Vjesnik: 26. 02. 2002.

Prekida se cestovni prijevoz derivata iz Hrvatske u BiH?

Vlada još nije ponudila rješenje za prijevoz derivata kako bi se rasteretio Slavonski Brod / Nagađa se da bi Vlada mogla pristati na prijevoz preko Izačića, ali samo izvan sezone i pod pratnjom / O provozu nafte razgovarat će ministri Tušek i Pogačnik?

ZAGREB, 25. veljače - Prekida li se za nekoliko dana cestovni prijevoz naftnih derivata iz Hrvatske u BiH? Kako smo doznali iz izvora bliskih Ministarstvu pomorstva, prometa i veza, to bi se vjerojatno moglo dogoditi ako se u sljedećih nekoliko dana ne nađe neko kompromisno rješenje.

Naime, Vlada je za cestovni prijevoz derivata potkraj siječnja na mjesec dana otvorila granični prijelaz u Slavonskom Brodu. Obećanje ministra pomorstva Alojza Tušeka da je to privremeno rješenje dobio je gradonačelnik Slavonskog Broda Jozo Meter, što je bio glavni razlog da grad pristane na takav ustupak i odustane od zaustavljanja prolaza cisternama.

Iako je veljača je pri kraju, trajno rješenje za cestovni prijevoz derivata iz Hrvatske u BiH još nije nađeno unatoč mnogim optimističnim najavama s obje strane. No, Vlada će, čini se, morati ispuniti obećanje jer teško je računati na to da će građani Slavonskoga Broda dulje trpjeti takvo stanje. Naime, zbog toga što nema alternativnog pravca, kroz samo središte njihovoga grada posljednjih tjedana svakodnevno su prolazili deseci cisterni punih opasnog tereta.

Čuju se i neslužbene informacije da bi hrvatska Vlada ipak mogla dopustiti da autocisterne s derivatima idu preko graničnog prijelaza Ličko Petrovo Selo-Izačić, ali samo do turističke sezone i nakon nje. U tom slučaju, cisterne bi vozile u konvoju pod pratnjom kako bi se smanjila mogućnost nesreće.

Međutim, teško je očekivati da bi Vlada prihvatila takav prijedlog budući da je najavila da više neće odstupati od prihvaćenih koridora. Dodatni razlog za neprihvaćanje takve promjene jest da bi cisterne morale voziti po propusnom krškom terenu oikraj Plitvičkih jezera zbog čega bi svaka nesreća, poput nedavne kod Skrada, mogla imati katastrofalne posljedice.

Ako sav transport derivata iz Hrvatske u BiH prisilno preuzme željeznica, to bi Ini moglo stvoriti prilično problema. Ove godine hrvatska je kompanija planirala u BiH željeznicom prebaciti oko 100 tisuća tona derivata, a autocisternama oko 400 tisuća tona.

U ponedjeljak su o problemu provoza nafte i derivata hrvatskim cestama, koji već mjesec dana opterećuje bilateralne odnose, u Ljubljani raspravljali hrvatski i slovenski stručnjaci. Kako je riječ o sastanku na ekspertnoj razini, ne očekuju se nikakve bitne odluke. Tim više što bi se uskoro, kako smo neslužbeno doznali, mogli sastati hrvatski i slovenski ministri prometa Alojz Tušek i Jakob Pogačnik.

Slovenci su dosad najavljivali da će nastaviti proces koji su pokrenuli pred međunarodnim institucijama jer smatraju da hrvatska uredba ograničava trgovinu u regiji i da je u suprotnosti s pravilima Svjetske trgovinske organizacije i Europske energetske povelje. Slovenija će odustati od toga samo ako Hrvatska vrati režim provoza nafte i derivata na onaj prije uvođenja uredbe, kojom su određeni cestovni koridori za provoz opasnih tvari kroz Hrvatsku.

Željko Bukša