Novi list: 09. 02. 2004.

POLITIKA I EKONOMIJA: NAKON RUMSFELDOVA LETEĆEG POSJETA ZAGREBU

Hrvatska avantura u Iraku – preskup i sramotan potez

Kad bi se odazvala američkom pozivu za sudjelovanje u ratu u Iraku, Hrvatska bi se preko noći izložila ne samo nepredvidivim vojnim troškovima i ljudskim žrtvama, nego i još višim rizicima terorističkih udara na mete širom zemlje

Piše: Ivo JAKOVLJEVIĆ

Ne hvalim se time, ali slučajno sam bio prvi koji je u medijima, na početku »Ekonomskog brevijara« (koji je prvih pola godine izlazio u Kulušićevoj »Slobodnoj Dalmaciji«), još u rujnu ratne 1992. godine u naslovu te kolumne zagovarao da »Hrvatska mora u NATO«.

Danas, u povodu jučerašnjeg letećeg posjeta američkog ministra obrane Donalda Rumsfelda Zagrebu, s istovrsnom argumentacijom tvrdim: Hrvatska ne mora u NATO, a još manje u Irak. Iako je Rumsfeld otvoreno izjavio da »Hrvatsku doživljava kao strateškog partnera, ne samo u Afganistanu, nego i u širim naporima antiterorističke koalicije«, a njegov domaćin, predsjednik Republike Stjepan Mesić izvijestio da se »spominjao i Irak, ali ništa konkretno, jer Amerika zna da je to ovdje još vrlo osjetljivo pitanje«.

Samo 13 godina izvan vojnih saveza

Ni danas nije sporno, naime, da je gotovo cijelu tisućljetnu povijest Hrvatska – što svojom, što tuđom voljom – proživjela u nekom od vojnih saveza ili sustava kolektivne sigurnosti, te pod okupacijom (djelomičnom ili potpunom). Još od 1102. pa sve do 1918. Hrvatska je stajala u različitim političkim, ali bez izuzetka u čvrstim vojnim savezima s Ugarskom, Austrijom ili Austro-Ugarskom, kojima su prvobitni smisao kroz stoljeća pojačavali agresori sa zapada i istoka (od Mlečana i Napoleona do Bizanta i Turaka). Naposljetku, i Karađorđevićeva i Titova Jugoslavija, uz niz drugih, imale su prvorazrednu dimenziju vojnoga saveza. Prvi put nakon prijelomne 1102., Hrvatska je od 1991. i državno i vojno samostalna zemlja. U tom je vremenu – nije li i to paradoks – pobijedila u oslobodilačkom ratu, a zatim vojne izdatke svela na povijesni minimum.

Prema – u Pentagonu – još popularnoj doktrini ekonomista Kennetha Bouldinga, koji je bio savjetnik i u Reaganovoj i u Bushovoj administraciji, sve do 1992., kraj hladnoga rata i slom realsocijalizma i istočnoga bloka uputili su sve, a osobito male zemlje, da uporište u nacionalnoj sigurnosti sada traže u efikasnosti svojih ekonomija, a ne više u vlastitoj vojnoj sili (što je, zapravo, samostalna Hrvatska doslovce provela u politici nacionalne sigurnosti unazad 13 godina!). Kad bi Hrvatska poželjela oponašati Izrael, tada bi – ako bi opstajala samostalno, izvan bilo kojeg vojnog saveza – morala višestruko povećati izdatke za vojsku, iako za razliku od Izraela ne bi mogla računati niti na golemu financijsku, niti na stratešku vojnu pomoć SAD-a. Alternativno, Hrvatskoj bi danas jeftinije i efikasnije rješenje nacionalne sigurnosti trebalo biti u ponovnom uključivanju u neki širi vojni savez, pod temeljnim uvjetom da od toga ima više koristi nego troškova.

Unazad 13 godina hrvatska se geopolitička pozicija nije bitno izmijenila, osim što se njezino gospodarstvo u potpunosti okrenulo integriranju u sustav nove, velike Evrope. No, od raspada Varšavskog pakta i sloma SSSR-a, bitno su se izmijenili američka globalna, ekonomska i vojna doktrina, i američki interesi u NATO-u i UN-u. Kad je 4. travnja 1949. osnovan, NATO je bio ugovorni sustav kolektivne sigurnosti deset zapadnoevropskih zemalja, te SAD-a i Kanade. Kao takav je bio obrambeni sustav, koji je u Članku 5. isticao da zemlje članice napad na jednu od njih smatraju napadom na sve.

Četiri hrvatske strateške dvojbe

Prve ofenzivne akcije NATO je imao tek tijekom 1990-ih, u ratu u Bosni, i prilikom bombardiranja Miloševićevih vojnih i ekonomskih potencijala u Srbiji i Crnoj Gori. Jednostranom američko-britanskom vojnom akcijom u Iraku, NATO je doveden pred novi izbor: ili da se ugasi, ili da se preobrazi u konkurentski, ali samo EU-obrambeni sustav, ili da se u potpunosti podčini novoj američkoj, a zapravo Rumsfeldovoj doktrini o preventivnom udaru. Članice NATO-a se o tim strateškim izborima još nisu odlučile, ali u međuvremenu SAD u svoju igru nastoji uvući što više novih srednje, južno i istočnoevropskih država, ne bi li njihovi vojnici ratovali i ginuli za američke ekonomske i sigurnosne interese gdje god ih Pentagon pošalje (po naftu, protivničko oružje ili ratno tržište).

Stoga se u sjeni Rumsfeldova posjeta »na njegov zahtjev«, Hrvatsku tjera da bira: a) hoće li poslati svoje vojnike u Irak, prije nego Hrvatska uđe u NATO ili ne, b) hoće li američkim vojnicima ustupiti pojedine lokacije za njihove vojne baze, također prije nego što Hrvatska uđe u NATO ili ne, c) hoće li – uđe li uskoro u NATO – otad bespogovorno upućivati svoje vojnike ne samo u Irak, nego kamo god joj Pentagon naredi, i d) hoće li do daljnjega odustati ne samo od slanja vojnika u Irak i Afganistan, nego i od priključivanja u NATO, dok ne vidi ostaje li to obrambenim ili se preobražava u napadački vojni sustav. Usporedo s izborom među tim opcijama na Vladi je da razradi i troškovnik svake od njih, koji uključuje usporedbu koristi i rizika, jer u pitanju mogu biti ne samo rizici od povremenih terorističkih udara ili zahtjevi za sve višim vojnim izdacima u sklopu strateške suradnje s Amerikom, nego i svakovrsne štetne ekonomske i ekološke posljedice, osobito uzduž Jadrana i u Zagrebu kao glavnom gradu.