Večernji list: 04. 05. 2002.

ININA RENT-A-CAR TVRTKA NABAVLJA AUTOMOBILE KOJE ĆE IZNAJMLJIVATI VLADI

Ministrima dva nova audija i deset passata

27 najstarijih automobila Vladina voznog parka ide u prodaju

Je li Vlada našla zgodan način da - ne kupujući nove automobile - ipak barem djelomično obnovi vozni park kojim se voze ministri? Vlada je, naime, na zatvorenoj sjednici u veljači, umjesto kupnje novih automobila, odlučila unajmiti ih od Inina rent-a-cara, a ovih dana doznaje se da je Inina tvrtka ITR zbog toga nabavila pet novih "audija", a očekuje se nabava još dva skupa "audija". Neki će se ministri tako ipak voziti u novim automobilima, koje usto kupuje tvrtka u državnom vlasništvu. Nadali su se zacijelo da javnost time ipak neće biti zgrožena, jer riječ je samo o unajmljivanju automobila, a sve se objašnjava štednjom.

Najam jeftiniji

Izračunali su, naime, da je jeftinije unajmiti automobile nego kupovati nove ili održavati stare. Ipak, nitko nije osjetio potrebnim javnosti objasniti o kakvoj je tu računici riječ i kome treba nov automobil. Riječ je o odluci donesenoj na zatvorenom dijelu Vladine sjednice, a o čemu se govori na tim sjednicama, javnost doznaje tek iz šturih priopćenja. Odluke koje donese Vlada novinari ne mogu dobiti, a zatvoreni dio štiti službena tajna, iako najčešće nije riječ o podacima koji bi zaista morali biti tajna, kao što je to i u ovom slučaju.

Prema toj odluci, Vlada će prodati 27 najstarijih automobila, starih sedam i više godina, među kojima su i terenski automobili. Vlada, Sabor i predsjednik Republike koriste se vozilima iz središnjeg servisa, koji sad ima 97 automobila.

Prema informacijama koje smo jučer dobili iz Vladina Ureda za priopćavanje, bit će unajmljena dva automobila marke "audi A 6 2,4", 10 automobila "VW passat comfortline 2.3 V 5", tri "golfa edition 1,6", tri "VW pola 1,2" i četiri teretna automobila "VW caddyja". Ukupno će biti unajmljena 22 automobila, a na pitanje koliko će to stajati, iz Ureda smo dobili samo odgovor da su sredstva osigurana u državnom proračunu! Kao da pitanje koliko što stoji i nije pitanje na koje bi poreznim obveznicima trebalo odgovoriti...

Slavko Linić, potpredsjednik Vlade, zadužen je za potpis ugovora o najmu s tvrtkom ITR-Rent-a-car, koja je u stopostotnom vlasništvu Ine. Ta je tvrtka odabrana, objašnjava se u Vladi, zbog sigurnosnih razloga te pouzdanosti kvalitete i usluge.

Zaboravljeni bicikl i berlingo

Sadašnja Vlada za svoga mandata nije kupovala nove automobile, no iz Vladina Ureda tvrde da novi automobili nisu kupovani od 1995. godine. Međutim, prema dosad objavljivanim podacima, premijer Račan sada vozi "VW passat 1,8 T", star četiri godine, potpredsjednik Vlade Granić "BMW 740" također star četiri godine, što znači da su ti automobili nabavljeni 1998., a ne 1995. godine. Linić vozi sedam godina star "audi A 8", a Čačić vozi vjerojatno najbolji automobil marke "volvo".

Mnogi su sadašnjoj vlasti svojedobno prigovarali zbog toga jer je vrlo lako preuzela prave ministarske navike. Od prve sjednice u Banskim dvorima, na koju je Fižulić došao biciklom, a Vujić berlingom, slika se vrlo brzo izmijenila. Prije dva mjeseca, buka se digla kad je Željka Antunović, potpredsjednica Vlade, dobila na korištenje drugi automobil, iako je bila riječ o automobilu starom sedam godina, s prijeđenih 160.000 kilometara. No, bila je ipak riječ o "BMW-u 750".

Silvana Perica

ITALIJA: SLUŽBENIH AUTOMOBILA ODREKLE SE I TVRTKE I DRŽAVNE USTANOVE

Političari unajmljuju aute s vozačem

Privatne tvrtke prve su uočile da im nepotrebne troškove stvara vlastiti vozni park, a onda su ih počele kopirati i državne ustanove. Službeni automobil postao je omraženi, a ne, kao prije, statusni simbol. Prijašnja talijanska vlada lijevog centra, u sklopu mjera štednje uključila je i prodaju službenih automobila ili, kako se oni u Italiji nazivaju, "auta blu", dakle "plavih automobila" (svi su bili tamnoplave boje, a ne crni kao u nekim drugim zemljama).

Određeno je koliko svako ministarstvo može imati službenih automobila te tko se ima pravo njima koristiti. Najviše službenih automobila ima ministarstvo unutarnjih poslova, osim dakako radnih policijskih, jer su u to uračunana i blindirana vozila za potrebe ne samo toga ministarstva. Prekobrojni automobili trebali su biti prodani.

Zašto su najprije tvrtke počele ukidati svoje vozne parkove? Jednostavno: uz automobil ide i najmanje jedan vozač, odnosno njegova plaća te sve ostalo. I u državnoj se upravi shvatilo da je jeftinije unajmiti automobil. Tako su nastale tvrtke koje iznajmljuju "plave automobile" s vozačem. Sve izgleda vrlo službeno kao i prije, a tvrtku ili državnu upravu stoji mnogo manje novca. Postoje i blindirani automobili za iznajmljivanje. Državna uprava smije unajmiti automobile samo iz tvrtki koje se tim poslom bave najmanje pet godina i koje imaju pozitivnu bilancu. To je uvedeno zato da bi se izbjegao, osobito u trenutku prijelaska s vlastitih na unajmljene automobile, najam od onih koji su kanili uskočiti u novi posao, najam preko veze ili od prijatelja. Kad je o markama riječ, "plavi automobil" najčešće je talijanska "lancia".

Austrijski savezni kancelar, ministri i ostali članovi vlade na raspolaganju imaju službena vozila i svoje vozače. Političari austrijskih političkih stranaka i zastupnici u Nacionalnom vijeću koji, s obzirom na statut svojih središnjica, ne mogu dobiti službene automobile, uglavnom se koriste iznimno povoljnim najmom automobila na leasing. Mogu se njima koristiti i u privatne svrhe, uz plaćene troškove benzina, servisa, održavanja. Za privatna putovanja u inozemstvo ili korištenje automobila za godišnjeg odmora državne institucije ne snose te troškove.

S. Herek, S. Tomašević