Vjesnik: 12. 11. 2002.

Novi porez na kasko i veći na obavezno osiguranje automobila?

ZAGREB, 11. studenoga - Kad državi treba novac gotovo uvijek ga traži u džepovima vozača automobila, a u novije vrijeme sve češće u osiguranju motornih vozila. Ako se prihvati najnoviji prijedlog Ministarstva financija, vlasnici motornih vozila ubuduće bi plaćali 20 posto (sada 15 posto) poreza na premiju obaveznog osiguranja od automobilske odgovornosti. Istodobno, traži se uvođenje plaćanja 15 posto poreza na već ionako skupu premiju kasko osiguranja.

Prema grubim proračunima, tako bi se državna blagajna porezima na ova osiguranja popunila s dodatnih 180 milijuna kuna, odnosno u 2003. godini vlasnici automobila proračunu bi donijeli ukupno oko 420 milijuna kuna.

Ministarstvo financija, međutim, spominje »samo 413 milijuna« jer ne računa s porastom ovih osiguranja kao ni s mogućim poskupljenjima premija.

Porez će plaćati fizičke i pravne osobe, a formalno porezni obveznici su osiguravajuća društva. Jer, ona će porez obračunati i naplatiti te u roku 30 dana od uplate premije proslijediti u poreznu upravu. Treba podsjetiti da se Zakon o porezu na premije osiguranja od automobilske odgovornosti primjenjuje tek od početka ove godine, a Ministarstvo financija već procjenjuje da ga se može povećati. Uz to, novi izvor prihoda vidi u kasko osiguranju, koje se posljednjih godina počelo značajnije širiti zahvaljujući bankarskim uvjetima za kreditiranje kupnje automobila.

Ukratko, jačanje u načelu dragovoljnog automobilskog kaska nije rezultat naglog financijskog blagostanja vlasnika motornih vozila nego bankarskih nastojanja da što bolje osiguraju povrat novca. Uz to, kasko je počelo značajno rasti s porastom uzimanje vozila na leasing.

U obrazloženju prijedloga za dodatna porezna opterećenja vozača Ministarstvo se prvo poziva na širenje kruga poreznih obveznika te »pravednost i jednakost pri oporezivanju fizičkih i pravnih osoba«, a tek zatim spominje pravi cilj - punjenje državnog proračuna.

Ali poziva se i na praksu u drugim zemljama gdje se porez, uglavnom po sličnim stopama, plaća na obje vrste osiguranja. Primjerice, u Austriji osiguravajuća društva na premiju obaveznog osiguranja zaračunavaju opći i porez po stopi od 11 posto i dodatni između četiri i pet posto, ovisno o snazi motora. U Njemačkoj se plaća jedinstveni porez od 15 posto na obavezno i još 15 posto na svako dodatno, dragovoljno osiguranje. I susjedna Slovenija uvela je porez na obavezno osiguranje, ali po stopi od 6,5 posto. Novo porezno opterećenje, kako se predlaže, trebalo bi stupiti na snagu 1. siječnja sljedeće godine, što ukazuje na to da bi ga Sabor trebao prihvatiti po tzv. hitnom postupku. To bi, barem u porezu na obavezno osiguranje, trebao biti gotovo najsigurniji proračunski prihod. Međutim, kako procjenjuju osiguravajuća društva - koja o mogućnostima uvođenja ovih poreza nisu obaviještena - mnogi vlasnici automobila odustat će od kaska, ako ga ne moraju uzeti.

Prema podacima Hrvatskog ureda za osiguranje, u prvoj polovici godine za premije kasko osiguranja uplaćeno je 338,3 milijuna kuna, što bi da je bilo poreza, državi donijelo još 50,7 milijuna prihoda. U istom razdoblju naplaćeno je 896 milijuna kuna premije za obavezno osiguranje, u što je uključeno 117 milijuna kuna državnih poreznih prihoda plaćenih po stopi od 15 posto. Iz ove računice Ministarstvo izvlači svoju prema kojoj će od vozača na ime poreza za obavezno osiguranje ubrati 311 milijuna, a od kaska još 101 milijun kuna.

Boris Petrović