četiri oka raspravljaju. Dodatnu potvrdu o Šprljinoj potpori Jambi daju događanja oko naplate 2,7 milijuna kuna duga Županijskoj upravi za ceste, kojoj je "glava" Županijsko poglavarstvo.

Naime, kada je u rujnu lanjske godine ravnatelj ŽUC-a Josip Butigan potpisao ugovor o načinu prebijanja dugova s "Mehanikom" župan Šprlje mu je zaprijetio čak kaznenom prijavom ako se dokaže zlouporaba ovlasti.
Butigan je uoči Nove godi
ne smijenjen, ali problemi su se još produbili.

Štetni ugovor

Otvoreno je pitanje je li Butigan "skliznuo" zbog potpisivanja ugovora ili neopreznog iznošenja ugovora u javnost?! Jer, prema sudskom zapisniku o ovrsi osiguranja tražbine između ŽUC-a i "Mehanike", dug od 2,7 milijuna kuna se poravnava prijenosom vlasništva upravne zgrade "Mehanike", hale i dvorišta.

Zastupniku ŽUC-a odvjetniku Branku Čuturi pripada 30 posto ostvarenog iznosa ili 820.000 kuna, prevedeno u četvorne metre podcijenjene vrijednosti. Čutura se može knjižiti na 4000 četvornih metara, što bi prema tržišnoj vrijednosti zemljišta iznosilo 400.000 DEM, i to od dijela koji pripada ŽUC-u na ime cjelokupnog duga.
Dakle, jasno je da je takav ugovor bez obzira na upitnost visine odvjetničke
naknade za pruženu uslugu, štetan za Županiju. Nije također proglašena zastara dugovanja "Mehanike", premda zakonski nastupa nakon 3 godine, što znači da se napuhivanjem iznosa htjelo zagrabiti u što više kvadrata. Da se ne spominje obveza prodavanja državne imovine javnim natječajem, što u slučaju "Mehanike" nikome nije palo na pamet. Za krim-policiju i sudstvo posla preko glave!