Novi list: 05. 12. 2001.

HTV U PONEDJELJAK PRIKAZAO DOKUMENTARAC “OBRAČUN S HRVATSKIM PROLJEĆEM”, KONTROVERZNOGA OBRADA KOSOVCA

Kosovac: Volio sam Savku, ali sam šutio

Doći će vrijeme da se Kosovac odrekne i ovoga filma, kao što se odrekao i dokumentarca o Alojziju Stepincu, komentirao je za naš list Jure Bilić

ZAGREB – “Obračun s Hrvatskim proljećem” naslov je televizijskoga dokumentarca koji je HTV prikazao u ponedjeljak 3. prosinca u 20 sati. Pokušaj je to da se kolažem arhivskih materijala HTV-a rekonstruira nacionalni pokret 1971. i njegovo gušenje - događaji kojima se ove godine obilježava 20. obljetnica. Tema nije osuvremenjena; sudionici događaja nisu intervjuirani iz današnje perspektive; sve je na podsjećanju i citatima; povijesne analitičnosti nema.

Film je načinio Obrad Kosovac, dugogodišnji televizijski urednik o čijemu profesionalnom angažmanu autoritarni vladari u Hrvatskoj oduvijek imaju povoljno mišljenje. U socijalizmu uređivao je udarne informativne emisije, odgajajući naciju za ono što Tito u njegovu filmu zove “boljom demokratijom od one formalne na Zapadu”. U to doba snimio je i protucrkveni film o kardinalu Alojziju Stepincu, reproducirajući onodobnu službenu propagandističku sliku današnjega blaženika. Nekoliko godina kasnije, Kosovac se toga filma javno odrekao, jer je stiglo vrijeme demokracije i slobodnih medija Franje Tuđmana. Samu srž toga sustava činio je informativni program HTV-a koji je, nepogrešivim instinktom propagandista, vodio Obrad Kosovac.

“Film ima distancu, jer je rađen 2001, a ne 1971.”

Kosovac, dakle, kaže kako ideja da baš on načini film o Hrvatskome proljeću “nije njegova”. “Potekla je iz Dokumentarnog programa a vjerojatno ju je odobrio vrh HRTa.” Potom pita: “Zar mislite da sam ratni zločinac, pa bi se o nekom mom projektu trebalo raspravljati naširoko, u Račanovu kabinetu ili na sudu?!”, dodajući kako “nije bilo potrebno” da, stvarajući dokumentarac, konzultira povjesničare, znanstvenike i sudionike događaja. Objasnio je i zašto: “Dovoljno sam načitan, literature o Hrvatskome proljeću ima napretek. Možda ste čuli za memoare dr. Savke DabčevićKučar, sjećanja Ivana Šibla i Mike Tripala, za knjige dr. Dušana Dragosavca i Jure Bilića, i napokon za solidno djelo dr. Dušana Bilandžića. Tu su i objavljeni govori dr. Vladimira Bakarića iz onog vremena. Ako niste čuli i čitali, onda svu tu literaturu proučite pa ćete vidjeti da svaki bistriji autor iz toga svega može izvući objektivne zaključke.”

Kosovac tvrdi da je “Obračun s Hrvatskim proljećem” načinjen s povijesnim odmakom, iako u filmu nitko ne govori iz današnje perspektive; cio je napravljen od arhivskih materijala. “Film ima povijesni odmak, jer je rađen 2001. a ne 1971. Nisam želio nikakve sudionike, jer danas svi imaju subjektivni pristup, a nastupali su u nekim televizijskim emisijama prije mog filma.” Autor kaže kako nezavisne promatrače nije tražio, jer ih nema. “Koliko znam, nezavisnih promatrača i pisaca nema, jer se dosad nisu javljali u literaturi. Ja sam i bez njih, jednostavno, radio objektivnu kronologiju na temelju arhivskih materijala. Taj pristup imate i u brojnim američkim i britanskim povijesnim dokumentarcima. Nitko ne može poreći da je 1971. govorio kako je govorio, jer to nepobitno dokazuju originalne snimke”.

Pisao parole za Savku i Tripala

Kosovac je, na našu zamolbu, pojasnio što je osobno radio 1971.

