Vjesnik: 02. 08. 2002.

Račanovo Vijeće sigurnosti

Čak i ono što će se Račan i Tomčić dogovoriti (a što im neće biti lako) neće bez pogovora prihvatiti HNS, LS i ostali, uključujući i IDS. A sada novu koaliciju još očekuje i raspodjela zamjeničkih, pomoćničkih i još nižih položaja po ministarstvima i u državnoj upravi

ZORAN VODOPIJA

Ako je rasprava u Saboru o prijedlogu Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina obrazac prema kojem će funkcionirati druga Račanova vlada, onda će njezina svakodnevica izgledati kao ustrašeno tapkanje nogu pred nogu preko visećeg mosta od lijana iznad Zambezijevih slapova. Gore se opasno ljulja, a dolje je provalija prijevremenih izbora na kojima tko živ, tko mrtav.

SDP-ov meštar od procedure Mato Arlović odlično je organizirao dizanje 84 ruke za potporu novoj vladi, ali njegov dogovor sa slavonskim ortakom iz HDZ-a Vladimirom Šeksom da se po istom receptu glatko odglasa i novi zakon o manjinama pao je odmah u vodu. Ispostavilo se da Goran Granić i Mato Arlović hoće na kraju progurati taj zakon o manjinama bez manjina. Same su manjine zahtijevale da se donošenje zakona prebaci iz hitne u redovnu proceduru, podržali su ih ostali zastupnički klubovi i na kraju su SDP i nezavisni liberali ostali sami. Sve je završilo po načelu: brigo moja, prijeđi s prvoga na drugo čitanje.

Svi su zastupnici nakon burne rasprave podržali tu snažnu odluku da se prijedlog prebaci od danas na jesen. Suglasnost oko takve odluke pokazuje što je u stanju nova vlada dobiti u Saboru. Svi će je bespogovorno podržati u tome da se rješavanje nekog problema odgodi zato što o njemu dogovora nema.

Prvo čitanje zakona o manjinama pokazuje da Hrvatska postaje demokratskom državom u kojoj je parlament filtar kroz koji ne može proći nešto na brzinu ako nije dobro dogovoreno unaprijed. Parlament je institucija koja može zaštititi male ribe od toga da ih dogovorno ne pojedu velike. U parlamentu će se zakon o manjinama cmariti do drugog čitanja, koje podrazumijeva usuglašavanje oko boljih i jednakih rješenja za sve manjine, jer nema razloga da srpska bude privilegirana u odnosu na talijansku ili češku, osim po broju zastupnika ako je brojnija.

I dok je Sabor kao institucija položio ispit, nova je koalicija kao vlada pokazala da je krhkija od kineskog porculana.

I dok je polemika Radin - Arlović pokazala kako je dobro imati transparentni parlamentarni sustav, propali dogovor Šeks - Arlović ukazao je na mukotrpna dogovaranja koja čekaju novu vladu. Ona će se teško dogovarati s oporbom, ali još teže sama sa sobom. U prvoj Račanovoj vladi većina se članica koalicije borila da se odluke donose u Banskim dvorima, a ne u stranačkim centralama, kako je to htio Budiša.

U drugoj Račanovoj vladi situacija se neće bitno promijeniti osim što glavni partner SDP-a s Iblerovog trga više neće biti HSLS na Zrinjevcu nego HSS u Zvonimirovoj.

Niti jedna vladina odluka neće se moći usvojiti na Gornjem gradu ako prije toga ne bude odobrena u HSS-ovom sjedištu.

A vlada bi trebala brzo donijeti važne odluke, već u kolovozu, kako je najavio premijer Račan. Najvažnije će se odnositi na pretumbavanja u proračunu koji je već probijen. Problem druge Račanove vlade više neće biti oporba, čiji se dometi znaju: HDZ je načelno protiv svih poteza vlade, ali je neće sam dovesti pred pad jer još nije zreo za povratak na vlast. HSLS će sa svim preostalim zastupnicima biti protiv nove vlade, što je stvar kontinuiteta jer je i u bivšoj vladi bio u opoziciji. HSP će ponekad priložiti neke zanimljive prijedloge, a HKDU će i dalje vrijeđati ili uveseljavati ostale.

Pravi problemi Račanovu drugu vladu čekaju unutar vladajuće koalicije, koja je toliko šarena da šarenija ne može biti. SDP je vjerovao u neupitnu podršku zastupnika manjina i onda ih je iznevjerio na prvom zavoju.

Usuglašavao je manjinski zakon s HDZ-om, koji je htio progurati trampu: zastupnici manjina za zastupnike dijaspore. Manjine su ispale u zadnjoj fazi dogovora o zakonu koji treba jamčiti njihova prava.

Rezultat svega je da SDP više ne može unaprijed računati na glasove tih zastupnika kad se u Saboru bude raspravljalo o drugim temama.

HNS i LS su se svrstali uz manjinu, što znači da ni ubuduće neće lako pristajati na sve što bude dolazilo iz stranačkih centrala na Iblerovu trgu i u Zvonimirovoj.

Da zbrojimo na kraju: čak i ono što će se Račan i Tomčić dogovoriti (a što im neće biti lako) neće bez pogovora prihvatiti HNS, LS i ostali, uključujući i IDS. A sada novu koaliciju još očekuje i raspodjela zamjeničkih, pomoćničkih i još nižih položaja po ministarstvima i u državnoj upravi.

Druga Račanova vlada ima značajne ciljeve, a radit će kao Vijeće sigurnosti UN: stalne članice imaju pravo veta, pa su sve odluke koje donose razvodnjene, ali tako lijepo zvuče.