Novi list: 31. 07. 2001.

FIRMI SPIE BATIGNOLLES POVJERENA IZGRADNJA TRIJU TUNELA U HRVATSKOJ POSREDSTVOM HRVOJA ŠARINIĆA

Francuzi dobili posao radi Tuđmanova posjeta Francuskoj

Ugovor je sročen tako da Francuzi “koliko god novca zatraže, moraju i dobiti, bez vlastitog rizika i odgovornosti”, čime se htjelo pripremiti teren za državnički posjet koji nije realiziran

Izgradnja triju tunela na autocesti Rijeka - Zagreb, čija se vrijednost neočekivano povećala za gotovo pedesetak milijuna njemačkih maraka, a posao ni približno nije zgotovljen, povjerena je '98. godine, ne slučajno, velikoj francuskoj firmi Spie Batignolles i Mediteran Union Tunelu iz Hrvatske. Iako je hrvatski Vijadukt na međunarodnom natječaju za izgradnju triju tunela: Javorova kosa, Veliki gložac i Pod vulgeš, ponudio najbolje uvjete, što je utvrdilo i nekadašnje Škegrino Ministarstvo financija, izbor Spie Batignollesa i MUT-a, potvrdio nam je izvor iz Vlade, dobrim je dijelom rezultat političkog pripremanja terena za državnički posjet predsjednika Franje Tuđmana Hrvatskoj nenaklonjenom Parizu i Francuskoj. Taj kontekst, veli naš izvor iz Vlade, svakako treba uzeti u obzir kad se razmatra zašto je Spie Batignolles dobio vrijedni posao izgradnje tunela. Dodaje kako je, opet ne slučajno, ugovor o izgradnji tunela između Vladinog poduzeća Autoceste Rijeka - Zagreb i Spie Batignollesa sročen tako da se francuskoj firmi, mimo poslovne logike i zaštite domaćih interesa, previše izašlo ususret i otvorila mogućnost da “koliko god novca zatraže, moraju i dobiti, bez vlastitog rizika i odgovornosti”.

- Francuzima se iz političkih razloga, odnosno posjeta Tuđmana Francuskoj, željelo omogućiti da dobiju taj posao, za što je lobirao Hrvoje Šarinić, a odrađivanje je prepušteno tadašnjem ministru pomorstva, prometa i veza Željku Lužavcu, inače njegovoj produženoj ruci, te direktoru Autoceste Rijeka - Zagreb Ivanu Prgometu, tvrdi naš izvor iz Vlade. Treba reći i da je tom prigodom Tuđman posjetio Francusku, ali samo do stadiona gdje je hrvatska nogometna reprezentacija igrala protiv Njemačke na svjetskom prvenstvu, dok državnički posjet nije realiziran.

Dva tunela bez građevinske dozvole

Zanimljivo je kako su Ministarstvo pomorstva, prometa i veza i ministar Željko Lužavec namjerno zanemarivanje pravnih povreda postupka natječaja upravo interpretirali tezom da se MUT i posebno Spie Batignolles uvode u taj posao “kao partneri od posebnog interesa za Hrvatsku”. Rezultat svega: nejasni interes Hrvatske s vremenom je iščezao, radovi su u velikom zakašnjenju, a troškovi su povećani za pedesetak milijuna maraka!

Kako bi Spie Batignolles i MUT uopće dobili posao gradnje tunela, ponudili su alternativno rješenje i spustili cijenu ispod Vijaduktove. Prema našim spoznajama, za dva od tri tunela, nakon što je prihvaćena alternativna varijanta po kojoj se oni spuštaju za desetak metara, ne postoji gradevinska dozvola. Spie Batingolles i MUT za alternativno rješenje tunela Javorova kosa - Bajt - Pod vulgeš nisu obavili provjeru geologije tla i nisu dostaviti detalje tehničkog rješenja i kalkulacija. Ujedno su, na što je upozorio Gradevinski fakultet u Zagrebu, obavili neprecizne istražne radove. Naručitelj poslova Autocesta Rijeka - Zagreb, pak, iz nejasnih razloga nije poštovao zaključenje posla po principu “ključ u ruke”. Isto tako, tvrtka Autocesta Rijeka - Zagreb nije vezala ponuditelje, Spie Batoniglles i MUT, za vlastiti rizik promjene troškova za promjenu projektne dokumentacije, što znači da su te dvije tvrtke same morale obaviti provjeru geotehničkih karakteristika tla za svoje ponuđeno alternativno rješenje.

Neuobičajeno žestok napad Vlade

Zbog svega toga, te još brojnih povreda uvjeta javnog natječaja, Vlada je uputila svoje nalaze Državnom odvjetništvu, koje treba odlučiti hoće li protiv nadležnih, Ministarstva pomorstva, prometa i veza i ministra Željka Lužavca, te Autoceste Rijeka - Zagreb i njezinog direktora Ivana Prgometa, zbog primanja ili davanja mita, nesavjesnog gospodarenja i sklapanja štetnih ugovora za RH podnijeti kaznene prijave.

Tako neuobičajen i žestok napad Vlade RH, koja je poništila ugovore o gradnji triju tunela između Autoceste Rijeka - Zagreb i Spie Batignollesa, tumači se njezinom željom za što boljom startnom pozicijom u pregovorima s francuskom tvrtkom s kojom se beskompromisno namjerava raskinuti skandalozan ugovor.

Lužavec unajmio kancelariju u svojoj vili

Zanimljivo je kako su Ivan Prgomet i Željko Lužavec svoju poslovnu suradnju, nastavili i nakon Lužavcevog napuštanja HDZ-ove Vlade. Snalažljivi Lužavec je, naime, nakon otkaza, u Vladi, kao savjetnik zaposlen u Autocesti Rijeka - Zagreb, a svoj posao, umjesto u nekom od riječkih poslovnih prostora, odrađuje iz kancelarije u svojoj vili u Ičićima, za što mu Autocesta Rijeka - Zagreb uredno plaća najam. Je li uopće potrebno napomenuti da je Prgometa na čelo Autoceste Rijeka - Zagreb postavio baš Željko Lužavec? Dakle, usluga za uslugu!

Robert FRANK