Vjesnik: 30. 12. 2000.

Pred naletom većih trošarina automobili se kupuju bez obzira na model ili cijenu

ZAGREB, 29. prosinca - Najava primjene novih trošarina na osobna vozila s početkom nove godine prouzročila je u prosincu pravu navalu kupaca na salone automobila. Primjenom pet posto viših trošarina na prodajnu cijenu vozila, država od 1. siječnja 2001. planira udvostručiti proračunski prihod od te stavke. Umjesto ovogodišnjih 120 milijuna kuna, u narednoj se godini očekuje prihod od oko 270 milijuna kuna samo od trošarina.

Reakciju kupaca na poskupljenje nije trebalo dugo čekati. Prema nekim podacima, samo je u studenom i prosincu prodano oko 11.000 novih automobila. Nagađa se da bi zbog novih trošarina, ali i stalnog trenda porasta prodaje, broj prodanih vozila u ovoj godini mogao doseći nevjerojatnih 60.000. Premda bi se, na temelju postignutih rezultata u posljednja dva mjeseca, od trgovaca motornih vozila moglo očekivati isključivo zadovoljno trljanje ruku, njihova je reakcija potpuno drukčija.

Prije dvadesetak dana, grupacija zastupnika Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima upozorila je da će izmijenjene trošarine znatno povećati cijenu novih automobila i upropastiti jednu od najstabilnijih gospodarskih grana.

Kad je riječ o ambiciozno planiranom proračunskom prihodu od 270 milijuna kuna od trošarina u 2001., trgovci automobilima smatraju da će primjena petpostotnog poskupljenja samo smanjiti prodaju, a time i dodatno ugroziti sigurnost na domaćim cestama.

»Kao i većina drugih zastupnika, i mi bilježimo izvrsne rezultate u prodaji automobila u posljednja dva mjeseca. Međutim, što nam to vrijedi kad ljudi kupuju jer im se žuri, a ne zato što im se neki model sviđa«, pojašnjava za Vjesnik Dražen Jugović, direktor prodaje u Renaultu Hrvatska. Prema njegovim riječima, od euforije zbog vrtoglavog rasta prodaje mnogo je važnije stabilizirati tržište automobila i tako izbjeći dosadašnje neočekivane skokove cijena. Jugović ističe da Renault Hrvatska još ne razmišlja o eventualnim mjerama kojim bi se ublažio šok do kojega će neminovno doći primjenom viših trošarina. To predstavništvo već ima određenu zalihu automobila koji su kupljeni uz važeće trošarine, pa se računa da će ih kupci preuzimati tijekom siječnja.

U Opel Đačiću kažu da je povećanje prodaje u prosincu evidentno, no ono je i posljedica nešto povoljnijih uvjeta za kupce. Premda kupnjom uz važeće trošarine najviše novca ušteđuju kupci skupljih modela, voditelj prodaje u Opel Đačiću Robert Žagar kaže da se građani jednako zanimaju i za srednju kategoriju vozila (Astra ili Corsa) , kao što su »astra« ili novi model »corse«. I u toj autokući pričekat će reakciju tržišta na nove uvjete prodaje i tek, ako to bude potrebno, tada reagirati. I Hyundai auto siječanjski šok planira ublažiti zalihom automobila nabavljenih potkraj ove godine, a najavljuje i posebne kreditne akcije za kupce.

Mile Franičević