Večernji list: 07. 01. 2002.

AMERIČKI PROIZVOĐAČ KASNI S ISPORUKOM RAKETNOG SUSTAVA ZA NADZOR MORA I ZRAKA

Umjesto 50 milijuna dolara Hrvatska će nove radare platiti triput više

Proizvođači radara kasne s isporukom jer nisu vjerovali da će nova vlast prihvatiti nepovoljan ugovor potpisan 1999. godine

Radarski sustav Enchard Peregrine, za čiju se nabavu desetogodišnjim kreditom Svjetske banke Hrvatska odlučila prije dvije godine, neće, doznajemo, biti postavljen na vrijeme. Problem zbog kojeg kasni projekt jest proizvodač - Lockheed Martin Overseas Corporation iz SAD-a. No, o čemu je riječ nitko službeno ne želi govoriti. Dinamika isporuke, nažalost, neće umanjiti troškove niti smanjiti kamate, ali kašnjenje isporuke svjetski poznate tvrtke upozorava na jedno - Amerikanci nisu do posljednjega trenutka vjerovali da će hrvatska Vlada ispuniti ugovor koji je sklopila prethodna vlast.

Radari se izrađuju po narudžbi pa stoga do potvrde ugovora ne počinje njihova izrada. Prema ocjeni upućenih, cijena koja je ugovorena vrlo je nepovoljna za naručitelja, u ovome slučaju MORH.

Provizija Ĺfikus firmama"

O razlozima zbog kojih je posao sklopljen naveliko se špekulira, no vjerojatno je riječ o velikoj proviziji koja je završila na računu neke fikus-firme koja se pojavila u ulozi posrednika, a potom u džepu nekih ljudi iz državne uprave. Prema nezavisnim izvorima, cijena sustava kakav je Hrvatska naručila ne premašuje 50 milijuna dolara, dakako, kupi li se za gotovinu.

Hrvatska je odlučila kupiti novi radarski sustav jer postojeća oprema ima tridesetak godina i ne može se više popravljati. Novi nadzorni radarski sustav FPS-117 vrijedan je 95 milijuna dolara, no na kraju realizacije ugovora Hrvatska će američkome proizvođaču isplatiti 150 milijuna dolara! Od potpisivanja ugovora do plaćanja prve rate, koja dospijeva u lipnja 2002., prošle su tri godine.

Obaveza umreživanja

Upućeni smatraju da je Hrvatskoj nadzorni sustav za more i zrak prijeko potreban i da se on se može smatrati dugoročnom investicijom jer bi se svaki prelet i ulazak u teritorijalne vode mogao naplaćivati. Usto, obvezni smo do 2004. umrežiti se u jedinstveni europski radarski sustav Eurosat.

Sustav Enchard Peregrine ima četiri radara za nadzor mora te dva radara za kontrolu zraka. Njihov rad bit će ujedinjen u dvjema radarskim mrežama i zajedničkom operativnom centru koji će skupljati podatke i proslijediti ih zainteresiranim korisnicima. Sustav, naime, može selektirati podatke, te one vojne može ukloniti iz izvještaja koji će poslati, primjerice, zainteresiranim nautičarima pretplaćenima na Eurosatove usluge. Time bi se, smatraju u MORH-u, pridonijelo razvoju nautičkoga turizma. Osim marinama, sustav bi koristio i u slučajevima traženja i spašavanja, te za potrebe centra za katastrofe, čije je osnivanje najavljeno u Splitu. Tanja Božić