Jutarnji list: 30. 3. 2000.

PREDSJEDNIK STIPE MESIĆ Za Jutarnji list otkriva pozadinu prvog žestokog javnog sukoba s Vladom Ivice Račana

RAČANOVA VLADA ME SPREČAVA DA OBAVLJAM SVOJE DUŽNOSTI

Razgovarale: Sanja Modrić i Helena Puljiz

U utorak na večer odlučili ste se na vrlo neuobičajen korak. Putem televizije objavili ste da su odnosi između Vlade i vas potpuno pukli, da Vas je Vlada izolirala te da se vi s tim nipošto nećete pomiriti. Objasnite, dakle, koji su vaši konkkretni razlozi za takav postupak?

- Pa, to je sasvim jednostavno. Mene nitko iz Vlade ili parlamenta nikada dosad nije konzultirao ni o jednom zakonu, ni o jednom propisu, ni o jednoj odluci. Nikada nitko!

Koji su to propisi, zakoni i odluke o kojima su vas morali konzultira?

- Nisu me morali konzultirati ni o čemu, a mogli su o svemu jer prije smo govorili da ćemo se o svemu konzultirati. Ja, recimo, imam ovdje neke savjetnike za neka područja i bilo bi logično da Vlada barem savjetniku pošalje prijedlog zakona koji ide u proceduru. Prvo, zato što je zadatak predsjednika države da o svemu bude informiran, a drugo, zato što bismo o nekim rješenjima i mi možda mogli ponešto reći. Ali kako da bilo što kažemo kad ne znamo što se uopće sprema?! Ja savjetnike šaljem u Vladu i parlament jer mislim da probleme moramo zajednički rješavati, ali oni tamo teško uspostavljaju kontakte. Građani od nas traže da ispunimo ono što smo obećali, no, umjesto da se svi usmjerimo na rješavanje najvažnijih i principijelnih pitanja, nekome je očito u interesu da raspravlja o tome je li vojna jedinica postrojena prilikom dolaska predsjednika.

MENI NIKAKAV TEPIH NE TREBA

Zbog čega vojnoj jedinici jednostavno nije rečeno da se ne postrojava?

- Pa, to se sa mnom moglo riješiti jednim telefonskim pozivom! Trebalo je samo reći: "Čuj, Stipe, kad dolaziš i odlaziš, bilo bi dobro da vojska ne stoji na pisti." Ja bih rekao: "U redu" i sve bi bilo gotovo u sekundi. Vojska ne bi stajala.

Takvog poziva iz Vlade nije bilo?

- Ne!

Zašto takve upute niste dali sami?

- Zato što sam ja prvi put išao u državnički posjet avionom i dočekan sam prema protokolu takvom kakav jest. Da sam ja deset puta postrojavao vojsku, doveo vojnu glazbu i napravio predstavu, tada bi stvarno mogli reći da je toga dosta! Ovako su mi trebali jednostavno javiti kako bi to trebalo malo pojednostaviti jer previše podsjeća na neka prošla vremena. Kako da pojednostavimo? Da ne bude vojske! Dobro, neće biti vojske. Ili: "Ne stavljaj više crveni tepih." Dobro, neće uopće biti tepiha, ni crvenog ni bilo kakvog! Meni tepih ne treba jer ja sam po zemlji više koraka napravio bez tepiha, nego na tepihu.

JA ĆU PROMIJENITI PROTOKOL

Jeste li ikada razgovarali s nekim iz Vlade kakav treba biti predsjednički protokol?

- Ne, ta tema nikad nije pokrenuta, ali su odmah napravili javnu aferu. Jedinica koja me dočekala postoji u protokolu, a ja sam legalist: dok postoji propis ja ga provodim, a kada ga promijenimo onda mijenjamo protokol. Evo, sada sam sam dao nalog da se mijenja protokol.

Tko mijenja protokol?

- Ja ću ga promijeniti u dijelu koji se odnosi na mene.

Zašto ga niste promijenili kad to možete i sami?

- Pa ja uopće nisam na to mislio! Mene je prije puta u Sarajevo zanimao posao koji treba obaviti. Već prije smo skinuli odore, nema više bubnjeva i truba. O.K., sad ćemo skinuti i ovo drugo. Svi smo obećali biračima da ćemo smanjiti predsjednikove ovlasti i da ćemo iz polupredsjedničkog ići u parlamentarni sustav. Čemu, dakle, skandali, čemu odmah napadi da sam ja Tuđman poslije Tuđmana?! Ja se ne dam optuživati da ne surađujem kad to nije istina. Ja želim suradnju, ali nje nema.

Kako komunicirate s Ivicom Račanom?

- Dobro. Može se reći dobro.

Što biste napravili da je netko od vaših ljudi iz Ureda javno napao Ivicu Račana?

- Reagirao bih.

