Slobodna Dalmacija: 22. 04. 2004.

Živjeti iznad mogućnosti

Davor SLIŠKOVIĆ

Prošli tjedan u Zagrebu su o hrvatskoj vanjskoj zaduženosti govorila dva, reklo bi se, dobra poznavatelja stanja i kretanja predmetne materije. Prvi je bio Dimitri G. Demekas, ne tako davno imenovani novi šef misije Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) za Hrvatsku, a drugi je bio Vladimir Gligorov s bečkog Instituta za međunarodna ekonomska istraživanja. I dok je prvi iznio svoje ocjene, zapažanja i prognoze te naznačio potrebu zaokreta premijeru i užem kabinetu Vlade, drugi je rezultate svoje studije prezentirao hrvatskom Predsjedniku, Guverneru HNB-a, direktorima nekih banaka i nekim nezavisnim ekonomistima. Obojica su govorila praktično isto, pa publike koja bi nazočila na oba mjesta da čuje oba izlagatelja zapravo (iz "razloga fizike") nije ni bilo. Ima tome zasigurno i drugih razloga, ali ne bi sada o tome.

Prijateljski oprezno i brižno, stručno utemeljeno, diplomatski odmjereno i jedan i drugi su nam poručili da vanjski dug Hrvatske prebrzo raste i prijeti da u odnosu na bruto društveni proizvod (BDP) dosegne zabrinjavajuću razinu, tj. da nam se vanjski dug i bruto društveni proizvod izjednače. To bi praktično značilo i nemogućnost servisiranja toga duga, a to bi opet značilo svojevrstan državni bankrot i međunarodnu financijsku izolaciju.

Prevedeno na laicima razumljiv jezik, poručili su nam iz svjetski važnih instancija da trošimo više nego što stvaramo. Pa neš' ti pameti. Pari da mi to ne znamo i sami, pa nam sad strani instituti i međunarodni fondovi to trebaju govoriti. Ma koliko im je samo vremena trebalo da kužnu što to mi radimo i što nam se događa?

Šalu na stranu. Problem je, iako poodavno dijagnosticiran, preozbiljan da bi dobronamjerna upozorenja, opomene i najave budućih poteza MMF-a ignorirali i s njima zbijali šalu. No, kako to obično biva, do točne i precizne dijagnoze dolazi se brzo. Rješenje problema, međutim, zahtijeva puno znanja i mudrosti, taktičnosti i odlučnosti, odricanja i vremena.

U konkretnom slučaju problem je sadržan u činjenici da su u zemlji siromašnom kapitalom rast BDP-a i vanjska zaduženost pozitivno korelirani. Tako se rast BDP-a može postići samo rastom zaposlenosti i proizvodnosti, a jedno i drugo može se postići investicijama koje traže vanjsko zaduživanje, jer domaće akumulacije nema. Pritom, zadužiti se treba danas, a efekti na BDP doći će eventualno tek sutra.

Nasuprot tome, pokušaji smanjenja vanjske zaduženosti nisu mogući ako ne dođe do rezanja svih oblika potrošnje i osobne i investicijske i fiskalne, što će neizbježno dovesti do snižavanja proizvodnosti, pa time i BDP-a, a sve garnirano nizom socijalnih problema i konflikata, te s problemima u odvijanju niza državnih i paradržavnih funkcija. Sve u svemu, složen i ozbiljan problem u kojem nervozno upiranje u samo jedno dugme neće dati nikakne pozitivne efekte.

Pa kako onda doskočiti ovoj zavrzlami u kojoj što god takneš dobiješ ono što nisi želio. Odgovor leži u strategiji razvoja nacionalnog gospodarstva koja bi kao dokument, ali isti tako i još više kao općeprihvaćeno promišljanje razvoja od najniže do najviše razine, trebala identificirati područja prednosti, razvoj na kojima bi na srednji i dugi rok donio najveći rast BDP-a i osposobio nacionalno gospodarstvo za što ravnopravnije uključivanje u međunarodno tržište i međunarodne integracije. U strategiji s razgovjetno identificiranim mjerama poticaja i ograničenja, s jasnim sagledavanjem značenja otvaranja izravnim stranim investicijama i neizbježnim domaćim zadaćama da do takvih investicija i dođe.

Takva strategija s jasnim politikama i prioritetima nije spominjana od uvaženih gostiju. To im ne smijemo zamjeriti jer ili ih ne zanima dugoročno zauzdavanje našeg srljanja prema argentinskom sindromu ili pak naši uvaženi gosti niti ne mogu zamisliti da ova zemlja nema takav akt.

Ne podcjenjujući dane naznake mjera za zaustavljanje potrošnje iznad mogućnosti, te razaznavajući što se iza tih naznaka stvarno krije, čvrsto smo uvjereni da bi dalji rast zaduženosti s ispravnim usmjeravanjem investicija, te stvaranjem uvjeta za nove green field investicije stranom kapitalu, uočeni problem najbrže i najlakše (gospodarski, socijalno i politički) mogao biti razriješen.