“Ako vas zanima, bio sam urednik TV-dnevnika, najmlađi u Jugoslaviji. I svi mi mladi bili smo praktički zaljubljeni u Savku i Miku Tripala. Oni su s Maticom hrvatskom raspirili nacionalne osjećaje i pokrenuli demokratiziranje političkog života”. “Kasnije”, nastavlja Kosovac, “nisam govorio ništa, jer bih inače završio u zatvoru. Pitajte gospodina Račana što je on govorio nakon što je kooptiran u frakcionaški Izvršni komitet CK SKH, kad su iz njega izbačeni proljećari!”

Nikakve moralne dvojbe Kosovca nisu morile kada je radio tilm o ljudima koji su sjedili po zatvorima kada je on vodio TV- dnevnik. Podsjetio je na dva detalja: “Za Savkin zbor na Trgu Republike osobno sam pisao parole u njezinu korist, a poslije Karadorđeva danima sam u Dnevniku objavljivao podrške Savki i Tripalu, što je kasnije Televiziji pripisano kao kontrarevolucionarno djelovanje. Bakarić je skoro dobio infarkt! A moralne dvojbe - kakve bih imao? Svi smo se tada, svaki na svoj način, borili za proljećarske ideje, a onda smo pridavljeni i stišani pritiskom dogmatskog komunizma. Jesam li pošteniji ja ili dr. Dušan Bilandžić, koji danas tvrdi da je pripadao Bakarićevoj liniji i lijepo, onda i danas, radi svoj znanstveni posao i svi smatraju da je to normalno, da je krajnje objektivan.”

Komentare proljećara i njihovih protivnika jučer je bilo gotovo nemoguće dobiti. Savka Dabčcvić-Kučar nije gledala film, pa ga nije željela ni komentirati. O činjenici da ga je načinio Obrad Kosovac kazala je tek kako to “nije njezina stvar”. Ivan Supek i Ivan Zvonimir Čičak takoder nisu gledali film. Na spomen Kosovčeva autorstva, Čičak je samo upitao veliča li film Franju Tuđmana. Dražena Budišu nismo uspjeli pronaći, a Josip Vrhovac ništa nije želio komentirati. Film nije gledao ni Jure Bilić, a podatak da je Kosovac autor filma Bilić je komentirao ovako: “Doći će vrijeme da se Kosovac odrekne i ovoga filma, kao što se odrekao dokumentarca o Stepincu”.

Gospodine ne budite p…

Autor “Obračuna s Hrvatskim proljećem” pismeno je jučer odgovorio na pitanja našega lista o svojemu filmu. Želeći nas ohrabriti da objavimo baš sve što je napisao, rukom je pod odgovore dodao i ovu rečenicu: “G. Pavelić, ako niste novinarska p…, objavite to u cijelosti – naravno uz moju neku lijepu sliku”.

Da je Supek važniji od Tuđmana, on bi bio predsjednik

Kosovac se ne slaže s našim dojmom da je Franji Tuđmanu u filmu neopravdano dodijelilo ravnopravno mjesto sa Savkom Dabčević-Kučar, Mikom Tripalom, Budišom i Gotovcem, dok Ivana Supeka imenom nije ni spomenuo. I sve to umatoč činjenici da je Tuđmanova važnost u proljeću manja od Supekove, a osobno od uloge ranije spomenutih političara.

“Franjo Tuđman u filmu nije dobio ravnopravno mjesto s vođama Hrvatskoga proljeća. Jednostavno, on je spomenut sa svojim idejama koje su išle dalje od proljećarskih. Tuđman, izbačen 1967. iz Partije, nije više ni u Partiji ni u Jugoslaviji vidio budućnost Hrvatske. Morao je taktizirati o samostalnoj Hrvatskoj, mogao je govoriti samo kroz riječi Stjepana Radića, a ne osobno, jer bi odmah završio u Lepoglavi. Tako glup zaista nije bio. Supek, pak, vrlo se dobro vidi u filmu i to nekoliko puta, što je za njegovu ulogu potpuno dovoljno. A njegova politička aktivnost prije, za proljeća i kasnije, s Tuđmanovom se ne može niti usporediti. Da je bilo drukčije, onda bi akademik Supek bio prvi hrvatski predsjednik, zar ne?”, drži Kosovac.

Boris PAVELIĆ