Večernji list: 03. 09. 2001.

VLAST SKRIVA PODATKE O VOZNOM PARKU DUŽNOSNIKA KOJI JE NA TERET HRVATSKIM GRAĐANIMA

Državi na raspolaganju stotinjak limuzina, županijama pedesetak

U Uredu Predsjednika kriju u koliko se te u kakvim sve automobilima voze predsjednik Stipe Mesić i njegovi suradnici

Priredila: Irena Kustura

Surađivali: A. Antolin, R. Bogeljić, V. Brnabić, M. Čuljat, Z. Despot, V. Franić, A. Fridl, G. Gerovac, Ž. Grgurinović, D. Jendrašinkin, I. Jurčević, R. Kovačević, I. Magličić-Zinaja, Lj. Marić, O. Novosel, A. Pancirov, T. Pavičić, Ž. Pavlek, M. Pejković-Kačanski, M. Rilović, Č. Rosić, D. Šantoši, F. Šarić, K. Šoštarić-Perković, B. Vrbošić, T. Ušić, M. Vrkljan i I. Žišković

Nakon što Vlada ustanovi točan broj socijalno ugroženih koji se financiraju iz proračuna, hoće li ustanoviti i točan broj automobila koji se financiraju iz istog izvora - zapitao se prije tjedan dana naš čitatelj iz Đakova, u jeku medijskih napisa o Vladinu snižavanju socijalnih prava svih kategorija hrvatskih građana. Pokušali smo ustvrditi u kakvim se sve automobilima voze državni dužnosnici i koliko taj luksuz stoji hrvatskoga građanina, ali su nam na mnogim razinama podaci ostali nedostupni. No, na temelju podataka do kojih smo uspjeli doći, zaključujemo: što niži dužnosnik, to veći nered i problem.

Primjerice, za nedavne proslave Dana državnosti premijer Ivica Račan i njegov zamjenik Goran Granić došli su u Knin u "passatu" iz 1998. a šibensko-kninski župan Gordan Baraka šepirio se sa svojim raskošno uređenim "audijem A 6". Baraka ga je naslijedio od svog prethodnika Ive Baice koji je kupnjom tog vozila s kožnatim sjedalima i obiljem izvanserijskih čuda izazvao šok među građanima.

U Saboru omiljeni "audiji"

Uz Račanov "passat", u voznom parku članova užeg kabineta Vlade još su tri automobila - vicepremijer Granić koristi BMW star četiri godine, a vozilo iste marke, samo staro šest godina koristi i potpredsjednica Željka Antunović. Potpredsjednik Vlade Slavko Linić vozi se u "audiju A 8" iz 1995. godine.

"Audiji" su omiljena vozila saborskih dužnosnika. Zlatko Tomčić vozi "audi A 8" iz 1996. godine, a potpredsjednik Zdravko Tomac "audi A 8" iz 1998. godine. Nešto lošiji tip A 6 iz 1997. na raspolaganju je potpredsjedniku Vlatku Pavletiću, Ivica Kostović vozi "ford mondeo" star sedam godina, a Bolta Jalšovec BMW star deset godina. Mato Arlović odlučio se za isti tip automobila kao i njegov stranački šef Račan, za "passat" iz 1998. godine.

Unatoč svim nastojanjima nismo uspjeli dobiti podatke o tomu koja vozila na raspolaganju ima predsjednik Mesić i njegovi najbliži suradnici. U centralnom voznom parku još je stotinjak vozila na raspolaganju raznim državnim dužnosnicima.

U pomalo specifičnu položaju je Ministarstvo vanjskih poslova, gdje kažu kako 75 hrvatskih predstavništava u svijetu ima jedan ili dva automobila. Prosjek starosti im je deset godina, a zanimljivo je što, najvećim dijelom, nisu kupljeni novcem poreznih obveznika već su darovi hrvatskih tvrtki ili hrvatskih iseljenika. Nakon smjene vlasti MVP predao je iz svog voznog parka petnaestak automobila Centralnom servisu Vlade. Tako danas MVP koristi preostalih 15 vozila. Od toga šest vozila služi za preseljenja djelatnika na rad u inozemstvo, dostavu diplomatske pošte te za svakodnevne potrebe kurirske službe. Devet je automobila na raspolaganju dužnosnicima i djelatnicima MVP-a.

Skromni vozni park imaju Ustavni i Vrhovni sud. Ustavnim sucima na raspolaganju su četiri vozila - tri "audija" i jedan "mercedes". "Audi 100" star je deset godina, a A 6 i A 8 pet godina. "Mercedes 280 E" također ima pet godina. Ustavni suci službene automobile koriste isključivo za poslovne potrebe, a na posao i s posla voze se svojim automobilima.

Štedljiv je i Vrhovni sud. Ministarstvo pravosuđa na korištenje mu je ustupilo "passat" iz 1998. i "mercedes 230 E" iz 1995. godine. "Passatom" se vozi predsjednik Vrhovnog suda i na raspolaganju mu je 24 sata dnevno dok se "mercedesom" voze suci.

Hrvatske županije raspolažu s tristotinjak službenih vozila od kojih je njih pedesetak na usluzi županijskim čelnicima. S nešto manje službenih automobila, oko 200, raspolažu i hrvatski gradovi među kojima postoji velika razlika jer dok neki imaju i desetak dužnosničkih automobila, drugi su praznih rukava.

