Vjesnik: 14. 01. 2002.

Ratno zrakoplovstvo i idućih 10 godina na MiG-ovima

Ministarstvo obrane je zaključilo da je najisplativije 12 MiG-ova modernizirati u Rumunjskoj - ponuda se navodno kreće oko 600.000 dolara po zrakoplovu, a izraelski je Elbit tražio dva milijuna dolara po zrakoplovu / Za ukupno 30 milijuna dolara, koliko će koštati remont i servisiranje MiG-ova u 10 godina, mogao bi se kupiti samo jedan borbeni zrakoplov zapadnog tipa / Radoš potvrdio kako postoje veliki izgledi da Hrvatska dobije četiri školska MiG-a od Poljske

ZAGREB, 13. siječnja - Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu prijetio je potpuni kolaps zbog odugovlačenja s modernizacijom flote borbenih zrakoplova. Na sreću, ministar obrane Jozo Radoš je, u HTV-ovoj emisiji »Nedjeljom u 2«, potvrdio početak remonta naših MiG-ova i nabavu još četiri MiG-a dvosjeda, koji su nužni za nastavak školovanja mladih borbenih pilota na nadzvučnim borbenim zrakoplovima.

Radoš je potvrdio kako postoje veliki izgledi da Hrvatska dobije četiri MiG-a od Poljske, a posao remonta 12 naših MiG-ova najvjerojatnije će dobiti rumunjska tvrtka Aerostar.

Posljednja izjava ministra obrane predstavlja prekretnicu nakon gotovo pet godina kalkulacija o tome što bi za Hrvatsku bilo bolje i isplativije - kupiti eskadrilu borbenih zrakoplova zapadnog tipa ili ići na remont zastarjelih ruskih MiG-ova 21.

Embargo, potom kresanje vojnog proračuna, a dijelom i neshvaćanje ozbiljnosti situacije u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ) značajno su pridonijeli odugovlačenju s donošenjem konačne odluke. Iz HRZ-a upozoravaju da uskoro prolazi 10 godina otkako su MiG-ovi zadnji put bili na remontu, što je krajnja granica. U travnju tako istječe međuremontni rok za prvi naš MiG-21, a i za ostale zrakoplove tog tipa doslovce zvoni na uzbunu. U Zrakoplovstvu stoga kažu da je modernizaciju trebalo započeti još »jučer«, ali dobro je da to bude i »sutra«.

Traženje najbolje opcije za modernizaciju MiG-ova traje od 1997. godine. U uvjetima embarga, tada je jedina opcija bila modernizacija, a o kupnji borbenog zrakoplova zapadnog tipa nije se ni razmišljalo. Navodno je bilo nekih usmenih obećanja, no radilo se o zrakoplovima razine kvalitete MiG-21.

Ministarstvo obrane je, nakon detaljnih analiza, zaključilo da je najisplativije modernizirati MiG-ove u Rumunjskoj, koja je ponudila cijenu sata rada od oko 10 dolara. Navodno se njihova ponuda kreće oko 600.000 dolara po zrakoplovu, a izraelski je Elbit tražio dva milijuna dolara po avionu.

Prema informacijama iz MORH-a, ministar Radoš je nakon preuzimanja Ministarstva osnovao povjerenstvo koje je tražilo najpovoljniju opciju. Američki borbeni zrakoplov F-16, pokazalo se, trebalo bi također modernizirati, a ukupna cijena za 12 F-16 u idućih 10 godina dosegla bi vrtoglavih 380 milijuna dolara. Izraelski je Elbit tražio 100 milijuna dolara za modernizaciju 12 MiG-ova, što je također mnogo za naš skroman vojni proračun, a pretpostavlja se da bi ukupan iznos na 10 godina (s opremom, održavanjem...) narastao također na oko 250 do 300 milijuna američkih dolara.

Prema tvrdnjama čelnih ljudi HRZ-a, rumunjska je ponuda ne samo najpovoljnija po cijeni, nego i po dinamici. Aerostaru navodno treba po MiG-u oko tri mjeseca za remont i ugradnju novih sustava navigacije i komunikacije.

Takva reducirana modernizacija, tvrde u HRZ-u, omogućit će Hrvatskoj da sudjeluje u zajedničkim vježbama sa NATO-om u Europi. Osim toga, za oko 30 milijuna dolara, koliko se pretpostavlja da bi mogao biti limit ugovorene cijene remonta 12 MiG-ova, mogao bi se kupiti samo jedan borbeni zrakoplov zapadnog tipa.

Isto tako, kad je riječ o školovanju pilota, naš najmlađi pilot koji sad leti na MiG-u ima već alarmantnih 40 godina. Uglavnom, u našem ratnom zrakoplovstvu tvrde da je modernizacija najbolja odluka jer ona omogućuje nastavak obuke, ispunjavanje ustavne zadaće očuvanja državnog zračnog prostora, ali i ispunjavanje jednog od uvjeta koji je NATO tražio od Mađarske, Češke i Poljske. Uz uvezanost u ukupnu NATO obranu, naime, svaka članica mora moći sama nadzirati vlastiti zračni prostor.

Nitko ne odbacuje potrebu i nužnost nabave novih borbenih zrakoplova zapadnog tipa, ali u nekim boljim i, za Hrvatsku financijski povoljnijim vremenima. Do tada, kažu, važno je zadržati ono najvrednije: iskustvo pilota, tehničara i zapovjednog kadra stečeno u Domovinskom ratu.

Mile Franičević