Večernji list: 03. 01. 2004.

INTERVJU - GEBHARDT WEISS, VELEPOSLANIK SR NJEMAČKE

Nova vlada ne zaslužuje čekanje Europe

Zauzimanje za primjenu tolerancije kao uvjeta za miran suživot nigdje u Europi ne smatra se miješanjem u unutarnje stvari. Tko se koristi tim argumentom kao navodnim upletanjen u unutarnje stvari, taj zapravo manipulira na nacionalistički i populistički način

Njemački veleposlanik silno se izložio u ovdašnjoj javnosti kad je, neposredno nakon izbora, progovorio o neprihvatljivosti nekih stavova HSP-a. Sad kad je nova vlast formirana bez HSP-a i kad su se "duhovi smirili", Gebhardt Weiss objašnjava svoj stav i komentira perspektive Hrvatske s HDZ-om na čelu. Usput, dodaje kako se realno lice hrvatske političke scene najbolje vidi sada, u kontrastu rezultata izbora u Srbiji. Bili su pogrešni, smatra, prvi komentari nekih stranih medija da je u Hrvatskoj pobijedila krajnja desnica. Hrvatsku često ocjenjuju i "oni koji je poznaju samo preko interneta". Jer, ni HSP, kaže, nije radikalna desničarska stranka, nego prije stranka desnog, ambivalentnog populizma.

Kako je, gledana očima stranog veleposlanika, protekla primopredaja vlasti u Hrvatskoj nakon parlamentarnih izbora?

- Formiranje nove vlade, kao i prije toga način na koji su provedeni izbori pokazali su da je Hrvatska dosegla stanje stabilne europske zrelosti. Način na koji je izvedena primopredaja vlasti bio je uzoran i za europske standarde.

Uoči izbora, angažirali ste se, s vama svojstvenom pedantnošću, na dokazivanju spornih dijelova programa Hrvatske stranke prava. Podsjećam, radilo se, na primjer, o stavovima vezanim za izbjegle građane srpske nacionalnosti. Što bi se dogodilo da je HDZ unatoč tome išao u koaliciju s Hrvatskom strankom prava?

- Zasigurno nije na meni da na spekulativna pitanja dajem politički relevantne odgovore. Vjerujem da je Predsjedništvo Hrvatskog sabora, svojom izjavom o nužnosti tolerancije, pružilo odgovor na pitanje koje ste postavili. Upravo je ta izjava vrlo važna za daljnji europski put Hrvatske, koji uvelike ovisi o ostvarenoj toleranciji u unutarnjem životu zemlje. Naime, tolerancija je osnovna duhovna jezgra, politička težnja i izvorni razlog za nastanak europskih integracija nakon Drugoga svjetskog rata.

Kad vas je HSP optužio da pogrešno informirate svoju vladu o stanju u Hrvatskoj, jeste li intimno možda požalili što ste se javno izložili u takvoj temi?

- Nema svrhe nastavljati tu javnu polemiku. No jedno je postalo jasno: slijedom te polemike, HSP se distancirao od spornog dijela programa i izbrisao ga sa svojih stranica na internetu. Međutim, ta stranka je zaboravila da je taj sporni stav još uvijek sastavni dio preambule Programske deklaracije iz 2001. godine. U toj preambuli možete i dandanas pročitati da se stranka ne distancira od tih stavova, nego, štoviše, da na njima ustraje. Problem, dakle, nije u tome što sam se ja javno očitovao, nego je problem sama ambivalentnost programa te stranke.

U modernoj Europi granice suverenosti zemalja članica potiskuju se u korist zajedničkih vrijednosti i politika. Odnosi li se to i na Hrvatsku, iako ona još nema status kandidata?

- Prema mom političkom uvjerenju, mi smo u Europi odavna stupili u fazu u kojoj imamo proširenu europsku unutarnju politiku. Suživot europskih zemalja ne možemo dakle vrednovati prema klasičnim kriterijima diplomacije iz 19. stoljeća. I izvan formalnog okvira Europske unije, do izražaja dolaze zajedničke europske vrijednosti, na primjer, u sklopu Vijeća Europe u Strasbourgu, u kojem Hrvatska aktivno surađuje. Zauzimanje za primjenu tolerancije kao uvjeta za miran suživot nigdje se i nikad u Europi ne može smatrati miješanjem u unutarnje stvari. Tko se koristi tim argumentom navodnog upletanja u unutarnje stvari, taj zapravo manipulira na nacionalistički i populistički način. Žrtve nasilja i ratova u Europi traže od nas da se zauzimamo za toleranciju u cijeloj Europi.

Je li točno da će HDZ-ova vlada, nakon što je ta stranka opet dobila vlast, biti pod oštrim monitoringom Europe barem u prvim mjesecima, kako bi se i u novoj situaciji provjerilo je li stranka doista transformirana?