Dojam je da se i čelnici na lokalnoj razini, nakon smjene vlasti, polako odriču raskošnih limuzina u kojima su znali uživati neki njihovi prethodnici. Ipak, u nekim sredinama kao da se još živi u prošlim vremenima. Tako, primjerice, Gospićani već godinama službene automobile u kojima se čelnici grada, županije, javnih poduzeća i raznih uprava vozikaju i za vikend ili blagdan zovu "automobilima na vodu", jer im benzin plaćaju građani.

Gradonačelnik Gospića tako se vozi u skupom "BMW-u 323" kupljenom 1998. godine. Bivši ličko-senjski župan Ante Frković raspolagao čak s dva automobila "BMW-om" serije 5 nabavljenim 1997. i "Toyotom lend cruisserom" iz 1998. godine. Njegov nasljednik Milan Jurković za sebe je uzeo BMW vrijedan gotovo 118.000 kuna, a nešto jeftiniju "toyotu" prepustio je svom dožupanu.

Smanjivanjem dotacija u kupnju novog A 6

Među najbahatijim kupnjama automobila u proteklih deset godina je i kupnja "audija A 8" za tadašnjeg brodsko-posavskog župana Mirka Tomca. Županija, u kojoj ni jedna veća tvrtka nije preživjela promjenu gospodarskog sustava, odlučila je 1997. kupiti reprezentativni automobil vrijedan 150.000 njemačkih maraka. No, kako je kupljen na lizing, troškovi do njegove isplate u rujnu ove godine narasli su na više od 960.000 kuna. Nepostojanje osjećaja za štednju pokazalo je i novo poglavarstvo Slavonskog Broda. Na sjednici na kojoj su odlučili o smanjenju dotacija svim korisnicima proračuna za 25 posto, donijeli su i odluku o kupnji novog "audija A 6".

Iako su nedavno zbog iznimno visokih plaća, koje su sami sebi odredili, čelnici grada Splita završili na naslovnicama dnevnih novina, službeni automobili nisu im tako reprezentativni. "Mercedes" gradonačelnika Ivice Škarića star je 12 godina, a "mercedes" splitsko-dalmatinskog župana Branimira Lukšića čak 15 godina.

Osječko-baranjski župan Ladislav Bognar prekinuo je dugogodišnju praksu bivših župana Branimira Glavaša i Marka Bagarića koji su službene automobile koristili i privatno, a isto je činio čak i njihov vozač. Automobili se sada parkiraju samo u službenoj garaži, a prije su ih vozili kući. Ključevi stoje na jednom mjestu i svako se korištenje evidentira. Tako su troškovi za dva mjeseca znatno smanjeni, ali već u prvih šest mjeseci bivša je županijska vlast za automobile potrošila sav novac planiran za cijelu godinu!

I koprivnički župan taji u čemu se vozi

Koprivničko-križevački župan Josip Friščić poručio je da im je stanje isto kao i prije dvije godine kada smo tražili iste podatke. A prijašnji nam je župan tada također uskratio odgovor. Ipak, zna se da je u županovoj garaži "mercedes 320 E", koji je prije dvije i pol godine stajao više od 100.000 njemačkih maraka.

Vratili automobil i izgubili novac

Ozalj je primjer kako je olako trošen novac. Poglavarstvo HDZ-a je na lizing od Pet plus leasinga kupilo "passata". Četiri tada oporbene stranke (SDP, HSS, HNS i HSLS) tomu su se žestoko protivile tvrdeći kako je aranžman nepovoljan. Nakon što su ljetos preuzele vlast, odlučile su raskinuti ugovor. Automobil je vraćen, ali novac nije, a najvjerojatnije i neće biti. Riječ je o 10.000 njemačkih maraka pologa.

U Rijeci svi službeni automobili unajmljeni

Riječki gradonačelnik Vojko Obersnel vozi se u "renaultu laguni", koji nije vlasništvo grada, već je vozilo unajmljeno od tvrtke "Cerini", a mjesečni najam iznosi 8955 kuna. I ostala su gradska vozila u najmu, a uzimaju se putem natječaja na dvije godine.

Đuro Brodarac ima A 6 i "jeep cherokee"

Sisačko-moslavački župan Đuro Brodarac koristi dva automobila: luksuzni "audi A 6", zapremnine 2,3 litre, i luksuzno terensko vozilo "jeep cherokee". Prvi je star četiri, a drugi pet godina.

Canjugin BMW s mahagonijem samo za goste

Zagreb ima šest BMW-a starih sedam i više godina. Jednu sedmicu tijekom radna vremena koristi gradonačelnik Milan Bandić, koji se na posao i s posla vozi u stranačkom "golfu". Druga je uglavnom namijenjena predsjedniku Gradske skupštine, a ostale se bembure koriste prema potrebi, no znatno manje nego za HDZ-ove vlasti.

Ove jeseni u prodaju ide pet BMW-a, četiri petice i Bandićeva sedmica. Zagreb će s luksuznih prijeći na automobile srednje klase, na četiri "passata" koji će biti kupljeni ove jeseni. Ostat će jedino raskošno opremljen BMW 740i s ugrađenim fiksnim mobitelom i upravljačkom pločom od mahagonija, kako ga je nekoć uredio Zlatko Canjuga. Taj će se automobil isključivo koristiti u reprezentativne svrhe.