Vjesnik: 30. 04. 2003.

Mi i Oni

Golema je pogreška govoriti o standardima i kriterijima EU-a kao pritiscima ili čak uvjetima. Zbog takve retorike hrvatskih političara neki nepristrani promatrač mogao bi biti sasvim zbunjen - svi se političari silno trude dokazati da Hrvatska zaslužuje svoje mjesto u EU i NATO-u, no kada to treba konkretno dokazati, onda se koristi formula - Mi i Oni

BRUNO LOPANDIĆ

Hrvatskoj na međunarodnom planu, bez svake sumnje, ide iznimno dobro. Na velikoj europskoj sceni, sceni velikih poteza, Hrvatska je među zemljama zapadnog Balkana pokazala da može biti pravi hit i uspješan primjer. No, kako vrijeme odmiče, a pitanja integracija postaju sve preciznija, u hrvatskoj izbijaju integracijske dječje bolesti.

Kada se napokon izabere pregovaračka ekipa za EU, sasvim je izgledno da će se taj posao obaviti uspješno. Administracija i stručnjaci, tvrdi se, neće imati problema. No, čekaju nas civilizacijski i mentalitetni problemi. Političari u Hrvatskoj, bez obzira na to bili na vlasti ili u oporbi, i dalje o euroatlantskim standardima razmišljaju kao o pritiscima na Hrvatsku. S vremena na vrijeme, kada im voda dođe do grla ili se, pak, nađu na udaru kritike jer nešto nije napravljeno, riječ pritisak vole obogatiti pridjevom neopravdan, nepravedan. Takve teze imaju i svoje nastavke u izvedenicama koje su u stalnoj potrazi za razlozima tog strašnog i nepravednog pritiska. Tako na kraju ispada da ti birokrati u međunarodnim institucijama zapravo ne rade ništa drugo nego gledaju kako će napakostiti Hrvatskoj.

Golema je pogreška govoriti o standardima i kriterijima Europske unije kao pritiscima ili čak uvjetima. Zbog takve retorike hrvatskih političara neki nepristran promatrač mogao bi biti sasvim zbunjen - svi se političari silno trude dokazati da Hrvatska zaslužuje svoje mjesto u Europskoj uniji i NATO-u, no kada to treba konkretno dokazati, onda se koristi formula - Mi i Oni. Oni tamo nešto od nas traže, ali Mi smo mi i vidjet ćemo što od toga nama odgovara. Dok se u Hrvatskoj EU i NATO doživljavaju kao Oni a ne kao Mi, ključan cilj - istinska integracija (načelo zajedništva gdje jedna zemlja u velikoj i moćnoj skupini dokazuje svoju međunarodnu važnost i potvrđuje suverenitet) neće se dogoditi. Isticanjem nekih nacionalnih interesa, kao izlikom za bijeg od ispunjavanja obveza, ispada da su interesi Bruxellesa i Zagreba suprotstavljeni.

Zbog takva razmišljanja Hrvatska i dalje ima istinskih problema da se poistovjeti s nekim zajedničkim ciljevima integracija za koje tvrdi da želi ući. Europska unija, NATO, pa čak i strani veleposlanici, na koje je toliko ljut potpredsjednik hrvatske vlade Goran Granić, nemaju, dakle, nikakva razloga pritiskati Hrvatsku. Ona u EU i NATO želi ući, pravila koja je potrebno usvojiti da bi se to ostvarilo poznata su, a na Hrvatskoj je da odluči želi li ih prihvatiti ili ne.

Iskustvo tranzicijskih zemalja pokazalo je da im se integracija u EU i otvorenost tržišta isplati. Mađarska je 1990. izvozila 50 posto više od Hrvatske. Danas izvozi šest puta više. Ulazak u EU integracije stvar je odabira, a ne pritiska. Pritisak dolazi kasnije, i to kao politička i gospodarska izolacija, dovodeći državu u položaj koji diplomati zovu out in the cold.

Svim zagovarateljima nekakve hrvatske neutralnosti bilo bi korisno kada bi im Ministarstvo vanjskih poslova podijelilo tekst predavanja koje je u Zagrebu za hrvatske diplomate održao slovački ministar vanjskih poslova Eduard Kukan. On je ustvrdio da Slovačka ulaskom u EU i NATO više nikada neće biti objekt međunarodnih odnosa nego jednakopravan globalni igrač, odnosno da se odluke više nikad neće donositi bez njegove zemlje.

Takvu retoriku hrvatski političari još nisu usvojili, a radije upotrebljavaju fraze o povijesnom »ne«. Jedan od prvih znakova da dijete nakon prve godine života počinje razmišljati svojom glavom i to jasno artikulirati jest kada roditeljima kaže »ne«. Međunarodni odnosi su ipak ponešto složeniji od takva stava. Hrvatska je svoje povijesno »ne« rekla ratu u Iraku pa nije ostala na istoj strani s koalicijskim snagama, no istodobno je ponudila svoje tvrtke za pomoć u obnovi Iraka. Kada se »ratni neprijatelji« preko Atlantika do kraja dogovore, bit će zanimljivo vidjeti na kojoj ćemo onda strani biti.

Slična je situacija i s NATO-om. Teško se, naime, shvaća kako je njegov sustav kolektivne obrane skrojen tako da se u obrambenim pitanjima blisko surađuje. Hrvatska u toj integraciji mora biti sposobna shvatiti da je NATO-ov prioritet ponuditi nešto kvalitetno u zajedničkom obrambenom planiranju. Zato se i teško prihvaćaju kritike iz Bruxellesa da Hrvatska još ima oružane snage koje su ustrojene na staromodan način teritorijalne obrane (čiji je temelj obrana od agresije susjednih država), a ne kao moderna oružana sila koja sudjeluje u kolektivnoj obrani.

Ispunjavanje Unijinih pravila zapravo je usvajanje standarda i kriterija zapadne demokracije koja u tako snažnoj zajedničkoj integraciji poput EU-a osigurava napredak. Međutim, unutar bogatih i razvijenih europskih zemalja nalaze se i one koje su te standarde postigle same. Na zapadnom Balkanu je takav proces, potvrdilo se to odavno, bez uvjeravanja i pritisaka, bio nemoguć.