- Koliko ja vidim, takva namjera ne postoji ni u jednoj od zemalja EU. No i prije izbora govorio sam o tome da je ispunjavanje kriterija Europske unije važnije od samog sastava Vlade. Vjerujem da se u glavnim europskim središtima u međuvremenu uvidjelo kako ne stoje neke refleksne reakcije stranih medija koji su u prvi mah procijenili da se u Hrvatskoj na vlast vratila krajnja desnica. Način na koji je formirana nova vlada, kao i šansa za kontinuitet započetih reformi, svjedoče da ova vlada ne zaslužuje čekanje, nego suradnju Europe. Što se tiče Njemačke, sam kancelar Schršder je u brzojavu-čestitki tada budućem premijeru Sanaderu potvrdio da će Hrvatska i dalje imati potporu na putu prema Europskoj uniji i prema NATO-u.

Je li vas iznenadilo kad je novi šef Vlade napravio sporazum sa SDSS-om i obećao kompenzaciju izbjeglim Srbima za izgubljena stanarska prava?

- To me uopće nije iznenadilo jer je Sanader i prije izbora, kad je to kao dio izborne taktike bilo riskantno, pozvao izbjeglice srpske nacionalnosti na povratak u Hrvatsku. Poziv na povratak, po meni, ujedno znači da se osiguraju i jamče materijalni uvjeti za ostvarivanje tog poziva.

Kakve su perspektive Hrvatske da uskoro dobije pozitivno mišljenje Europske komisije na zahtjev za statusom kandidata za EU?

- Kad je riječ o pozitivnoj procjeni njemačkog kancelara prilikom njegova posjeta Zagrebu 30. listopada, prema kojoj Hrvatska ima dobre šanse održati plan približavanja Europskoj uniji, nakon izbora nije se u tome ništa promijenilo. Naprotiv, moguće je da se u konstruktivnoj suradnji između Vlade i opozicije ostvare daljnji odlučujući koraci na približavanju Europskoj uniji. Početkom 2003. godine u jednom podužem članku u Vjesniku rekao sam da će 2003. biti europska godina Hrvatske. To se obistinilo, a šanse da se takav razvoj situacije nastavi i 2004. godine puno su veće nego na razmeđi 2002. i 2003. godine, kad se pojavila ozbiljna zabrinutost u vezi s haaškom problematikom. No pošteno je također reći da za ovaj europski rad nove vlade postoje dobri temelji u radu prethodne vlade.

Čega bi se Hrvatska trebala kloniti dok ne dobije pozitivno mišljenje Europske komisije i dok se ne odredi datum početka pregovora, kako u međuvremenu ne bi pokvarila tu priliku? Vidite li kakve zamke koje bi nova vlast morala izbjeći?

- Bit će dovoljno da Vlada održi kurs koji već postoji prema Europskoj uniji, da ispuni političke uvjete i zadrži samopouzdanje u svim dijelovima društva, da taj put prema EU može uspjeti. I da će se isplatiti. Iz toga bi trebala izrastati snaga, temeljena na nacionalnom konsenzusu, koja je potrebna da se taj cilj ostvari.

Je li konsenzus moguć u trenutku kad je opozicija u parlamentu gotovo izjednačena s vlašću? O čemu bi konsenzus bio potreban, sad kad je veći dio posla na zakonodavnom usklađivanju iza nas i kad će, umjesto zakonskih prilagodbi, težište sve više biti na primjeni tih novih zakona?

- To je posve točno, iako još dosta toga treba učiniti na legislativnom području kad je riječ o primjeni standarda EU. Slažem se, novi "europski" zakoni moraju se provesti na terenu. To je razlog zbog kojeg sam govorio o potrebi obuhvatnog napora cijelog društva, jer približavanje EU nije pitanje koje se tiče samo domaće metropole. To pitanje tiče se svih dijelova društva, od Vukovara do Dubrovnika. Povremeno se od OESS-a mogla čuti kritika da neke lokalne vlasti izvan Zagreba otežavaju primjenu zakona. Jedna od prednosti nove vlade možda proizlazi upravo iz toga što ima bolje veze s nekim lokalnim zajednicama nego što ih je iz političkih i stranačkih razloga imala dosadašnja vlada.

Odnosi li se to o čemu govorite na povratak Srba ili i na neke druge teme?

- Mislim također na zakone koji se tiču poboljšanja investicijske klime u Hrvatskoj, na zemljišne knjige, na područje zaštite okoliša i zaštite od buke... Riječ je o zakonima donesenim u političkoj središnjici, a koje sada treba na dosljedan način provesti na terenu.

Deana Knežević