Slobodna Dalmacija: 15. 05. 2003.

Najskuplja cesta u Europi

Vozači će autocestu Split-Zagreb plaćati gotovo 400 posto skuplje od europskog prosjeka

Piše: Tomo CURAVIĆ

U Slobodnoj Dalmaciji od 11. svibnja čitam razgovor s ministrom pomorstva, prometa i veza Rolandom Žuvanićem o, između ostaloga, autocesti Zagreb-Split i cijeni od 130 kuna za jedan smjer.

Na pitanje nije li to skupo, odgovara ministar da je teško reći " je li cijena preniska ili previsoka". Ako je ministru to teško reći, mogu mu ja pomoći besplatno ako je za to zainteresiran.

Spomenuta cijena je sramotno visoka. Kada se od 1. srpnja ove godine puste u promet novih 65 km autoceste, između Zagreba i Splita bit će u prometu oko 115 km autoceste. 130 kuna je oko 17 eura, što znači oko 15 eura za 100 km provezene autoceste Zagreb Split ili obratno.

Ministar Žuvanić kaže da je to "neki europski prosjek, koji je kod nas umanjen za nekih 15-ak posto".

Ne znam kako je ministar izračunao europski prosjek, ali ovo nije prvi put da se hrvatski političari kao i mnogi drugi manje više odgovorni djelatnici pozivaju na Europu o kojoj ili malo znaju ili zlonamjerno zaglupljuju naš narod.

Od Kopra do Maribora je oko 255 km, od toga gotove autoceste više od 200 km. Za tu razdaljinu platio sam u nedjelju 4. svibnja 2003. slovenskom DARS-u točno 1970 tolara, što iznosi oko 8,75 euro ili 4,0 eura za prevoženih 100 km slovenskih autocesta.

Od Trsta preko Mletaka i Milana do švicarske granice kod Chiassa, sve autostrada, ukupno oko 500 km, platio sam u subotu 10. svibnja 2003. 0,10 eura, što znači 4,0 eura za 100 km autostrade.

U Češkoj vignetta (marka, značka) za cjelogodišnje korištenje svih njihovih cesta, od toga više od 500 km autocesta, je 30 eura. U Slovačkoj korištenje svih njihovih cesta i autocesta za godinu 2003. stoji samo 16 eura.

Cijena upotrebe autoceste znači bit će u Hrvatskoj gotovo 4 puta viša nego u susjednih Slovenaca i Talijana, a za one koji češće koriste npr. češke ili slovačke ceste i autoceste, vožnja po hrvatskim autocestame bit će višestruko skuplja.

Iz priloženih podataka vidi se da će korištenje autoceste Split Zagreb biti skoro 400 posto skuplje od europskog prosjeka a ne 15-ak posto jeftinije, kako narod obmanjuje ministar Žuvanić.

Slika se ne bi promijenila ako bi uzeli u obzir sve europske države, mogla bi vjerojatno ispasti još gora za ministra Žuvanića.