Slobodna Dalmacija: 11. 07. 2002.

Novi stari Račan

Silva PAVIĆ - STAZIĆ

Premijer u ostavci Ivica Račan, kojemu je predsjednik države Stjepan Mesić, kako se i očekivalo, povjerio mandat za sastav buduće Vlade, i službeno je dobio priliku za novi početak. Takav rasplet događaja Račan je najavio još u svojoj ostavci porukom naciji da ostavka nije kraj, nego prilika za novi početak.

Utoliko bi čitav politički manevar - ostavka, pad Vlade i mandat za sastav nove - trebao imati bitno veće značenje od pukog prevladavanja političke krize i nastavka rada ustaljenom metodom, ali bez Dražena Budiše. Stoga je jučerašnji dan, kada je predsjednik Mesić povjerio Račanu mandat za sastav nove Vlade, istodobno označio početak i kraj jedne hrvatske političke priče započete 3. siječnja 2000. godine. Završeno je poglavlje stalnih nestabilnosti, kriza i blokade hrvatske vlasti i okrenuto novo u kojemu bi, samim činom okončavanja političke avnature s Draženom Budišom, trebale izostati sve one negativnosti iz prethodnog.

Kraj je to, bez sumnje, jedne političke avanture, krajnje neodgovorne prema hrvatskim građanima, a vrijeme će pokazati je li s njom nestala neefikasnost i nesposobnost Račanove Vlade. Vidjet će se je li Budiša bio isključivi krivac politici oklijevanja, blokadama političkih odluka i izostanku vidljivih rezultata.

Upravo zbog toga, iako bi nečasni otpust Dražena Budiše iz Banskih dvora mogao biti dovoljan jamac stabilnijim uvjetima rada hrvatske koalicijske vlasti, Račan za svoj novi kabinet želi postići nešto više od solidne političke podrške dovoljne za preživljavanje do kraja mandata: efikasnost.

Svjestan da bez temeljitog restrukturiranja Vlade nema efikasnosti, odlučnosti i rezultata, Račan već na početku, prije nego su i počeli razgovori s koalicijskim partnerima, javnim zagovaranjem velike rekonstrukcije izvršne vlasti nastoji zauzeti pregovaračke pozicije među onim partnerima koji su protiv smanjenja broja ministarstva, od Zlatka Tomčića do Vesne Pusić i Zlatka Kramarića. U slučaju da mu propadne projekt smanjene Vlade s 19 na 12 ili 15 ministarstava kao kompromisno rješenje i formiranje jakog Ureda premijera na čelu s Goranom Granićem, Račan će imati opravdanje u javnosti da je pokušao, ali nije uspio. Teško je vjerovati da bi se Račan, čak i da mu propadne kompromisno reduciranje Vlade na 15 ministarstava, odlučio na hitne prijevremene izbore, što neki već sugeriraju.

U iduću godinu i pol dana, ako uspije restrukturirati kabinet, Račan mora demonstrirati odlučnost i efikasnost u vođenju države, ali i pokazati konkretne rezultate, od rasta BDP-a do smanjenja nezaposlenosti. Istodobno, preostale reforme trebale bi se provoditi bitno većom brzinom nego do sada, od pravosuđa do vojske. To, međutim, podrazumijeva besprijekornu vezu i koordinirani rad Vlade i Sabora, jer se ne bi smjela dogoditi dosadašnja praksa raznovrsnoga glasovanja koalicijskih stranka, pa i zastupnika koji su se svojim potpisom obvezali na podršku novom Račanovu kabinetu.

Ništa manje važan neće biti ni odnos s javnošću, što do sada nije bilo na zavidnoj razini, jer će valjati mobilizirati pozitivnu energiju građana nastalu odstranjivanjem Dražena Budiše iz vladajuće koalicije.