Slobodna Dalmacija: 11. 02. 2004.

ZAKONSKE OVLASTI O SLANJU HRVATSKIH SNAGA U INOZEMSTVO

VLADA BEZ SABORA U IRAK MOŽE POSLATI SPECIJALNU POLICIJU

Već sutra Vlada može, bez odobrenja Sabora ili predsjednika Republike, u Irak ili neko drugo krizno područje, poslati pripadnike specijalne policije, civilne zaštite ili civilne liječnike i medicinare

ZAGREB - Odluku o slanju hrvatskih vojnika u mirovne operacije donosi Hrvatski sabor dvotrećinskom većinom, ali hrvatska Vlada može samoinicijativno u te operacije, umjesto vojnika, poslati policajce, pripadnike civilne zaštite te državne službenike i namještenike.

To bi značilo da Vlada može već sutra, bez odobrenja Sabora ili predsjednika Republike, u Irak ili neko drugo krizno područje, poslati pripadnike specijalne policije, civilne zaštite ili civilne liječnike i medicinare. Time bi se zaobišli svi kontrolni mehanizmi ugrađeni u zakonodavstvo da što više otežaju slanje hrvatskih vojnika u mirovne misije u inozemstvo.

Mehanizmi slanja

Zadnji posjet američkog ministra obrane Donalda Rumsfelda otvorio je mnoga pitanja o načinima i mehanizmima slanja hrvatskih snaga kao ispomoć američkim i savezničkim postrojbama u Iraku. Premijer Ivo Sanader oprezno je najavio da bi Hrvatska mogla pružiti humanitarnu ili medicinsku pomoć u toj zemlji, ali da Vlada o tome još nije donijela konkretnu odluku.

Zakon o sudjelovanju pripadnika Oružanih snaga, policije, civilne zaštite, državnih službenika i namještenika u mirovnim operacijama i drugim aktivnostima u inozemstvu, donesen u ožujku 2002. godine, točno propisuje nadležnosti Sabora, predsjednika i Vlade u vezi s angažmanom hrvatskih snaga u inozemstvu. Prema njegovim odredbama, konačnu odluku o slanju pripadnika Oružanih snaga u inozemstvo donosi Hrvatski sabor, a predsjednik Republike obvezan je tu odluku potpisati, bez obzira slaže li se s njom. Ako je njome nezadovoljan, može naknadno pokrenuti postupak pred Ustavnim sudom.

Međutim, u slučaju da se hrvatske vojnike u inozemstvo šalje radi pružanja humanitarne pomoći, tada se zaobilazi Hrvatski sabor. Prethodnu doluku u tom slučaju donosi Vlada, a odobrava je predsjednik Republike.

Moguća su zaobilaženja

Međutim, važno je istaknuti članak 3. spomenutog zakona. U njemu jasno stoji da se pripadnici policije i civilne zaštite mogu poslati u mirovnu operaciju na temelju odluke nadležnog ministra, odnosno ravnatelja državne upravne organizacije. Time bi se zaobišli Hrvatski sabor i predsjednik Republike, pa bi Vlada preko svog ministra policije u Irak mogla poslati, primjerice, vod specijalne policije. Ali ne bi mogla samoinicijativno poslati pripadnike vojnog saniteta, jer su oni pripadnici Oružanih snaga, nad kojima ingerencije imaju Sabor i predsjednik kao vrhovni zapovjednik.

Zakon propisuje i uvjete za povlačenje pripadnika Oružanih snaga iz mirovnih operacija. Predsjednik Stjepan Mesić najavio je da će povući naše vojnike u slučaju pogibelji. Ta definicija ostavljena je na procjenu predsjedniku države, odnosno obuhvaća sve okolnosti nastale izvan točno definiranog mandata mirovne misije. Mandat može definirati Sabor - a i ne mora.

Hrvatski sabor donosi samoinicijativno odluku o nastavku mandata pripadnika Oružanih snaga u slučaju da su okolnosti promijenjene, ali predsjednik Republike donosi konačnu odluku o povlačenju. I ono najvažnije, predsjednik Republike može donijeti odluku o trenutačnom povlačenju pripadnika Oružanih snaga "ako su izloženi pogibelji". Svoju odluku naknadno će podnijeti na potvrdu Hrvatskom saboru na prvom sljedećem zasjedanju.

Dakle, hrvatske vojnike lakše je povući s mirovne misije, nego tamo ih poslati. Međutim, u zakonu postoje rupe i daju Vladi odriješene ruke da u mirovnu misiju pošalje hrvatske policajce ili pripadnike civilne zaštite, liječnike ili medicinske ekipe. A uvelike joj je olakšan posao pri slanju pripadnika Oružanih snaga u humanitarnu misiju, odnosno treba joj samo suglasnost predsjednika Republike.

Tomislav KLAUŠKI

Ovlasti Hrvatskog sabora

1) Donosi odluku o upućivanju pripadnika Oružanih snaga u inozemstvo, prelasku državne granice i njihovu djelovanju u inozemstvu

2) U slučaju nepredviđene promjene mandata radi potrebe za primjenom sile ili prijetnje silom, donosi samoinicijativnu odluku o nastavku sudjelovanja pripadnika Oružanih snaga ili na prijedlog Vlade i predsjednika

Ovlasti Vlade RH

1) Pripadnici policije, civilne zaštite te državni službenici i namještenici upućuju se u mirovne operacije i druge aktivnosti u inozemstvu na temelju odluke nadležnog ministra, odnosno ravnatelja državne upravne organizacije

2) Na prijedlog ministra vanjskih poslova, Vlada donosi prethodnu odluku o slanju pripadnika Oružanih snaga u slučajevima pružanja humanitarne pomoći

Ovlasti predsjednika Republike

1) Kao vrhovni zapovjednik upućuje pripadnike Oružanih snaga u mirovne operacije u inozemstvo, na temelju prethodne odluke Hrvatskog sabora

2) Ako su pripadnici Oružanih snaga u inozemstvu izloženi pogibelji, može donijeti odluku o njihovu trenutačnom povlačenju

3) Odluku podnosi na potvrdu Hrvatskom saboru na prvom sljedećem zasjedanju