Vjesnik: 28. 08. 2001.

Da je država tvrtka, neki bi političari sigurno izgubili posao

Čemu bismo se više trebali radovati? Činjenici da je stari zrakoplov »challenger 601« prodan pa će Vukovar dobiti novac koji je Vlada obećala u svibnju prošle godine, tome da javnost opet sve saznaje s velikim zakašnjenjem ili tome da je, zbog odugovlačenja s prodajom, državni proračun odnosno Vukovar izgubio više od 2,5 milijuna dolara?

ZAGREB, 27. kolovoza - »Challenger 601«, koji je u javnosti označen kao »vladin«, ipak je prodan, izvijestila nas je prošlog tjedna Vlada. Učinjeno je to još početkom srpnja i to za 12,5 milijuna američkih dolara.

Nakon što smo s više od mjesec dana zakašnjenja saznali da je zrakoplov ipak prodan, ne znamo čemu bismo se više radovali. Činjenici da je taj stari zrakoplov prodan pa će Vukovar dobiti novac koji je Vlada obećala u svibnju prošle godine, tome da javnost ponovno doznaje neke podatke - koji bi se teško mogli nazvati državnom tajnom - s velikim zakašnjenjem, ili tome da je, zbog odugovlačenja s prodajom, državni proračun, odnosno Vukovar, izgubio više od 2,5 milijuna dolara?

Nema razloga za veselje

Dva od spomenuta tri razloga, priznajemo, baš nisu neki razlozi za veselje. Oba, zapravo, traže i neke odgovore. Prvo je pitanje zašto Vlada, opet, kasni s informiranjem javnosti? Zašto si dopušta da je javnost, koja na to ima legitimno pravo, proziva za nešto što je, zapravo, odrađeno? Tko je procijenio da konačna prodaja zrakoplova, nakon 9. ožujka 2000. godine kad je na sjednici Vlade zaustavljena prodaja obaju državnih »challengera«, nije važna za javnost?

Možda je odugovlačenje s viješću bilo i namjerno

Jedna od mogućnosti je da Vlada i dalje smatra kako javnost nije dovoljno zrela da sama misli, pa joj informacije treba davati na kapaljku, s dovoljno zakašnjenja, kako bi se na sam događaj slegla prašina. S druge strane, možda je odugovlačenje bilo i namjerno, jer Vlada sama sebi nije željela priznati da je produljenjem procesa prodaje zrakoplovu umanjena vrijednost.

Vladin odnos prema javnosti još se jednom pokazao kao pogrešan. Ako se nešto dogodilo (slično je i s Ugovorom o granicama sa Slovenijom), odgađanje izvještavanja javnosti neće donijeti ništa dobroga. Na sam događaj ne može se utjecati, a odugovlačenjem se omogućuje, i dobronamjernima i onima koji to nisu, da uz događaj vežu točne, ali i sasvim netočne formulacije. Kad bi informacija bila pravodobna i upotpunjena obrazloženjem, Vlada bi preduhitrila svoje kritičare, a u javnosti bi mogla dobiti i koji bod za iskrenost.

Tek je sada, s nekoliko tjedana kašnjenja, rečeno da se za vrijednost starog »challengera« nije mogao dobiti novi »kanader« te da »kanaderi« nisu najnužniji. Pa nitko nije ni tvrdio da se za stari zrakoplov može dobiti novi, nego da je to moguće za oba »challengera«, koji Hrvatskoj nisu potrebni.

No, iz brojnih se slučajeva čini da najmjerodavniji u Vladi ni na ovakvom primjeru ne mogu, ili ne žele, shvatiti svoje pogreške u odnosima s javnošću. Ili, što je još gore, nije im bitno.

No, vratimo se i drugom problemu - cijeni zrakoplova. Vlada i ministri procijenili su da stari »challenger 601« vrijedi 15 milijuna dolara. »Vlada je dobila ponudu između 14 i 15 milijuna dolara, ali je dignuta razina donje granice cijene na 15 milijuna dolara«, kazao je ministar Radimir Čačić 18. prosinca prošle godine u Vukovaru.

Koliko smo tada uspjeli doznati, ponuđena cijena bila je veća od 14,7 milijuna dolara. Ali, Vlada je smatrala, ne vodeći računa o stanju na tržištu, kako ovaj naš avion, valjda zato što je iz Hrvatske, vrijedi ne manje od 15 milijuna dolara.

Sada se, sedam mjeseci kasnije, pokazalo da vrijedi 12,5 milijuna i to zato što su takve tržišne cijene. Da smo čekali još malo, cijena bi bila i 11 milijuna... Pitanje je bi li netko, i na koji način, trebao odgovarati za gubitak od najmanje dva milijuna dolara nastao zbog odugovlačenja i inzistiranja na previsokoj cijeni? Da je država tvrtka, neki bi političari sigurno izgubili posao.

Muk o prodaji

Naposljetku, čak i sada kad je prodan stariji »challenger«, pitanje zračnog prijevoza državnih dužnosnika nije riješeno. Jer, noviji i osjetno skuplji »challenger« nije primjeren našoj državi. Preskup je i u operaciji i u mirovanju. Iako je i o tome u javnosti bilo riječi, iako je na početku mandata ove Vlade bilo riječi o prodaji obaju zrakoplova, sad se o tome nitko ne izjašnjava. Čak ni sa zakašnjenjem.

Mladen Jambrović