Novi list: 20. 02. 2003.

Partnerski odnosi – dobitna formula

Mirela KLANAC

Da čisti ekonomski interes može nadvladati najrazličitije vrste prepreka pokazao je ovih dana Agrokor Ivice Todorića, najprije potpisivanjem ugovora o poslovnoj suradnji s 23 najveće srbijanske tvrtke, a potom i stavljanjem potpisa na ugovor o kupnji Frikoma, najvećeg srbijanskog proizvođača sladoleda i smrznute hrane.

Posao koji će, između ostalog, na police hrvatskih trgovina donijeti i proizvode srbijanske industrije vrijedne 200 milijuna dolara, a Agrokor pozicionirati kao jednog od najjačih igrača na tržištu Srbije, strpljivo se dogovarao zadnjih godina. U tom razdoblju, usprkos sporom napredovanju političke suradnje između dvije države, Agrokorovi pregovarači uspjeli su zadobiti povjerenje tamošnjih političkih faktora. Stoga ne čudi što je srbijanski ministar privatizacije Aleksandar Vlahović istaknuo da su sklapanjem ugovora Agrokora sa srbijanskim tvrtkama, obnovljeni trgovinski odnosi između dvije zemlje. Nije čekao, kako je to inače uobičajeno, da takvu ocjenu objavi po završetku nekog bilateralnog političkog skupa.

Todorićev menadžment je, dogovarajući ulazak na srbijansko tržište, uspio izabrati jedinu dobitnu formulu – ponuditi partnerske odnose s tamošnjim tvrtkama. Bilo im je jasno da bez ulaska njihovih proizvoda na police Konzuma nije moguće dobiti niti ulaznicu na srbijansko tržište, koje je Agrokoru neophodno za ostvarenje strategije regionalnog igrača.

Kupnja Frikoma bez sumnje će olakšati i dolazak drugih hrvatskih tvrtki na to tržište, no istodobno valja očekivati da će se na neki međunarodni natječaj za privatizaciju koje domaće tvrke javiti i srbijanski investitori.

Hrvatske vlasti to će morati dočekati pripremljene.