Vjesnik: 23. 08. 2003.

Slučaj »Viktor Lenac«: Brodogradilište ne ide u stečaj, nego će ga spašavati Ina

Planira se da se poslovanje »Lenca« spasi uz pomoć Ine, koja u tom brodogradilištu ima više od 30 milijuna dolara ugovorenih poslova/ Poslovi se ne bi obavljali izravnim ugovaranjem, nego putem mješovite tvrtke u državnom vlasništvu koja bi dobivala jamstva države, a »Lenac« bi bio izvođač radova

ZAGREB, 22. kolovoza - Sudbina riječkog brodogradilišta »Viktor Lenac« mogla bi uskoro dobiti svoj epilog. To neće biti stečaj, nego se, kako su nam neslužbeno rekli neki članovi Vlade, radi na potpuno drugačijem planu za spas tog privatnog brodogradilišta koje je do sada od države dobilo milijune dolara jamstava. Članovi Vlade s kojima smo razgovarali smatraju da se »Lenac« mora spasiti od formalnog proglašenja stečaja, ali osnovni je cilj iz poslovanja brodogradilišta maknuti mutne menadžersko-vlasničke odnose.

Planira se da se poslovanje »Lenca« spasi uz pomoć Ine, koja ima u tom brodogradilištu više od 30 milijuna dolara ugovorenih poslova. No, poslovi se ne bi obavljali izravnim ugovaranjem, nego putem mješovite tvrtke u državnom vlasništvu u kojoj bi »Viktor Lenac« bio kooperant. Ta bi nova tvrtka ugovarala poslove sa svim državnim poduzećima i dobivala jamstva države, a »Lenac« bi bio izvođač radova.

No plan s Inom ima i pozadinu. Naime, Damir Vrhovnik, predsjednik Uprave »Lenca« u ostavci, član je Inina nadzornog odbora. Također, neki ugovori koje je riječko brodogradilište na Martinščici sklapalo s CROSCO-om, Ininom tvrtkom koja se bavi bušenjem i istraživanjem naftnih i plinskih polja, pobuđuju određenu sumnju, jer postoje naznake da su platforme koje je »Lenac« radio za CROSCO preplaćene. I to ne za mali novac - riječ je o iznosima koji se penju i do pet milijuna dolara.

Tako doznajemo da je platforma »Labin«, na čijim se poslovima trebalo raditi, precijenjena za oko četiri milijuna dolara. Vrijednost poslova na »Labinu« trebala je još za vrijeme Vrhovnika biti ugovorena na 22 milijuna dolara, umjesto na 18 milijuna, kolika je njezina realna vrijednost.

Vladin uži kabinet još treba raspravljati o modelu koji će biti primijenjen za spas »Lenca«, jer je Banskim dvorima izuzetno važno spasiti radna mjesta u tom brodogradilištu, a još im je važnije spriječiti kvalitetne kadrove da ne odu tražiti posao negdje drugdje. Kako tvrde naši sugovornici, kvalitetni »Lenčevi« radnici mogu dobiti posao bilo gdje i u bilo kojem drugom brodogradilištu gdje je kronična nestašica kvalitetne radne snage.

Jednako tako, Vlada želi spriječiti stečaj koji bi izazvao i veliku društvenu štetu, jer bi to u najmanju ruku značilo da bi kooperanti tog brodogradilišta ostali bez više od 20 milijuna dolara potraživanja, što bi izazvalo lančanu reakciju. Tako bi, primjerice, »Đuri Đakoviću«, koji je jedan od većih kooperanata tog brodogradilišta, »Lenac« ostao dužan više od pet milijuna kuna, a splitskom »Konstruktoru« više od 10 milijuna kuna. Da »Lenac« završi u stečaju, država bi bankama kreditorima bila dužna isplatiti oko 66 milijuna dolara temeljem izdanih jamstava.

Dada Zečić