Jutarnji list: 06. 12. 2001.

LOŠA NAFTA Ina će u međunarodnoj arbitraži tražiti obeštećenje od tvrtke JUKOS

Ina od Rusa kupila 80.000 tona nafte pune sumpora

Nafta je kupljena preko tvrtke posrednika Petraco oil koju vodi Inga Švenger, kći bivšeg direktora Ine, a na uzorku nafte ustanovljeno je da je nafta lošije kvalitete od one u specifikaciji

Pišu: Nada Kolega-Gril i Jelena Jurišić

ZAGREB - Krajem prošlog mjeseca Inina riječka rafinerije preradila je 80.000 tona sirove nafte koja, kako su pokazali laboratorijski nalazi, ne odgovara standardnoj kvaliteti i specificiranim pokazateljima. Naime, umjesto dopuštenih jedan posto sumpora, ta je nafta imala, 1,6 posto, a sadržavala je i 150 p.p.m. olova, što "crno zlato" uopće ne smije sadržavati.

Kako tvrde naši izvori u riječkoj rafineriji, tanker Histria spirit s ruskom naftom, tipa REB (mješavina ruske nafte) koju je Ina kupila preko svog predstavništva u Londonu od ruske tvrtke Petraco oil company ltd., u vlasništvu hrvatske državljanke Inge Švenger čiji je otac svojedobno bio direktor Ine i Genexa, u riječku je luku stigao 12. studenoga. Nakon što je uzet uzorak nafte iz tankera, riječki laboratorij ustvrdio je da on ne odgovara specifikaciji kvafitete nafte, koja je kupljena od tvrtke Petraco i utovarena u luci Novorosijsk.

Dr. Željko Vrbanović, član Uprave Ine, odgovarajući na upit, potvrdio je navode laboratorija te istaknuo da će Ina tu naftu reklamirati prodavaču i tražiti preko međunarodne agencije obeštećenje.

Nafta puna sumpora i olova

No, ostaje nejasno zašto je Ina ipak preuzela 80.000 tona nekvalitetne nafte te je, prema riječima dr. Vrbanovića, nakon dodatnog miješanja sa sibirskom naftom kako bi se smanjio udio sumpora i olova, pustila u daljnju preradu.

Nafta kao sirovina u svom sastavu ne sadrži olovo, već se ono naknadno dodaje u procesu prerade benzina zbog povećanja oktanskog broja, a praksa je EU-a, za koju Hrvatska ima poček do 2005., prodaja bezolovnog motornog benzina jer je dokazano da je olovo koje izlazi kroz ispušne ventile automobila kancerogeno.

U predstavništvu tvrtke Petraco oil company ltd. u Moskvi, koja već 30 godina posluje u Rusiji i godišnje isporučuje svojim kupcima diljem svijeta pet do deset miljuna tona nafte, neslužbeno nam je zasad rečeno da nikakve reklamacije na kvalitetu robe iz Ine nisu pristigle. Ali, kako se njihova tvrtka spominje u posljednoj Ininoj aferi, obećali su nam da će sami ispitati sve okolnosti i dati nam službeni stav. U svakom slučaju, s obzirom na to da je Petraco bio samo posrednik u kupoprodaji nafte, tvrtka će, ako ipak dobije reklamaciju Ine, pritužbe proslijediti proizvodaču, jednoj od najvećih ruskih kompanija, JUKOS-u.

Proizvođač odgovara

Ta kompanija odgovara i za kvalitetu nafte i za njezin prijevoz jer je upravo JUKOS, saznajemo, unajmio tanker Histria spirt, koji plovi pod malteškom zastavom i koji je prevezao nekvalitetnu naftu u riječku rafineriju. Naftni stručnjaci koje smo kontaktirali smatraju da je do onečišćenja nafte moglo doći tijekom njezina utovara. Međutim, prema njihovu mišljenju, Ina je trebala, kada je uvidjela da zapečaćeni uzorak nafte uzet u Novorosijsku po svojoj specifikaciji ne odgovara uzorku uzetom u riječkoj luci, jednostavno odbiti preuzeti naručenu pošiljku.