Kako? Što biste, recimo, učinili da Stanko Nick, vaš savjetnik za vanjske poslove, ljutito izjavi za ministra vanjskih poslova Piculu kako nema pojma o tom poslu?

- Kad bi se takvo što dogodilo, takav bi savjetnik podnio ozbiljne konzekvence, možda od tog trenutka jednostavno više ne bi bio savjetnik.

Rekli ste da pri prijelazu u parlamentarni sustav za vas ne dolazi u obzir prijenos ovlasti, nego samo podjela. Što to zapravo znači?

- Ja sam protiv toga da se ovlasti samo prebace s jedne točke odlučivanja na drugu, bez obzira na to je li riječ o kolektivu ili pojedincu. Ključno je pitanje u kojoj će se proceduri donositi odluke i tko je odgovoran za koju odluku. Demokracija je to međusobno usklađivanje.

Vi ste biračima u izbornoj kampanji rekli da želite ostati zapovjednik vojske, suodlučivati u vanjskoj politici i reducirati obavještajne službe, ali i sudjelovati u kadrovskim rješnjima za šefove obavještajnih službi. Na HTV u ste izjavili da vam Vlada sada želi uzeti sve ovlasli, pa i te. Kako to znate?

- Najbolje je da to pitate Vladu.

Ali sad pitamo vas.

- Možda je dovoljno reći kako, recimo, ni o jednom kadrovskom rješenju u vanjskoj politici nisam nikad čuo ništa dok to nisam pročitao u novinama, kao i svi drugi.

Jeste li se kad Vladi požalili na takvo postupanje?

- Pa valjda Vlada zna ustavne ovlasti predsjednika Republike.

TREBA IZVUĆI POUKE

Zašto premijera Račana niste pozvali na večeru i pitali ga zašto vi iz novina saznajete stvari koje su dijelom i vaša odgovornost?

- Zato što mislim da svatko treba znati svoje ovlasti i vladati se prema njima.

No, antagonizam se onda samo produljuje. Oni imenuju - vi čitate u novinama. Bilo bi praktično da ste nekome rekli da se ne zafrkava jer to nikamo ne vodi.

- U posljednja dva susreta rekao sam premijeru da sa mnom nitko iz Vlade do sada ni o čemu nije razgovarao, a meni je prigovoreno da ni ja nisam konzultirao nikoga za svoje poteze. No, prije nego što sam imenovao Karamarka šefom UNS-a rekao sam da to namjeravam učiniti i nitko mi nije rekao da se s time ne slaže, pa sam smatrao da je to u redu. O generalu Stipetiću savjetovao sam se i s predsjednikom parlamenta i s predsjednikom Vlade. To su jedine osobe koje sam ja imenovao.

Dobro. Što ste vi spremni sada učiniti da se zaustavi sukob između vas i Vlade, sukob koji sigurno neće naići na odobravanje hrvatskih građana?

- Ja odmah sjedam za stol da ovu situaciju premostimo. No, istodobno predlažem da predsjednik ubuduće ima uvid i da zna što se hoće ako se pripremaju zakonski akti koji se tiču ovlasti predsjednika. To, na žalost, sada nije slučaj, nego Hrvatskom kruže strogo tajni prijedlozi zakona u čijoj izradi nema ni trunka suradnje.

O kojem je zakonu riječ? Zakonu o Uredu Predsjednika?

- Ako je to stroga tajna, onda vam ne mogu reći jer će me sutra doktor Tomac napasti da sam izdao vojnu tajnu.

Može li vaš savjetnik doći tamo gdje je neki zakon napisan i tražiti prijedlog da ga odnese vama?

- Ne može. To su stroge tajne do kojih sam posve slučajno došao! Osnovna je, dakle, pogreška što predsjednik države nije informiran što se događa u zemlji.

Neinformiran ili dezinformiran?

- Neinformiran.

Hoćete reći da vas Vlada na taj način onemogućava u obavljanju vaših dužnosti?

- Apsolutno. Ja ovdje dobivam samo izvješća HIS-a i ništa drugo.

Pa gdje je onda i zašto "puklo" između vas i Račana?

- Puklo je očito onda kada sam ja pobijedio na izborima. Sad se misli da me se može ukloniti tako da mi se oduzme funkcija.

Zašto bi vas oni htjeli ukloniti?

- Očito je da sam ja nekome smetnja. Ali, ne vidim zašto jer je to iracionalno. Sve što sam obećavao u izbornoj kampanji provodim: otvaranje prema Europi, susjedima, rješavanje problema sa susjedima, depolitizaciju policije i vojske, borim se za decentralizaciju vlasti i sredstava, smanjenje ovlasti predsjednika Republike... Ne znam u čemu ja nekome smetam! Osim što sam Stipe Mesić, ali nisam ja za to kriv.

Smatrate li da je Vlada, iznevjerila, dogovore koje je šestorka postigla prije izborne pobjede?

