Večernji list: 30. 09. 2002.

TRI ČETVRTINE VOZAČA SMATRA DA SU CESTARINE PREVISOKE

Gradnju autocesta platit će vozači

U Hrvatskim autocestama tvrde da je vožnja jeftinija nego u Europi

Za posjeta gradilištima autocesta prema Rijeci i Splitu, premijer Ivica Račan otkrio je vozačima koliko će ih, nakon što političari presijeku vrpcu, stajati užitak vožnje po novosagrađenim prometnicama. Od Rijeke do Zagreba cestarina će biti oko 60 kuna, a od Splita do Zagreba dvostruko više - 120. "Zar toliko?", bila je najčešća reakcija vozača i zainteresiranih građana. Objavljene svote zasad su tek okvirne, ali u osnovi proizlaze iz postojećih odluka o visinama cestarina u Hrvatskoj.

Na pitanje "Večernjeg lista" što misle o spomenutim svotama, tri četvrtine, odnosno 75,7 posto anketiranih vozača (uzorak je bio 280 vozača), odgovorilo je da su previsoke! Tek svaki peti vozač smatra da je buduća cestarina realna. Većina hrvatskih građana pozdravila je gradnju autocesta, a to je i jedan od rijetkih projekata u državi oko kojega postoji puna politička suglasnost. No, kad se stvari izvedu na čistac, postaje jasnije da ceste ne gradi ni država, a ni političari, već građani koji će tridesetak godina plaćati visoke cestarine.

Plaćat ćemo i održavanje

- Ne znam zašto se ljudi čude, pa i danas se cestarine plaćaju. Stres i nervoza bit će još i veća kad se autoceste dovrše. Korisnici autocesta neće platiti samo njihovu gradnju nego i održavanje postojećih pravaca koji će tada postati sporedni - komentira dr. Željko Lovrinčević, analitičar Ekonomskog instituta u Zagrebu koji je radio na nekoliko projekata isplativosti novih autocesta, koji su pokazali da je za sadašnje ekonomske prilike u državi cesta preskup projekt.

- Cijena koju je spomenuo premijer objektivno nije velika i ne vjerujemo da će utjecati na standard građana. Većina do Splita, Zagreba ili Rijeke ide nekoliko puta godišnje, a za one koji će češće putovati predvidjeli smo godišnje i mjesečne karte s popustom - kaže Zvonimir Pilih, direktor sektora za naplatu cestarina Hrvatskih autocesta.

Poznato je da HAC financira gradnju novih i održavanje postojećih prometnica od naknada za korištenje autocesta te dijela cijene benzina. Očekuje se da će ove godine HAC naplatiti oko 500 milijuna kuna cestarine, a posljednji su se put naknade povećale u ožujku ove godine.

- Nakon povećanja nije se smanjio broj vozila na autocestama, niti smo to očekivali. Pri određivanju cijena vodili smo računa o socijalnim prilikama građana i one su niže od cijena u mnogim europskim državama koje imaju sličan model naplate cestarina. Vjerujem da smo uspostavili sustav cijena koji će se moći održati nekoliko godina - dodaje Z. Pilih.

Cijena gradnje kao u Njemačkoj

Naknade za osobna vozila niže su od naknada u susjednim državama, ali zato vlasnici kamiona i jačih vozila plaćaju višu cijenu od prosječnih u Europi.

- Najčešće nam se prigovara da je standard hrvatskih građana ispod standarda u zemljama s kojima se uspoređujemo. To je istina, ali cijena gradnje kilometra autoceste ista je i u Hrvatskoj i u Njemačkoj - napominje Pilih.

Sto dvadeset kuna cestarine od Splita do Zagreba, prema ocjenama prometnih stručnjaka, kompenzirat će se brzinom i sigurnošću putovanja. Umjesto sadašnjih šest sati, autocestom će se ta relacija prolaziti za dva i pol sata.

Kritičari hrvatskog modela naplate cestarina tvrde da bi se Hrvatska trebala ugledati na Austriju gdje se naknade ne plaćaju izravno već svaki vozač koji uđe u zemlju ili na autocestu mora kupiti vinjetu. Hrvatske autoceste tvrde da vinjeta kao oblik naplate nije pravedan sustav jer se cestarina ne plaća razmjerno korištenju dionice autoceste. Države koje su se, poput Hrvatske, odlučile za izravnu naplatu cijenu gradnje i održavanja prometnica prevaljuju na vozače koji se koriste cestama. HAC procjenjuje da bi se vinjetama od cestarina osiguralo samo 30 posto sredstava predviđenih prema planu gradnje autocesta u državi.

Ljubica Gatarić