Večernji list: 12. 11. 2001.

VEČERNJI LIST PRVI DOŠAO DO DNEVNIKA ABD AL RAHMANA, UBIJENOGA ČELNIKA AL GAMAA AL ISLAMIJJE, KOJI OTKRIVA:

Izetbegović je bio stvarni zapovjednik mudžahedina u BiH!

Ključ dnevnika su transkripti sa sjednica Vrhovnog bosanskog savjetodavnog tijela na kojima je aktivno sudjelovao bošnjački čelnik Alija Izetbegović, koga su zvali Ali Izzat, zapovjednik Armije BiH Rasim Delić, te najviši vjerski službenici islamske zajednice u BiH

Pišu: Zdenko Jurilj i Jozo Pavković

Večernji list je prvi došao do prijevoda dnevnika koji je vodio Abd Al Rahman, poznatiji kao Anwar el Sha"aban, čelnik terorističke organizacije Al Gamaa al Islamijje i duhovnoga vođe mudžahedina u BiH. Dnevnik sadrži ključ za razumijevanje fenomena mudžahedina u BiH gdje se, uz popis ključnih mudžahedina i njihovih stvarnih uloga i zaduženja u BiH, nalaze i imena brojnih Bošnjaka koji su logistički pomagali džihad i "Braću". Ključ su, zapravo, transkripti sa sjednica Vrhovnoga bosanskog savjetodavnog tijela (u islamskome svijetu poznatiji je termin Shura) na kojima je aktivno sudjelovao bošnjački čelnik Alija Izetbegović koga su zvali Ali Izzat, zapovjednik Armije BiH Rasim Delić, te najviši vjerski službenici islamske zajednice u BiH.

Mudžahedini kao misionari

U dnevniku, čiji prijevod prvi objavljuje naš list, ime Alije Izetbegovića spominje su u kontekstu nekih sjednica kojima je predsjedao kao vrhovni zapovjednik koje su se, prema pisanju autora, radi rješavanja pitanja mudžahedinskih zajednice u BiH održavale i u njegovu uredu. U prilog tome govore i videozapisi iz ratnog razdoblja. Tada je Izetbegović, u pratnji Sakiba Mahmuljina, bivšeg ministra obrane Federacije BiH i ratnoga zapovjednika 3. korpusa Armije BiH, obavio smotru odreda Al Mudžahid u Zenici, čija se imena spominju u dnevniku. Iz ovog spisa vidljivo je da Izetbegović, ili Ali Izzat, zajedno s generalom Delićem i još nekoliko visokih vojnih i političkih dužnosnika imao izravnu vezu s kasnijim ostankom mudžahedina u BiH.

Na sastanku održanome 4. prosinca 1995. među glavnim točkama spominje se ostanak mudžahedina u BiH, "odnosno nastavak misionarskoga posla za koji smo se časno borili". U tekstu se spominju točke dnevnoga reda kao što je razgovor s predsjednikom o skupini, pronalasku lokacije za njihov smještaj, ubojstva nekih vođa, te iznošenje jasnog koncepta i lojalnosti članova islamskoj zajednici Jama"a. Član organizacije koja je djelovala u Zeničko-dobojskom kantonu Abu Al Harith na sjednici Vijeća 5. prosinca 1995. pohvalno se izražava o regrutiranju domaćih snaga (Bošnjaka) na promicanju programa koji oni zastupaju:

"Volio bih da vi možete preuzeti ovaj teret s naših leđa, kako bismo mi mogli biti samo borci. Odgovornost je porasla i mi tražimo kvalificirane pojedince tako da Bosanci od njih mogu učiti i preuzeti odgovornost."

Analizirajući sadržaj dnevnika, vidljivo je da su veliku potporu mudžahedini dobili od nekih lokalnih moćnika u Zeničko-dobojskom kantonu, čija su imena uglavnom šifrirana. Zbog nezadovoljstva napretkom u preuzimanju tzv. odgovornosti za vođenje nekih poslova od mudžahedinske zajednice među bošnjačkim stanovnicima vođene su žustre rasprave.

N - ključni čovjek

"Moraju domaći ljudi preuzeti odgovornost za ostvarivanje naših ciljeva jer nama, prema svemu sudeći, prijeti progon", spominje se na jednoj sjednici održanoj potkraj 1995., u vrijeme kada su SAD i članice NATO-a od bošnjačkih vlasti nakon Daytonskoga sporazuma zatražile povlačenje svih mudžahedina i stranih državljana iz BiH.

Kao jedan od ključnih ljudi koji će prenijeti svoje ratno i religijsko iskustvo na domaće ljude spominje se osoba iz Tunisa čije je ime u dnevniku navedeno kao N, koji je u BiH stigao tijekom 1994. godine.

"Amerikanci rade sve preko lokalnoga stanovništva", upozorava Samir na opasnost komunikacije s nekim lokalnim stanovnicama, čijoj se raspravi pridružuje i neki Azhar, ističući da domaći muslimani još nisu spremni izvršavati zadaće, te dodaje:

"Važno je da se zadaća izvodi zajedničkim snagama radi širenja islama".

Na istome se sastanku raspravljalo i o davanju ovlasti jednom domaćem Bošnjaku, koji se prema tvrdnjama osobe imenom Abu Al Maali "pripremio da bude vođa u misionarskom poslu". Očitu zabrinuti za budući ostanak u BiH, vođe mudžahedina inzistiraju na sastanku s Izetbegovićem radi rješavanja najkompleksnijeg pitanja. U dnevniku se spominje kako je Abd Al Malik boravio u Izetbegovićevu uredu radi rješavanja ovoga pitanja. U planu razgovora koji će se kasnije obaviti s bošnjačkim dužnosnicima, članovi zajednice kao prioritete navode raspravu o nastavku misionarskog posla u BiH.

