Vjesnik: 03. 01. 2002.

Petritschev ured popušta Republici Srpskoj

Međunarodni predstavnici voljni su prihvatiti da Hrvati i Bošnjaci budu tretirani kao manjina u RS-u / Hrvati bi zbog toga mogli obnoviti svoj zahtjev o stvaranju trećeg entiteta

MOSTAR, 2. siječnja (Od Vjesnikova dopisnika) - OHR-ov prijedlog ustavnih promjena, kojim se otvoreno sugerira da se vitalni nacionalni interesi u Republici Srpskoj štite putem Komisije za zaštitu vitalnih nacionalnih interesa, a ne putem Doma naroda (kao što je to slučaj u Federaciji BiH), mogao bi izazvati novu političku krizu u BiH s potpuno podijeljenom Bosnom i Hercegovinom kao konačnim proizvodom »politike sredine« međunarodnih čimbenika u BiH.

Ured visokog predstavnika u ovom se pitanju, piše Slobodna Bosna pozivajući se na dokument OHR-a čiji se sadržaj ocjenjuje skandaloznim, još jednom zauzeo za kompromitiranu »politiku sredine«, odnosno približavanja udaljenih pregovaračkih pozicija određivanjem sredine tako da, konkretno u ovom slučaju, Hrvati i Muslimani traže punu provedbu ustavne odluke o ravnopravnosti sva tri naroda na cijelom teritoriju BiH, a Srbi im nude status nacionalne manjine, pa između toga Petritschev ured »izabere«, umjesto Doma naroda kao ključnog mehanizma za zaštitu, Komisiju.

U OHR-ovu dokumentu čiji dio sadržaja objavljuje sarajevski tjednik doslovce se kaže kako »Komisija za zaštitu nacionalnih interesa (u Republici Srpskoj) prati je li neki zakon kojim se regulira zastupljenost propisno usvojen i je li takav zakon promijenjen«, čime se, u slučaju njegova prihvaćanja, definitivno pristaje od strane međunarodne zajednice na asimetrična ustavna rješenja u BiH i krši odluka Ustavnog suda BiH o konstitutivnosti sva tri naroda na području cijele BiH. Time se, procjenjuju analitičari s područja s većinskim muslimanskim stanovništvom, de facto cementira podjela BiH, odnosno pravno legalizira stanje stvoreno ratom, progonima i genocidom, a također Hrvatima se otvara ponovno pravo za ustrajavanjem na trećem entitetu.

Ostanak jednodomnog parlamenta u Republici Srpskoj i izbjegavanje Ureda visokog predstavnika da se u Narodnu skupštinu RS-a uvede Dom naroda i tako realizira odluka Ustavnog suda mogla bi, ističe se u tim analizama, poslužiti i kao krunski argument u zahtjevima za treći, hrvatski entitet u Bosni i Hercegovini.

Pritom se podsjeća i na zahtjeve upućene s posljednjeg Sabora HDZ-a BiH u Mostaru, u kojima Hrvati u BiH traže punu ravnopravnost svih naroda u oba entiteta ili, u slučaju da se to ne ostvari, ističe kako će morati potražiti »drugo rješenje«, a ono bi se moglo zvati - treći entitet. Jer, puna ravnopravnost podrazumijeva i jednake ustavne mehanizme za njihovu zaštitu, a Komisija za zaštitu vitalnih interesa naspram Doma naroda to nije.

Asimetričnost u jednakosti i pravima

U novogodišnjoj poruci građanima BiH, Petritsch je između ostalog istaknuo kako »određena organizacijska rješenja ne moraju biti jednaka u Federaciji i u Republici Srpskoj«, iako je »najvažnije da ustavna prava građana budu u potpunosti uspostavljena i zaštićena, tj. da svaki građanin uživa jednaka prava na cijelom teritoriju BiH«. Visoki predstavnik ističe i kako se o tome vodi rasprava već godinu dana te da je političarima u BiH dao »određeni okvir«, a da je sada na njima da iznađu vlastita rješenja.

Mario Marušić