Vjesnik: 24. 07. 2003.

Vrhovnik ide dalje

DARKO MARKUŠIĆ

Država, banke kreditori i dioničari Viktora Lenca još jednom su stali iza tog brodogradilišta i sljedeći tjedan, kako se najavljuje, potpisat će program njegove financijske konsolidacije. Radnici će svoje neisplaćene plaće očito pričekati još kojih desetak dana, što ne znači da u međuvremenu neće stupiti u najavljeni štrajk početkom kolovoza.

Naručitelji će svoje brodove sigurno pričekati i nešto dulje. Naime, Lenac, kao i većina hrvatskih brodogradilišta, ne uspijeva riješiti problem zbog kojega najčešće i zapadaju u poslovne teškoće. Hrvatska brodogradilišta, što je naslijeđeno iz vremena bivše Jugoslavije, rijetko proizvode brodove u ugovorenim rokovima, što u pravilu poskupljuje cijenu izgradnje, a bitno narušava njihov kredibilitet.

No, pokrićem tekućih gubitaka Lenca osiguravaju se novčana sredstva, a riječ je o stotinama milijuna kuna, za dovršetak započetih investicija. Odlukom najvećeg pojedinačnog dioničara (Giancarla Zacchella), koji usput ne zna koliko je uopće platio svoj vlasnički udjel u Lencu, da s još 1,7 milijuna eura dokapitalizira brodogradilište, čini se osiguran i opstanak prerano otpisanog Damira Vrhovnika. On će, to je sada ipak najvjerojatniji ishod, do daljnjega ostati na mjestu prvog čovjeka Lenca, s obzirom na to da ga je uz Zacchella javno podržao i potpredsjednik Vlade Slavko Linić.

Bankari nisu previše oduševljeni Vrhovnikom, a dio njih vrlo rado bi ga brzopotezno smijenio s mjesta predsjednika Uprave, kada to ne bi podrazumijevalo i zahlađivanje odnosa s Vladom i moguće smanjivanje razine poslovanja s državom. Kako se, nažalost, to ne može isključiti, ne treba do daljnjega očekivati ni rasvjetljavanje svih detalja u vezi s najvećom Lenčevom investicijom u posljednje vrijeme - famoznog Doka 11. Riječ je o rabljenom doku iz doba Drugoga svjetskog rata, u čiju je kupnju, dopremu i obnovu uloženo najmanje 10 milijuna dolara više nego što bi kupnja takva novog doka stajala na kineskom tržištu.

Takvim raspletom okolnosti najzadovoljniji može biti upravo Vrhovnik, koji do daljnjega ostaje na čelu, odnosno nastavlja voziti bicikl (kako bi to rekao Kutle, jedan od najpoznatijih HDZ-ovih tajkuna), tvrtke koja je pod njegovim vodstvom posrnula, prevalivši teret gubitaka na državu, ali i prisilivši banke kreditore da dio svojih potraživanja pretvore u vlasničke udjele, a da pritom nije do kraja rasvijetljena vlasnička struktura svih off-shore tvrtki koje se pojavljuju u vlasničkoj strukturi Lenca.