Novi list: 18. 12. 2001.

BESPARICA ODGAĐA PLANIRANU OBNOVU HRVATSKE FLOTE NADZVUČNIH ZRAKOPLOVA

Hrvatska ne kupuje MiG-ove

Borbeni zrakoplovi HRZ-a najvjerojatnije će biti osuvremenjeni u Rumunjskoj, o čemu bi ugovor trebao biti potpisan u ožujku

ZAGREB - Iako je nedavno promovirano šest novih mladih pilota osposobljenih za letenje u nadzvučnim zrakoplovima, Hrvatsko ratno zrakoplovstvo neće iduće godine, kako je najavljivano, kupiti četiri aviona MiG 21 budući da u prenategnutom vojnom proračunu za to nema novca. U planu nije ni bila kupovina novih MiG-ova, već se razmišljalo o nabavci polovnih zrakoplova s maksimalno obnovljenim resursima. Takvi zrakoplovi prema informacijama iznesenim u hrvatskoj javnosti stoje oko 100.000 DEM.

Neki izvori tvrde kako je HRZ u kombinaciji imao i posao s Rusijom, odnosno modernizaciju i opremanje ratnog zrakoplovstva preko postojećeg duga Rusije prema Hrvatskoj. Rusija je, navodno, ponudila Hrvatskoj modernizaciju nakon koje bi naši MiG-ovi bili identični ruskom modelu MiG-21-93.

Međutim, kako trenutačno stvari stoje, baš nikakve kupovine neće biti, a HRZ će, tvrde njegovi visokopozicionirani časnici, biti sretan ako uspije obnoviti postojeću flotu nadzvučnih zrakoplova koju čine dvije eskadrile MiG-ova. No, ni oko najavljenog remonta situacija, s obzirom na ograničena sredstva, nije od početka bila sasvim jasna. Tako je još lani bilo planova da se MiG-ovi ponovno na remont upute u Ukrajinu, ali se od toga odustalo zbog ranijih loših iskustava s tamošnjim zavodom. Naime, jedan transportni avion što je obnavljan u Ukrajini zamalo je doživio havariju na povratku u Hrvatsku, a kao problem se pojavila prevelika udaljenost prijevoza neispravnih zrakoplova do Ukrajine što bi predstavljalo dodatni trošak.

Iz kombinacije za modernizaciju hrvatskih MiG-ova ispala je i izraelska tvrtka “Elbit”, s kojom je milijunski posao prije dvije godine ugovorila prijašnja vlast. U međuvremenu se ispostavilo da je remontni zavod iz Rumunjske ponudio daleko najprihvatljiviju cijenu. Prema našim informacijama, ugovor bi ministar obrane Jozo Radoš trebao potpisati dogodine u ožujku. Dio vojnih stručnjaka pak smatra kako ni to ulaganje neće biti opravdano s obzirom da će Hrvatska kao članica Partnerstva za mir i kao buduća članica NATO-a imati flotu MiG-ova što ih većina tranzicijskih zemalja već izbacuje iz uporabe.

Opravdano se postavlja i pitanje osnovnog održavanja aviona hrvatskog ratnog zrakoplovstva i zbog do kraja neizvjesne situacije oko Zrakoplovno-tehničkog zavoda, koji je napustio veliki broj aviomehaničara, a vicepremijer Goran Granić za 1. siječnja iduće godine najavio je definitivno izdvajanje tog zavoda iz sustava Ministarstva obrane.

A. RAIĆ-KNEŽEVIĆ