Vjesnik: 19. 09. 2001.

Ševko Omerbašić: »Svijet mora naći načina da se suprotstavi terorizmu, makar to bili i muslimani«

Napadati jednu religiju i izvlačiti tu religiju iznad svih političkih razloga i uzroka ovoga terorističkog čina duboko je za zamisliti se / Iluzija je da će se tako uništiti islam, koji je i ranije doživljavao i teže udarce ostajući na nogama / Iskorjenjivanje terorizma je moguće samo uz ravnopravno sudjelovanje svih zemalja, uključujući i islamske za koje postoje indicije da je terorizam od tamo potekao / Možda ovi događaji nisu ništa drugo do predskazanje još gorih događaja, što se u kršćanskom svijetu naziva "znacima vremena"

ZAGREB, 18. rujna - Poslije terorističkih napada u New Yorku i Washingtonu širom svijeta su uslijedili mnogi ispadi nesnošljivosti prema muslimanima diljem svijeta. Neki su čak spremni ustvrditi, poput Vjesnikova sugovornika, zagrebačkog muftije Ševke efendije Omerbašića, da je svijetom zavladala antiislamska histerija.

• Gospodine Omerbašiću, možete li komentirati razvoj događaja nakon terorističkog napada na Ameriku. Čini se da prve žrtve ratne euforije koja zahvaća Amerikance postaju - muslimani u SAD-u i uopće diljem svijeta?

- Da smo Ameriku prije ovoga događaja poznavali u crnjem svjetlu, mogli bismo čitavu situaciju nazvati i križarskim ratom. Jer kako razumjeti svu tu antiislamsku histeriju kad još ni do danas nemamo nikakvih indicija ili čvrstih dokaza da je riječ o muslimanima. Istina, Amerikanci imaju razloga sumnjati na muslimansku stranu, ali o tako krupnom događaju moraju imati i čvrste dokaze. Neke su se izrečene sumnje već izjalovile, barem kad je riječ o onima što su uhićeni u prvom valu istrage.

Prvi slučaj antiislamske histerije vidjeli smo na primjeru Oklahoma Cityja, a kad se dokazalo da taj teroristički čin nisu izveli muslimani, sve je ispalo kao da je »vuk pojeo magarca«!

Ovaj je svijet pun grešnika i pravednika, pa u tome kontekstu muslimani i mogu biti krivci. Međutim, napadati jednu religiju i izvlačiti je iznad svih političkih razloga i uzroka toga terorističkog čina duboko je za zamisliti se. Prvo, iluzija je da će se tako uništiti islam, koji je doživljavao i teže udarce, ostajući na nogama. Drugo, ako se želi doći do pravičnosti, onda se ona međunarodnim istragama mora provesti i dokazati i kazniti sve krivce.

Već su prvi komentari CNN-a, nekoliko sati nakon terorističkog čina, bili intonirani kao da su za sve već optuženi muslimani. Ta bjesomučna kampanja protiv islama i muslimana čitava svijeta traje do danas, a američki političari ničim ne žele sve okrenuti na političke razloge. Ne branim tezu da među muslimanima nema terorista, no nisu svi muslimani teroristi, niti svi muslimani podržavaju terorizam.

• Kako doživljavate sve izgledniju akciju SAD-a u Afganistanu?

- Terorizam se ne može iskorijeniti samo američkom ili europskom akcijom. Iskorjenjivanje terorizma je moguće samo uz ravnopravno sudjelovanje svih zemalja, uključujući i islamske za koje postoji indicije da je terorizam od tamo potekao.

• Talibansko tumačenje Kur"ana smatra se vjerskim fanatizmom. Kako vi kao muftija doživljavate talibansko poimanje vjere?

- Nisam ja prvi koji pokušava raščlaniti štetnost talibanske politike. Talibanski režim je već izoliran, a to da su samo tri zemlje priznale njihovu vlast dostatno govori samo za sebe. Talibani su za vrijeme sovjetske okupacije Afganistana činili samo pet do deset posto tamošnje oporbe. Oni su naglo ojačali kad su zatrebali zapadnim silama, a zna se i gdje su obučavani i tko ih je obučavao. Treba jasno i glasno reći kako su oni došli na vlast, kako se ponašaju, kome su trebali, što su sve političke i zakulisne igre s kojima islam ne može imati ili nema baš nikakve veze. Kad se netko zakloni iza vjere, on to radi uime vjere i teško je, uz vjeru, vidjeti još nekoga tko bi mogao biti iza zastora i tko pomiče sve te konce. Talibanski režim nerijetko upotrebljava religiozne sintagme i pravda svoje postupke religijom, pa se tumači kao ortodoksni i fanatični režim.

S druge strane, što se posljednjih 100 godina događa u Afganistanu, u zemlji koja je sa 45 spala na 17 milijuna stanovnika? Tamo ratovi kao da nikada nisu ni prestali, a stanovnici su poznati po zaostalosti i religijskom konzervativizmu. Poznato je da je njihov posljednji kralj, koji je umro u Italiji, vlak nazvao vražjim izumom! U islamskom je svijetu poznata izreka da se sve brzo mijenja osim - Afganistana.

• Brine li Vas povlačenje istoznačnice između islama i terorizma?

- Islam je u Europi i na Zapadu u takvom položaju da mu se svašta može prišiti, a da se ne može obraniti. A istoznačnica o kojoj govorite datira još od Olimpijskih igara u Münchenu. Amerikanci su nas za vrijeme rata u BiH uvjeravali da oni ne misle kao Europljani i da o islamu nemaju predodžbe kao o vjeri koja potiče terorizam. Razvoj događaja poslije terorističkog čina u Americi takve priče demantira.

• Zašto se to događa?

- Možemo poći od činjenice da sukob kršćanstva i islama traje intenzivno od 11. stoljeća i da su u tom sukobu pripadnici i jedne i druge religije činili stvari koje danas izlaze na površinu. Ne možemo reći da se sadašnji Papa ne kaje zbog onoga što su križari radili, ali isto tako će se mnogi islamski čelnici morati kajati zbog onoga što su muslimani radili.

Drugo, stvaranje svih mogućih podjela, razlika i animoziteta između religija je antibožanska propaganda. Bog je htio da budemo različiti, ali u nečemu jedinstveni - a to je duhovna snaga u čovjeku koja se mora razvijati, dobro, kao i zlo protiv kojega se dobro mora boriti. Nažalost, vidimo da nama neke nepoznate svjetske sile ne žele da religije razgovaraju u slozi. Možda ti događaji nisu ništa drugo do predskazanje još gorih događaja, što se u kršćanskom svijetu naziva "znacima vremena". No ne bih se upuštao u te »proročanske« prognoze. Svijet jednostavno mora naći načina da se suprotstavi terorizmu, makar to bili i muslimani.

Željko Garmaz