Jutarnji list: 11. 3. 2000.

Prijedlog prodaje dvaju vladinih Challengera i kupnje dvaju manjih aviona zaprepastila stručnjake

‘Zamjena Challengera Hawkerom 800 XP besmislena je i neisplativa’

ZAGREB - Prijedlog prema kojemu bi se trebala prodati dva Challengera, a zatim za Vladine potrebe kupiti avion Hawker 800XP i protupožarni Canadair sulud je i krajnje neozbiljan. Ne postoje realnu razlozi da se jedan od dva aviona proda kako bi se kupio novi tip zrakoplova za koji, da bi ga se uopće moglo iskoristiti, treba oformiti ekipu koja ga poznaje, od pilota i posade do mehaničara. Dakle, besmislena su očekiva da će Vlada danas kupiti avion Hawker 800XP a da će u njega već sutra i prekosutra sjesti Predsjednik i poletjeti u Ameriku - ispričao nam je jučer službenik Ministarstva prometa, pomorstva i veza zadužen za zračni promet, koji je želio ostati anoninan. Kako tvrdi, sam program Vladina mogućeg poslovanja s avionima vrlo je upitan i iz razloga što "forsira" kupnju Canadaira, čija je vrijednost 25 milijuna dolara.

- Hrvatska ima pet takvih protupožarnih aviona koji se upotrebljavaju dva mjeseca u godini. Za novac namijenjen kupnji jednoga Canadaira može se kupiti desetak nimalo lošijih aviona koji su jednako iskoristivi u protupožarne svrhe, ali ostalih mjeseci u godini mogu služiti Ministarstvu poljoprivrede –čudi se naš sugovornik i tvrdi kako bi optimalno bilo kad bi se netko u Vladi dosjetio da proda jedan Challenger, a drugi, CL604, zadrži. Kako kaže, nekomercijalnu prodaju jedina je shvatila Željka Antunović i usprotivila joj se.

- Viadine dužnosnike trebalo bi zabrinjavati i čuditi što Zrakoplovna skupina 1. HGZ-a koja je izradila prijed takve prodaje, nastoji nastaviti suradnju s istim posredničkim poduzećem s kojim su radili dosad, Jet Aviationonom iz Basela. Iako naš sugovornik misli kako hrvatska vlada treba zrakoplov kao šo je Challenger, u sindikatu kontrolora letenja s njim se ne bi složili.

- Takvi avioni, koji mogu letjeti više od deset sati u komadu, u hrvatskoj su vladi neiskorišteni. Nema potrebe kupovati avione koji se za takva putovanja upotrebljavaju samo nekoliko puta gdišnje - smatraju kontrolori.

Osim toga, cijena Hawkera 800XP, koju su iznijeli u Vladi, nije konačna. Naime, riječ je o zrakoplovu kojemu desetak sjedala znači samo dodatni trošak. - I takvom je avionu, iako je manji, nužna dodatna oprema. Budući da se oprema inače radi za velike airbusove, dodatni je trošak takvu , opremu prilagđavati manjim avionima. Radi se o najmodernijim sustavima satelitskoga navođenja i sličnom. To vam je isto kao da na barku za deset ljudi utrpate sigurnosnu opremu za prekooceanske brodove slikovito nam je dočarao predstavnik sindikata kontrolora leta.

V. Gašparović