Večernji list: 08. 12. 2001.

(PRE)SKUPA VOŽNJA

OBJAVLJUJEMO PRIJEDLOG NOVIH CESTARINA NA HRVATSKIM AUTOCESTAMA

Cestarina za aute od Zagreba do Slavonskog Broda bit će veća 35 posto

Novost u Hrvatskim autocestama od Nove godine je i PDV, koji dosad, kao javno poduzeće, nisu plaćali

ZAGREB - Iako više nema dvojbi o povećanju cestarina na hrvatskim autocestama, najavljenom za 1. siječnja 2002. godine, čime bi se trebalo namaknuti oko 677 milijuna kuna za gradnju autoceste Zagreb - Split, čini se da još nitko ne zna na kojim će se autocestama cestarina povisiti i koliko. Sigurno je zasad samo da će cestarine u Hrvatskoj biti u prosjeku 15 posto više. Preporuka je iz Europske unije da se vožnja po kilometru autoceste naplaćuje 30 lipa. Prema prijedlogu poskupljenja koji, kako tvrde u poduzeću Hrvatske autoceste, nije konačan, pa nam ga nisu htjeli ni ustupiti, najviše će se povećati cestarina za vozila prve kategorije na dionici Ivanja Reka - Slavonski Brod, čak 35,42 posto, što znači da će motoriste, vlasnike osobnih automobila i automobila s prikolicom na naplatnoj kućici olakšati za 54 kune, umjesto 40, koliko je to stajalo dosad. Cestarina za drugu skupinu vozila, u kojoj su kombiji, kamp-kućice i mali kamioni, bila bi, prema prijedlogu, 31 posto viša nego sada, dakle 105 kuna, a za treću i četvrtu skupinu vozila, u kojoj su autobusi i manji kamioni te teretnjaci, 120, odnosno 240 kuna. Na dionicama autocesta Zaprešić, Goričan i Sv. Helena, cestarina bi za prve dvije skupine vozila trebala ostati ista, dakle 10 i 15 kuna. Vozarina za treću skupinu vozila, umjesto 20, iznosila bi 25 kuna, a za četvrtu 40 kuna, umjesto 30.

Prema prijedlogu povećanja cijena koji u HAC-u čuvaju od očiju javnosti, povećala bi se i vozarina za Krčki most, i to za prvu skupinu vozila sa 10 na 15 kuna, druga bi skupina i dalje plaćala 20 kuna, treća bi sa 30 skočila na 35, a teretnjaci bi bili "oporezivani" sa 60, umjesto 50 kuna, koliko vlasnici teretnjaka i drugih velikih kamiona plaćaju sada.

Novost u Hrvatskim autocestama od Nove godine je i PDV, koji dosad, kao javno poduzeće, nisu plaćali. Kao trgovačko društvo, to poduzeće od 1. siječnja postaje obveznikom PDV-a, a je li tih 22 posto poreza već uračunato u predložene nove cijene ili ne, nismo uspjeli doznati.

Konačne i službene cijene uskoro bi trebali definirati Vlada i HAC, a treba očekivati i da većih odstupanja od prijedloga cijena kojim raspolažemo neće biti jer u 2002. godini na taj način treba ubrati 677 milijuna kuna za gradnju autoceste Zagreb - Split, prema Vladinu programu održavanja javnih cesta u razdoblju od 2001. do 2004. godine.

- Nisu nam draga poskupljenja, ali moramo podržati Vladinu politiku gradnje autocesta vlastitim snagama. Jednostavno, nemamo izbora - kaže prvi čovjek Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika Marijan Banelli. Podsjeća da je Vlada prvo namjeravala povisiti cestarinu oko 30 posto, čemu se Udruga oduprla. Nakon burnih mjeseci pregovora, našli su se na pola puta i pristali na kompromis od 15 posto, kaže Banelli.

Ante Pancirov

Hrvatski brodari ne žele plaćati naknadu za ceste

ŠIBENIK - Udruga hrvatskih brodara uputit će ponovno Vladi RH zahtjev da ih oslobodi plaćanja cestarine, zaključeno je jučer na sastanku Upravnog odbora te Udruge u Šibeniku. Naglašeno je kako je Hrvatska jedina država u Europi u kojoj vlasnici brodova u cijeni nafte plaćaju i cestarinu. Najveći problem brodara i dalje je osiguravanje privezišta u lukama, jer je za najveći dio pomorskog dobra dodijeljena koncesija, pa dolaze u sukob s koncesionarima, kao što se to dogodilo ljetos u Rovinju. (H)

Jakovčić nema ništa protiv cestarine na "Istarskom ipsilonu"

Vlada predlaže skidanje 140 milijuna kuna na stavci državnih subvencija koncesionaru Bina Istra, koji upravlja Istarskim ipsilonom. Umjesto državne subvencije koja je išla iz Ministarstva javnih radova, Vlada predlaže uvođenje cestarine na Istarskome ipsilonu. Zasad se ne zna kolika bi ona bila. Ministar Čačić je župana Ivana Jakovčića jučer u Puli izvijestio da nakon šest krugova razgovora između Bina Istre, Čačićeva ministarstva i Vlade došlo do suglasnosti i koncepta da inozemni partner preuzme financiranje istarskog Ipsilona. Župan Ivan Jakovčić je na to odgovorio da su vijesti oko "Ipsilona" koje je Čačić donio dobre vijesti, te da dvije točke naplate, na Mirni i tunelu Učki su optimum za sve nas.

- To je pravedno prema koncesionaru, prema državi i prema građanima ustvrdio je Jakovčić - koji ne tako davno bio protiv naplatnih kućica na Ipsilonu. (vb, mš)