Vjesnik: 20. 6. 2000.

Nove trošarine nisu ni startale, a ministar Fižulić već traži pripremu njihovih izmjena!

Ministar gospodarstva sada, nakon što je Vlada definirala nove prijedloge trošarina, na temelju rasprave o starim trošarinama ponovo traži izmjene / Ne bi li trebalo ipak pričekati rezultate novih trošarina?

ZAGREB, 19. lipnja - Raspravljajući o izvršenju državnog proračuna u prošloj godini, neki su se ministri na prošloj sjednici Vlade osvrnuli i na trošarine.
»Budući da Hrvatska ima problema u prikupljanju novca i izvršenju obveza prema korisnicima državnog proračuna, a istodobno imamo problema s visinom poreza i doprinosa na plaće, u okviru proračuna za 2001., ako se ništa ne da uči
niti još u ovoj godini, u svakom slučaju treba rekonstruirati način prikupljanja poreza, i uzeti upravo poreze na duhan, pivo, bezalkoholna pića i alkohol, i poglavito na automobile, kao osnovu za prikupljanje budućih poreza, a smanjiti poreze i doprinose na plaće i na taj način omogućiti daljnji gospodarski razvoj u Hrvatskoj«, ocijenio je tako ministar gospodarstva Goranko Fižulić.
On je predložio da jedan od zaključaka Vlade bude da Ministarstvo financija pripremi nove prijedloge za poreze i doprinose na
plaće i nove prijedloge za trošarine na automobile, alkohol, pivo, bezalkoholna pića i kavu, koji bi bili u skladu s trenutačnom situacijom u Hrvatskoj. Pozvao je također da se sve inspekcijske službe obvežu na maksimalno sprječavanje ilegalne prodaje navedenih artikala, njihov nelegalan i lažni izvoz u susjedne zemlje i onda njihov povratak na naše tržište.
Fižulić takve zaključke izvlači iz vrlo jednostavne matematike - u posljednje tri godine prihodi od trošarina padaju kao da Hrvati sve manje puše, pij
u, kupuju automobila..., a visina trošarina se povećava. Čini se, ipak, da je matematika malo složenija. No što god mislili o matematici, neshvatljivo je, kako ministar gospodarstva može sada, nakon što je Vlada definirala nove prijedloge trošarina, na temelju rasprave o starim trošarinama ponovo tražiti izmjene. Ne bi li trebalo sačekati i pogledati kakvi su rezultati s novim trošarinama i tek nakon toga upućivati na promjene. Povrh toga, ministar nije govorio o udjelu trošarina u proračunu, a osim trošarina na naftu riječ je o razmjerno manjem udjelu. Nije ni spomenuo činjenicu da je PDV glavni punitelj, a on sam se vrlo često zalagao za smanjivanje tog baznog poreza. Poreza koji je, u svojoj osnovi, neutralan za gospodarstvo i istom snagom tereti svu konačnu potrošnju, a ne samo pojedine grane koje se možda ministru Fižuliću ne dopadaju poput prodaje i proizvodnje kave, alkoholnih i bezalkoholnih pića, cigareta te prodaje automobila (jer proizvodnje, osim dijelova, nemamo).
Doduše, možda je ministar na tem
elju analiza utvrdio da nema potencijalnih ulagača iz spomenutih sektora koje takvi potezi poput povećanja trošarina ne bi odbili od ulaganja.
Uz jaču kontrolu kad je riječ o cigaretama i pićima, dio onoga što sada odlazi švercerima otići će gospodarstvu i
tu se s ministrom apsolutno slažemo. Međutim, već sada poslodavci pravdaju možebitno poskupljenje svojih proizvoda ili usluga kroz povećanje trošarina, zaboravljajući one druge učinke istog paketa vezane uz smanjenje cijene rada. Stoga je potpuno nejasno zbog čega se, bez primjerenih analiza, a nisu mogle biti gotove jer jedva da je i počela primjena novih trošarina (cigarete i plavi dizel još nisu ni startali), već sada traži njihova promjena. Vrlo često, to vjerujemo zna i ministar gospodarstva, zahvaćanjem u širinu može se dobiti mnogo više nego podizanjem cijene, odnosno visine porezne stope. (Mladen Jambrović)