Vjesnik: 16. 10. 2001.

Globalni izvještaj o korupciji: Mračna tajna zemalja kandidata za Europsku uniju

Iako korupcije u kandidatskoj Estoniji ima manje nego u EU veteranu Italiji, a Mađari i Slovenci s njom imaju manje posla od zemlje euro-zone Grčke, koja je opet samo nešto bolja od terceta Hrvatska, Češka, Bugarska, problem se smatra realnom opasnošću po tranzicijska društva i tranziciju samu

BRUXELLES, 15. listopada - (od Vjesnikove dopisnice) Korupcija je još uvijek dio svakodnevice u tranzicijskim zemljama, uključujući i zadnju pridošlicu u ovu kategoriju, države jugoistočne Europe.

Korupcija se ipak povlači pred pravnom državom , optimistički zaključuje dio Globalnog izvještaja o korupciji posvećen zemljama srednje Europe, Baltiku i jugoistočnoj Europi.

Iako korupcije u kandidatskoj Estoniji ima manje nego u EU veteranu Italiji, a Mađari i Slovenci s njom imaju manje posla od zemlje euro-zone Grčke, koja je opet samo nešto bolja od terceta Hrvatska, Češka, Bugarska, problem se smatra realnom opasnošću po tranzicijska društva i tranziciju samu. Za desetljeće stvari su se ipak promijenile na bolje, tvrdi izvještaj, ako ne ništa drugo, rane su godine tranzicije poslužile brzinskom grabljenju imovine (o čemu svjedoči i hrvatska kovanica prihvatizacija), da bi sa zrelijim razdobljem uslijedila izgradnja antikorupcijskog sustava, uključujući institucije.

Dio je posla stvaranja institucija namijenjen više impresioniranju Bruxellesa (kandidatkinje vole da se o njima lijepo misli) nego li čišćim računima.

»Sada je izazov navesti institucije da prorade«, konstatira Globalni izvještaj.

Korupcija je godinama bila opravdanje za sve probleme društava u tranziciji. Najbolji je primjer ove teze slučaj Srbije, gdje je Miloševićev režim svrgnut ponajviše stoga što je korupcija postala neizdržljivom. Nova garnitura na vlasti, iako se zaklinjala u poštivanje zakona i svetost pravne države, nije uspjela učiniti ništa zamjetnoga jer su pokretu protiv korupcije uzmanjkali drugi jednako značajni sastavni dijelovi nužni za uspješnost drastičnih promjena, pogotovo politička volja da se promjena smisli i potom provede.

U Bugarskoj su vladini napori za sniženje korupcije ostali bez opipljivoga rezultata i birači su to kaznili na zadnjim izborima izglasavši bivšeg kralja za premijera.

Čak.40 posto glasača ocijenilo je Simeonov program atraktivnim: obećao je sniženje poreza, osjetniji priliv stranih investicija i - borbu s korupcijom.

Neuspjeh u ispunjavanju predizbornog obećanja - stajanja na rep korupciji - koštalo je gubitka kabineta, fikusa i funkcije rumunjskog predsjednika, a Poljake već dugo vremena zabavljaju masni naslovi o korupciji.

Poljaci su spremili Solidarnost u povijesne uspomene jer se neki njezini članovi jednostavno nisu mogli suzdržati suočeni s izazovima korupcije.

Češki je rekorder u podmazivanju jedan nogometni funkcioner sa 17 milijuna dolara, a velika metla prošla je redovima češke bankarske i poslovne kreme tereteći ih za korupciju. Čišćenje je proradilo s uspjehom tek kada su političari shvatili da će izgubiti vlast nastave li glumiti paravan velikom biznisu.

Specijalitet dobrih namjera jeste potpisivanje Pakta političkog poštenja i etike u kolovozu prošle godine u Litvi. Korupcija je, uostalom, proglašena glavnim problemom svih kandidatskih zemalja - prema zadnjim izvješćima Europskog Parlamenta.

Mađarska se lani našla među malobrojnim zemljama u kojima je pranje novca javno rašireni posao. Iako je istražnim organima uspjelo uhvatiti na djelu i neke parlamentarce uključujući i šefa parlamentarnog odbora za opskrbu, analitičari najvećim izgrednikom ipak drže mađarsku vladu kojoj je izgleda višegodišnja praksa da do izvođača javnih radova ne dolazi uobilčajenim javnim natječajem, već tajnim dogovaranjem iza zatvorenih vrata.

Zemlje se ipak trude. Česi su proveli miteleuropsku varijantu talijanskih» čistih ruku«, iako se na kraju ispostavilo da su pred lice pravde izašla tri prekršitelja, a vladini su ljudi lamentirali o tisuću ili više kriminalnih slučajeva.

Nove tehnologije možda neće smanjiti korupciju ali će građanima dati uvid u ured ministra financija i to doslovno : Internetom građani Letonije mogu pratiti 24 sata rada ministrovog kabineta. Internetom se ipak ne može zaviriti u radne sobe predstavnika međunarodne zajednice koji upravljaju Bosnom i Hercegovinom.

Velik broj nevladinih udruga i različitih organizacija, sve šarenilo dobrih namjera na terenu doslovnog protektorata stvorio je specifičan slučaj u kome, istina, pri Petritschevu uredu djeluje i odjeljenje za borbu s korupcijom sa svim ovlastima policije i vlastitim buđetom, no njegov je posao sveden na reformu financijske policije, ne na ulogu koordinatora između Svjetske banke, UN-ovih tijela, MMF-a, EU...

Svjetska je banka savjetovala Albaniji - početkom 2000. godine školskim primjerom vrhunske korumpiranosti društva - da posebnu pažnju posveti legalnoj reformi, ukljulčujući i borbu protiv korupcije, te je javnost potom zabavljana izvještajima koji je političar uhvaćen pri (ne)djelu.

Budući da su u ozbiljniju tranziciju ušle nešto kasnije nego srednja Europa, zemlje jugoistoka imaju prilike učiti iz grešaka njihovih susjeda, optimistički zaključuje dio izvještaja posvećen vrlom novom svijetu EU čekaonice i čekača na tu istu čekaonicu. Zanimljivo, o Hrvatskoj nema puno govora, tek brojke u tablicama pokazuju pomak nabolje : svi izvori autora analize bavili su se kandidatskim zemljama. Šteta da se nitko se nije sjetio zaviriti makar malo u hrvatske novine .

Lada Stipić-Niseteo