Vjesnik: 24. 07. 2002.

Zakon s dodanom vrijednošću

Čim osnuje novu vladu, Račana čeka veliki ispit ozbiljnosti - prijedlog ustavnog zakona o pravima manjina / Taj se zakon čeka punih šest godina, što je izazivalo stalan oprez međunarodnih organizacija / Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina prva je ozbiljna prigoda i Sanaderu da dokaže europsku orijentaciju svoje stranke

BRUNO LOPANDIĆ

Kad premijer Račan sastavi novu vladu, hrvatska vanjska politika ima prigodu postati sve ono što u posljednje dvije i pol godine nije bila: sustavna, snalažljiva, koordinirana, uvjerljiva i vjerodostojna. Ima prigodu pokazati da napokon zna što želi i, što je najvažnije, kako do toga doći. Među ostalim, da bi diplomacija znala što joj je činiti.

No bez uspješne unutarnje politike neće joj ići. Neće uspjeti uvjeriti Europsku uniju da je sredila stanje u pravosuđu, da je spremna ispuniti obveze glede povratka izbjeglica i njihove imovine ili pak uvjeriti NATO da je reformirala sustav obrane.

Polaganje tog ispita ozbiljnosti Račana čeka čim oformi novu vladu - u saborsku je proceduru, naime, pušten prijedlog ustavnog zakona o pravima manjina. Taj se zakon - važan u svakoj demokratskoj zemlji, na temelju kojeg je Hrvatska, uostalom, i međunarodno priznata, da bi ga bivša vlast vrlo brzo osakatila, ukinuvši neke važne odredbe - čeka punih šest godina, što je izazivalo stalan oprez međunarodnih organizacija.

Bivša ga je vlast uporno izbjegavala, a takvu je praksu preuzela i nova, koalicijska. Rokovi za prihvaćanje tog zakona uporno su probijani, a samo prije nekoliko tjedana jedan me je visoki SDP-ov dužnosnik uvjeravao da je nemoguće u Saboru izglasati taj zakon jer za njega nema potrebne dvotrećinske većine. »A uostalom«, dodao je, »međunarodni su čimbenici nepravedni, jer od nas traže da u zakon uvrstimo odredbe koje se ne traže ni od koga osim od nas«. Zvuči poznato, ali iz onih vremena kad je državna politika izbjegavala prihvaćanje zakona da bi u Hrvatskoj ostalo što manje Srba.

No, začudno, unatoč svim velikim problemima, odjednom se do zakona došlo. U rekordnom roku, za samo nekoliko tjedana na brzinu se izgladio, koordinirao i nadopunio prijedlog ustavnog zakona o pravima manjina. Vlada, još u ostavci, odjednom je smogla snage, u poplavi ostalih problema, svoj prijedlog ustavnog zakona uputiti u Sabor.

No, zašto taj zakon ima i »dodanu vrijednost«?

Priča o Ustavnom zakonu o pravima manjina, naravno, još nije završena. Još, naime, nije sigurno kako će zakon proći u saborskim klupama. Zbog poslovične opreznosti Račana i njegovih ministara (kalkulantstva), prihvaćanje zakona odgađano je unedogled. Da bi zakon u Saboru dobio potreban 101 glas, trebat će mu i glasovi HDZ-a. Prema neizravnoj najavi Vladimira Šeksa, predsjednika Kluba zastupnika HDZ-a, dobit će ih.

OESS je prema prvim, neslužbenim reakcijama zadovoljan prijedlogom, no suzdržava se službenih komentara. Zbog nekih loših iskustava, međunarodni će predstavnici s javnim pohvalama ipak pričekati dok zakon ne bude i prihvaćen. Samo zato da se možda, zbog nekih političkih trgovina, u posljednji čas ne bi slučajno izostavile neke važne odredbe.

Ustavni zakon o nacionalnim manjinama trebao bi mnogo značiti i Sanaderu. Posljednjih se mjeseci silno trudio na nekoliko stranih adresa objasniti da upravo on vodi HDZ u smjeru stranke europskog desnog centra. Strani predstavnici još mu ne vjeruju, podsjećajući ga da je upravo njegova stranka glasala protiv sporazuma Hrvatske s Europskom unijom. Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina prva je ozbiljna prigoda i Sanaderu da dokaže europsku orijentaciju svoje stranke.

Treba, jasno, malo bolje pripaziti i na ponašanje ostalih u novoj koaliciji. Da bi se spriječilo naginjanje jeftinom nacionalnom populizmu radi ubiranja političkih bodova. I da se Europskoj uniji više ne bi prijetilo sankcijama.

Hrvatska je vanjska politika ovih dana ponešto mogla naučiti iz loših primjera vlastite regije. Prvo je jugoslavenski ministar vanjskih poslova Svilanović neugodno iznenadio, kazavši da je »broj Srba u Hrvatskoj rezultat etničkog čišćenja«, iako je prije mjesec dana na istu temu rekao da je riječ »o rezultatima Miloševićeve politike«. Sasvim je svejedno zašto je Svilanović promijenio stajalište. Zvučalo je vrlo loše i nediplomatski.

Hrvatska se diplomacija ovih dana muči sa shizofreničnom BiH u kojoj i dalje ništa ne funkcionira. Granicu kod Hrvatske Kostajnice Sarajevo ne priznaje, iako je sporazum odavno potpisan. Problem je lokalna vlast u Republici Srpskoj kojoj središnja vlast, čini se, ne može ništa.

Ministarsko Vijeće EU-a održalo je posljednju sjednicu uoči godišnjih odmora i ustanovilo da je povratak izbjeglica prioritet za regiju. Ustanovilo je i da napredak u SRJ ide sporo, te da preskakanja stuba za SRJ nema. Integracije počinju kad se ispune uvjeti.

EU zapravo uvijek govori jedno te isto. Samo što to političari u regiji, iz nekog čudnog razloga, uvijek drukčije čitaju. Sarajevo i Beograd ovog su si tjedna mogli pružiti ruke u - gluposti.