Vjesnik: 27. 05. 2002.

Njemačke trgovce euro zabrinuo, a potrošače ogorčio

Udruženje njemačkih trgovina na malo očekuje ove godine zatvaranje 15.000 prodavaonica sa 50.000 radnika / U jednom istraživanju čak 58 posto anketiranih izjasnilo se za povratak DEM

BERLIN, 26. svibnja (Od Vjesnikova dopisnika) - Euro je i trgovcima i potrošačima u Njemačkoj trebao donijeti zadovoljstvo, ali je očito donio zabrinutost i bijes! Pokušavajući artikulirati bijes potrošača i obuzdati pohlepu trgovaca, njemačka savezna ministrica za okoliš Renate Künast (Zeleni) pozvala je idući tjedan na »sastanak na vrhu« predstavnika jednih i drugih kako bi se zaustavio val poskupljenja izazvan eurom. No, poziv je odbila većina udruga trgovaca i proizvođača.

U prvom kvartalu 2002. trgovina na malo zabilježila je snažni pad prometa. Samo u glavnim granama zabavne elektronike, namještaja i tekstila obrt je u u usporedbi s prošlom godinom manji za petinu. Trgovci drže da je za sve kriv euro.

Suzdržanost u kupovini pogodila je trgovine u najnezgodnijem trenutku, jer im se promet postupno smanjuje još od devedesetih, a sada je dostigao najnižu točku.

Udruženje njemačkih trgovina na malo očekuje da će ove godine biti zatvoreno 15.000 prodavaonica sa 50.000 radnika. Pogođeni nisu samo mali trgovci, već će i robne kuće i kataloška prodaja morati otpustiti mnoge radnike ako ne bude rasta konjukture, upozoravaju iz udruženja. Kako je trgovina uvijek zadnja koja od rasta profitira, porast prometa se očekuje tek slijedeće godine.

Zbog eura je potrošač u kupovini suzdržan. Već nekoliko mjeseci čuju se žalopojke trgovaca da je u trgovini na malo u pojedinim branšama promet manji i to za dvocifrene postotke. To je, među inim, uvjetovano i time što potrošač vrijednost eura još ne može procijeniti. Naime, potrošač je jako oprezan kada troši eure jer ne zna što točno za euro može dobiti. Taj problem su trgovci napočetku potcijenili i sada strahuju da bi mogao trajati i slijedećih nekoliko mjeseci.

S druge strane, tek neznatan broj potrošača drži da su poslije uvođenja eura cijene ostale stabilne. Naprotiv. U mnogima anketama čuju se u pravilu samo negativna mišljenja o posljedicama zamjene DEM eurom. Kod potrošača je definitivno prevladao osjećaj da ima manje novca u novčaniku. Sve je postalo skuplje: pekarnice, živežne namirnice, gastronomija, čak i taksi prijevoz.

Već pet mjeseca u Njemačkoj plaća se eurom. Zajednička eu-valuta dobila je Aachensku nagradu Karla Velikog, jedno od najviših priznanja Europe. No, Nijemci uglavnom loše govore o euru. Neki odmahuju rukom čim čuju o čemu je riječ. Ako imaju nešto za reći to je uglavnom negativno. U jednoj anketi čak 58 posto anketiranih izjasnilo se za povratak marke.

Branko Madunić