Vjesnik: 01. 07. 2004.

Sanader smijenio Kovača i Čokljata

Ne smijemo puštati u promet one dionice autocesta koje za to nisu spremne, objasnio je Sanader/ Kalmeta: Samo dan ranije njihova su izvješća govorila da je sve u redu/ Cestarina za osobne automobile od 1. srpnja poskupljuje 21 posto

ZAGREB - Vlada je u srijedu smijenila predsjednika Uprave Hrvatskih autocesta (HAC) Stanka Kovača i tajnika Povjerenstva za ceste Muhameda Čokljata, a na njihova mjesta imenovala je Marija Crnjaka i Borisa Ordulja.

Kako je objašnjeno u Banskim dvorima, na ovaj se potez kabinet Ive Sanadera odlučio zato što je samo dan prije otvaranja novih dionica autoceste od Zagreba do Splita dobio uvjeravanja da će svih 177 kilometara u srijedu biti spremno za puštanje u promet. Stanje na terenu, međutim, pokazuje da je za puštanje u promet spremno samo 108 kilometara autoceste, dok 69 kilometara kroz Liku još ne ispunjava uvjete za to.

»Ovu situaciju treba riješiti smjenom čelnih ljudi HAC-a i Povjerenstva za ceste, koji moraju povući konzekvence za svoje postupke«, ocijenio je premijer Sanader

»Samo dan ranije njihova su izvješća govorila da je sve u redu. To govori o njihovu odnosu prema ovoj vladi i meni osobno. Takvo što se ne smije tolerirati, bez obzira na motive«, rekao je ministar mora, turizma, prometa i razvitka Božidar Kalmeta.

Sanader je demantirao i pisanje jednog dnevnog lista da u srijedu otvara nedovršenu autocestu. Naglasio je da u promet pušta 108 kilometara završene autoceste koja ima sve potrebne dozvole. Preostalih 69 kilometara u promet će biti pušteno kada u potpunosti završe radovi, što bi se, prema Kalmetinim riječima, moglo dogoditi u sljedećih petnaestak dana. Inače, potpuni završetak izgradnje autoceste od Zagreba do Splita očekuje se na ljeto iduće godine.

Kalmeta je dodao i da je Vlada, da je to htjela, u srijedu »mogla isforsirati« otvaranje svih 177 kilometara autoceste, kako je i bilo predviđeno. Povukavši, međutim, paralelu s prošlogodišnjim puštanjem u promet dionice autoceste od Gornje Ploče do Maslenice, upozorio je da bi to bilo na štetu kvalitete i sigurnosti vožnje na njoj.

»Ne smijemo puštati u promet one dionice autocesta koje za to nisu spremne«, rekao je Sanader i dodao da je na cestama u Hrvatskoj ove godine poginulo 315 ljudi.

Sanader se prisjetio i otvaranja autoceste od Zagreba do Varaždina, koju je, kako je kazao, bivša vlast izgradila na brzinu i nekvalitetno, zbog čega je nova administracija za otklanjanje propusta na toj prometnici ove godine morala izdvojiti dodatnih 15 milijuna kuna.

Vlada je na sjednici održanoj u srijedu povećala i cestarine na hrvatskim autocestama za prosječnih 14 posto, ovisno o skupini vozila. Za prvu kategoriju vozila, u koju spadaju osobni automobili, cestarina od 1. srpnja poskupljuje 21 posto, pa će, prema novinarskoj računici, vožnja od Zagreba do Splita stajati 136 kuna, od Zagreba do Zadra 98 kuna, a od Zagreba do Županje 93 kune. Riječ je o povećanju s dosadašnje 33 lipe po kilometru na 40 lipa. S druge strane, cestarina od Zagreba do Rijeke ostaje 56 kuna.

Kada je riječ o drugoj kategoriji vozila, ona će od četvrtka plaćati cestarinu veću za 22 posto, 60 umjesto dosadašnjih 49 lipa po kilometru, dok će cestarina za vozila treće kategorije poskupjeti osam posto, s 84 na 91 lipu po kilometru. Za četvrtu skupinu vozila cestarine se neće mijenjati, čime će se odnos između cestarina za vozila prve i četvrte kategorije u nas smanjiti s dosadašnjih 1:4 na 1:3, koliko iznosi u zemljama Europske unije, objasnio je Kalmeta. Odobrenim povećanjem cestarina do 2010. godine bi se osiguralo dodatnih 400 milijuna eura za nove investicije u gradnji autocesta, poručili su u Banskim dvorima.

Adriano Milovan