"Možda će, dade li Alah, u petak biti održan sastanak s Predsjednikom o progonu naše braće iz Bosne", raspravlja se na jednom sastanku održanom u prosincu 1995. godine.

"Mislim kao je izgon Arapa daleka opcija dok je ovdje Ali Izzat", ističe Al-Rahman Al Yamani.

I traženje lokacije za njihov smještaj bio je, stoji u dnevniku, imperativ vremena.

Nezamislivo napuštanje Bosne

"Nezamislivo je napuštanje Bosne! Moramo imati mjesto boravka, neka Alah blagoslovi malu zajednicu u srednjoj Europi. Osnovno je pronaći mjesto za smještaj mudžahedina i oružja", zaključak je najuglednijih članova mudžahedinske zajednice.

U dnevniku se, usto, navodi kako će o svemu biti obaviještene bošnjačke političke vođe, među kojima se opet spominje Izetbegovićevo ime. Kao točke dnevnoga reda u susretu s Izetbegovićem taksativno se nabraja: utemeljenje islamske škole, bjegunci iz Žepče, razgovor Predsjednika s američkim generalom Johnom Shalikashvillijem. Članove najviše zanima je li Izetbegović američkome generalu obećao povlaćenje mudžahedina iz BiH, kakva je pozicija SAD-a prema tom pitanju, te koliki su pritisci nekih arapskih zemalja o tome pitanju.

Na sastanku 4. prosinca 1995. članovi mudžahedinske zajednice tražili su izvješće obavještajne službe o ubojstvima i nestancima nekih vođa njihove zajednice. Zbog zabrinutosti o ostanku u BiH, članovima se jednom obratio i general Delić. On je kazao kako su učinjeni napori da se SAD uvjeri u to da je postrojba Al Mudžahid dio vojske Armije BiH. Amerikanci, međutim, i dalje inzistiraju na njihovu odlasku iz BiH, a zemlju, usto, moraju napustiti i stranici iz Hrvatske i Jugoslavije.

Zahvaljujući pronađenome dnevniku, vidljivo je da bošnjački politički i vojni čelnici nakon raspada brigade Al Mudžahid s neskrivenim žaljenjem govore o njenoj ulozi za rata u BiH.

"Sada smo tu gdje jesmo. Sporazum je zaključen pod pristiskom SAD-a. Žao mi je što smo otišli tako daleko. Uvjeren sam kako većina civila žali što se postrojba raspala. Želim vidjeti kako ćemo naći rješenje koje neće nanijeti obostranu štetu. Budite uvjereni da ćemo učiniti sve i zaštititi vas i one koji odlaze, ali i one koji ostaju. Ono što se mora dogoditi jest predaja oružja uz neki oblik formalnoga dokumentiranja", citira se osoba iz bošnjačkoga političkog vrha čije se ime ipak ne spominje.

U BiH 3000 arapskih dragovoljaca

Prema podacima UNPROFOR-a, u BiH je bilo više od 3000 arapskih dragovoljaca. Najvećim su dijelom bili koncentrirani u srednoj Bosni - u odredu Al Mudžahid, Protudiverzantskom odredu te 7. muslimanskoj brigadi. Arapski dragovoljci u ratu stacionirali su se u tri glavna regionalna centra - u Travniku, Zenici i Bugojnu.

Humanitarci ili diplomati

Najveći broj mudžahedina koji su stigli u BiH bili su aktivni pripadnici raznih militantnih islamističkih skupina. Došli su ponajviše iz Afganistana, Jemena, Alžira, Egipta, Tunisa i sa sobom su donijeli ratno iskustvo s nekog od islamskih kriznih žarišta.

Pri prijelazu granice najčešće su se predstavljali kao humanitarci ili su pak imali diplomatske putovnice. Nakon dolaska u BiH, prvo su se pojavljivali kao cestovni razbojnici koji su pljačkali hrvatske konvoje te uništavali sve ono što su smatrali kršćanskom ikonografijom. Potom su nastupili kao krvavi egzekutori u masovnim zločinima nad Hrvatima srednje Bosne.

U mudžahedinskim "nastavnim centrima" u Mehurićima kod Travnika i u Rostovu kod Bugojna odvijali su se pravi krvavi obredi u kojima su svoje bosanske štićenike oslobađali nelagode ubijanja. Omiljena meta njihova rušilačkog gnjeva bili su katolički sakralni objekti i groblja. Jednako tako bili su okrutni i prema srpskim zarobljenicima. Omiljen način mučenja bio im je razapinjanje zarobljenika.

Svijet je problemu mudžahedina u BiH posvetio punu pažnju tek nakon što se doznalo da ih je znatan broj već ranije ubilježen u datoteke Interpola zbog islamskog terorizma. Dio njih je i po prestanku rata nastavio živjeti u BiH, ali ovaj put kao BiH državljani i s BiH putovnicom. Nakon potpisivanja Daytonskog sporazuma, međunarodne institucije zadužene za nadzor mirovnog procesa u BiH spoznale su da i dalje djeluju mudžahedinski kampovi za obuku koji bi mogli biti prijetnja cijeloj Europi.