Vjesnik: 13. 11. 2003.

Milijun kuna minimum, pet milijuna za ozbiljnu kampanju

Iz proračuna je parlamentarnim strankama za kampanju isplaćeno 39,142.714 kuna, koliko su dobile i za redovan rad u 2003. godini/ Parlamentarni izbori 23. studenoga državu će prema nekim procjenama koštati više od 130 milijuna kuna, dok su izbori 2000. godine, prema podacima iz Ministarstva financija, državu koštali oko 120 milijuna kuna/ Najviše se troši na televizijske spotove, veleplakate i estradne zvijezde koje zabavljaju birače na predizbornim skupovima

ZAGREB, 12. studenoga - Parlamentarni izbori 23. studenoga državu će prema nekim procjenama koštati više od 130 milijuna kuna, no točan će iznos biti poznat nakon izbora. Predizborna kampanja, koja je uračunata u navedeni iznos, mogla bi stajati više od 60 milijuna kuna. Izbori 2000. godine su, prema podacima iz Ministarstva financija, državu koštali oko 120 milijuna kuna.

U ukupne troškove ovogodišnjih izbora ubraja se novac koji je iz proračuna isplaćen parlamentarnim strankama za kampanju - ukupno 39,142.714 kuna, zatim troškovi raznog materijala, poput glasačkih listića, troškovi izbornih povjerenstava... Tome treba dodati da će, prema Vladinoj odluci, izvanparlamentarne stranke koje prijeđu izborni prag na svoje račune dobiti 40.000 kuna, a nezavisne liste 20.000 kuna.

Financiranje stranaka određuje Zakon o političkim strankama čije je posljednje izmjene Sabor prihvatio 2001. godine. Prema njemu, dio novca za rad parlamentarnih stranaka koji se osigurava u proračunu iznosi 0,056 posto sredstava tekućih izdataka proračuna iz prethodne godine, plus 10 posto za saborske zastupnice. Novac se doznačuje tromjesečno u jednakim iznosima, a svakoj stranci pripada novac razmjerno broju zastupnika. Dakle, parlamentarne stranke za redovni rad novac dobivaju prema sljedećem modelu: po zastupniku godišnje 180.721 kunu, a 10 posto više, 198.793 kune, za svaku zastupnicu. Prema istom se modelu jednokratno iz proračuna doznačuje svota namijenjena izbornoj promidžbi 16 stranaka, koliko ih je bilo u prošlom saborskom sazivu.

Najviše je na svoj račun za predizbornu kampanju iz proračuna dobio SDP, koji je u Saboru imao 44 zastupnika - 28 muškaraca i 16 žena, pa je toj stranci isplaćeno 12.042.017 kuna. Na kampanju SDP namjerava potrošiti oko osam milijuna kuna, odnosno kažu da bi »bili sretni da bilanca predizborne kampanje završi na osam milijuna kuna«. SDP je planirao za kampanju potrošiti pet milijuna, od čega je gotovo polovica bila ranije osigurana, jer su svi članovi SDP-a koji su saborski zastupnici ili državni ili lokalni dužnosnici u stranačku blagajnu prve dvije godine mandata uplaćivali 1200 kuna, a druge dvije po 800 kuna.

SDP računa i na sponzore, koji ne smiju - ako je riječ o poduzećima - donirati više od 200.000 kuna, a ako je riječ o privatnim osobama, više od 50.000 kuna. U stranci se naglašava da je SDP-ovo financiranje potpuno transparentno i da se sve može provjeriti na stranačkom računu. Povećanje troškova kampanje sa pet na osam milijuna pripisuju HDZ-ovoj negativnoj kampanji na koju su, ističu, morali odgovoriti.

HDZ, koji je imao 31 zastupnika i sedam zastupnica, iz proračuna je za kampanju dobio 9,141.428 kuna. Stranka namjerava za kampanju, koja se financira iz triju izvora - proračuna, članarina i sponzorstvima - potrošiti između četiri i pet milijuna kuna. Odbacujući SDP-ove optužbe da su krenuli u negativnu kampanju i tako povećali troškove konkurencije, HDZ-ovci ističu da njihova stranka ima 217.000 članova koji su svoje vrijeme, znanje i kreativnu energiju stavili na raspolaganje stranci, čime će uvelike smanjiti troškove kampanje.

Što se sponzorstava tiče ona su, ističu u HDZ-u, transparentna i zakonita, a listu donatora stranka će objaviti nakon izbora, ako se sponzori s time slože, odnosno ako ne smatraju da je riječ o poslovnoj tajni. Također, ističe se da HDZ nije koristio, kada je riječ o medijskoj promidžbi, usluge raznih agencija, što povisuje cijenu kampanje, nego je sve radila stranačka ekipa koja se s medijima izravno dogovarala o promidžbi.

HSS: oko osam milijuna

Za 16 zastupnika HSS-u je iz proračuna isplaćeno 4.320,464 kuna, no za predizbornu kampanju se planira potrošiti dvostruko više - oko osam milijuna. Ostatak novca će se namaknuti sponzorstvima koja za fizičke osobe ne smiju prijeći 10.000 kuna, a za pravne 100.000. Stranka na svoj račun ne prima donacije poduzeća koja su u većinskom državnom vlasništvu, a da bi financiranje kampanje bilo potpuno transparentno, ustrojeno je posebno knjigovodstveno praćenje radi evidentiranja prihoda i troškova kampanje na razini države i svake izborne jedinice.

Za marketinške aktivnosti HSS je potpisao ugovor s agencijom »Millenium promocija« vrijedan 3,5 milijuna kuna. HSS namjerava nakon izbora objaviti popis svih donatora, osim onih koji ne žele biti imenovani.

Koalicija HSLS-a i DC-a iz proračuna je dobila 4,282.221 kuna (HSLS-u je doznačeno 3,460.528 kuna, a DC-u 821.683 kune), a donatorskom je večerom prikupljeno još milijun kuna, što bi pokrilo troškove kampanje koja bi trebala iznositi oko pet milijuna kuna.

Libri, petoj stranci prema broju zastupnika (devet), isplaćeno je 2,677.097 kuna, a za kampanju namjerava potrošiti oko 2,5 milijuna kuna. Slijedi HB koji je iz proračuna dobio 1,351.801 kuna što bi, uz pola milijuna kuna prikupljenih na donatorskoj večeri, trebao također biti dovoljno za kampanju.

HSP-u je isplaćeno 1,060.236 kuna, kao i IDS-u i LS-u. HNS je dobio 556.624 kune, a stranka je podigla i 1,5 milijuna kuna kredita. Njihov koalicijski partner PGS je za svoja dva zastupnika dobio 530.118 kuna. Ostale stranke, koje su u prošlom sazivu imale po jednog zastupnika, poput HKDU-a, SBHS-a i SNS-a, dobile su 265.059 kuna, što je nekima od njih premalo za financiranje kampanje.

Naime, procjene govore da je najmanji iznos s kojim se može krenuti u predizbornu kampanju milijun kuna, a ozbiljnija stranačka promidžba zahtijeva oko pet milijuna kuna. Najviše se troši na televizijske spotove, veleplakate i estradne zvijezde koje zabavljaju birače na predizbornim skupovima.

Dada Zečić