- Dovoljno je da kažem kako ja kao predsjednik Republike ne dobivam baš nikakve informacije otkako sam preuzeo svoju dužnost.

Čuli smo da će danas na sjednici Vlade prva točka dnevnog reda biti i sukob Vlade i Predsjednika države.

- Ne znam ni za sjednicu Vlade niti za tu točku dnevnog reda. Ne znam niti kada sam se ja sukobio s Vladom. Suprotstavio sam se postupcima konkretnih ljudi čijem vladanju prigovaram jer oni ne zaustavljaju izbornu kampanju. Ne znam što će Vlada zaključiti, ali ja sam uvijek otvoren za suradnju. No, ako se predsjedniku radi iza leđa, onda se sigurno ne može reći da se to čini u dobroj namjeri. Iz ovoga jednostavno svi trebaju izvući pouke, jer nema tako teške situacije iz koje se ne može izvući dobra pouka.

Ako tako bude, vi ćete prestati biti uvrijeđeni?

- Nisam ja uvrijeđen, nego povrijeđen. Tražim samo da svatko radi svoj posao i da konsenzusom odlučujemo o svemu, a ne da bježimo od razgovora.

Ja sam najneinformiraniji čovjek u hrvatskoj državi

Tko koga nakon svega treba pozvati za stol?

- Kada sam ja njih pozvao, odazvali su se, ali se opet nastavilo raditi po starom. Vjerojatno postoji jednostavna mogućnost da se kaže: “Čuj, moji stručnjaci rade na propisu koji se tiče predsjednika Republike i bilo bi dobro da u tome sudjeluje tvoj čovjek da znaš o čemu je riječ.” No, zakon se napisao i proglasio tajnom, a riječ je o propisu kojim se ovlasti predsjednika države ne smanjuju, nego se ukidaju! Hrvatski se građani, međutim, nisu izjasnili da predsjednik bude fikus, da bude samo protokolarna funkcija. Budiša je čak rekao da on u izborima ne bi ni sudjelovao ako bi predsjednik Hrvatske bio samo protokolarna funkcija, a sada se od mene želi napraviti fikus.

Što bi, prema tom prijedlogu koji vas je uznemirio, trebao raditi predsjednik Republlike? Što vam se sve hoće oduzeti?

- To je za sad tajna, a kad više ne bude, vidjet će se. No, opet vam kažem, toliko vremena je prošlo, a ja o vanjskoj politici nikad iz Vlade nisam dobio niti retka. Nemam pojma što se događa! Dobivam samo informacije iz HIS-a o, naprimjer, kretanju vojske u Crnoj Gori i slično. Ja sam najneinformiraniji čovjek u ovoj državi!

Kad mene nitko ništa ne pita, zašto bih ja išao nekome na koljenima

Kako, prema vašem mišljenju, i tko treba započeti, provesti i dovršiti postupak smanjenja predsjedničkih ovlasti, odnosno promjena Ustava?

- U medijima je počela prozivka da ja ne poduzimam ništa u vezi s izbornim obećanjima da se smanje predsjednikove ovlasti i nakon toga ja imenujem najstručniju komisiju koju ova zemlja može imati, sve profesore ustavnog prava, da na tome rade. I taj prijedlog je gotovo završen.

No, i Vlada radi na tome. Ni to niste mogli zajedno, zar to nije antipatično? Kakvog ima smisla da na ustavnim promjenama rade dvije odvojene komisije, jedna Vladina, a druga predsjednikova?

- Ali, mene se prozivalo da nemam inicijative! Pa ako se već insinuira da predsjednik Republike nema inicijativu, onda predsjednik Republike prvi pokreće inicijativu i imenuje komisiju.

Zašto to niste učinili zajedno?

- Kažem vam, to je bila moja reakcija na prozivke. No, Vlada je onda mogla predložiti da se komisija proširi ili da se moja komisija inkorporira u Vladinu ili saborsku. Složio bih se s time, no nije mi ponuđeno. Zato nemojte sad pitati mene zašto Hrvatska ima dvije komisije za promjenu Ustava!

Zašto niste nazvali premijera Račana, rekli da biste formirali komisiju za ustav- ne promjene, i predložili mu da Vlada imenuje i svoje Ijude u tu komisiju?

- Ako mene nitko ni o čemu ne konzultira, zašto od mene tražite da ja idem negdje na koljenima!?

Zato što ste vi predsjednik države i morate biti mudri.

- Sve ovo ne bi se događalo da na svim stranama ima dovoljno mudrosti.

No, ovako imamo svađu kojoj se ne vidi kraj. Tko će popustiti?

- Ja ne želim svađu, ali svatko u svom prostoru mora riješiti svoj problem. Očito je problem u komunikaciji, ali nije u redu da ja komuniciram s predsjednikom Vlade i predsjednikom parlamenta, a da me napadaju potpredsjednici Vlade i parlamenta. Kakva je to razina!? Kakvi su to odnosi?