Slobodna Dalmacija: 20. 09. 2004.

AMERIČKA TVRTKA ZASAD NE NAPUŠTA HRVATSKU I ČEKA NOVI NATJEČAJ ZA AUTOCESTU OD DUGOPOLJA

BECHTELU IPAK CIJELA DIONICA DO PLOČA?

U Bechtelu nisu odustali od gradnje cijele dionice autoceste od Dugopolja do Ploča jer su, ako se sada raspiše natječaj za svih 96 kilometara u komadu, u startu u prednosti u odnosu na domaće građevinare. Odluka o tome hoće li Bechtel ostati na još jednom poslu u Hrvatskoj će, dakle, biti donesena već kod načina raspisivanja natječaja, a ne pri razmatranju prispjelih ponuda

ZADAR - Hoće li Bechtel dobiti još neki posao u Hrvatskoj ili će otići na gradilište u Rumunjskoj koje je u međuvremenu ugovorio? Zajedno s Amerikancima na ishod daljnjeg angažmana na gradilištu autoceste čekaju i brojni hrvatski građevinari koji su proteklih godina radili za ovu tvrtku. Hoće li raditi u Hrvatskoj, ili će možda i oni ići za Rumunjsku (iako je donedavno bilo povika na Bechtel zašto dovodi radnike iz Turske u Hrvatsku, a sad će naši radnici ići u Rumunjsku)?

Naime, od nekadašnjih 3000 zaposlenih Hrvata u Bechtelu, na njihovu platnom popisu je još nekoliko stotina, i to još samo nekoliko mjeseci. Među onima kojima istječe ugovor s Bechtelom je i dosadašnji glasnogovornik Damir Vucić.

Dok se gradila autocesta kroz Liku, Bechtel se nije javljao na natječaje koji je po manjim dionicama dužine 20-30 kilometara raspisivala Račanova vlast, odnosno Hrvatske autoceste, na pravcu od Svetog Roka do Dugopolja. Te su poslove uglavnom dobile i uspješno obavile hrvatske građevinske tvrtke.

— Učinili smo sve što je bilo u našoj moći da do 30. lipnja bude dovršena barem jedna strana onih preostalih 96 kilometara kroz Liku - kaže direktor projekta Alasdair Cathcart.

— No stvarnost je bila da su 30. lipnja otvorena 23 kilometra na obje strane, 27 kilometara je otvoreno 16. srpnja, a preostalih 45 kilometara je otvoreno 24. srpnja. Postojala je varijanta da se do 30. lipnja otvori jedna strana autoceste u cijeloj dužini, a druga strana 15. rujna, ali ipak se uspjelo sve otvoriti u srpnju. Kad je vrijeme dozvolilo polagali smo 37 tisuće tona asfalta dnevno, što je 14 kilometara dnevno. Da nije bilo toliko kiše, obje strane bi bile dovršene do 30. lipnja. Uvjeren sam da je autocesta koju smo izgradili u Hrvatskoj jedna od najkvalitetnijih autocesta bilo gdje izgrađenih u svijetu.

Na pitanje o cijeni radova Bechtelov direktor projekta Hrvatska začudo nema spreman podatak, no kaže da se u hrvatskoj javnosti previše govorilo o tome tko je skuplji, a tko jeftiniji, i to bez pravih podataka.

— Uspoređivale su se kruške i jabuke. Naš ugovor sadrži 60-70 pojedinačnih cijena, a tipični ugovor za gradnju autoceste hrvatskih građevinara ima 200-300 pojedinačnih cijena. Da bi se to korektno moglo usporediti, trebalo bi sagledati elemente koje su u pojedinim cijenama. Takve usporedbe još nisam vidio. U cijenu je uključena efikasnost, raspolaganje opremom i cijena materijala.

Cijena materijala nam je vjerojatno ista, to znači da se razlika može očitovati u tome tko bolje iskorištava svoju opremu i ljudstvo. Vjerujem da s opremom koju imamo u Hrvatskoj i kvalitetom naših stručnjaka možemo graditi autocestu kvalitetnije nego bilo tko ovdje - uvjeren je Cathcart, koji ne skriva namjere da Bechtel i dalje ostane u Hrvatskoj.

— Znamo da je ministar Kalmeta izjavio da će se javnim natječajem birati izvođač radova za dionicu od Dugopolja do Ploča i da je to druga pozicija u odnosu na ugovor kakav smo potpisali s Hrvatskom prije šest godina. Mi smo zainteresirani za gradnju svih 96 kilometara i svi detalji oko toga kada će natječaj biti raspisan i sve ostalo. Sad smo u fazi demobilizacije, no imamo još vremena do konca godine za definitivnu odluku - kaže Bechtelov direktor projekta Hrvatska.

Još se ne zna kakav će natječaj za gradnju autoceste od Dugopolja prema jugu biti raspisan, prema idejnom ili izvedbenom projektu, hoće li uopće biti gradnje autoceste do Dubrovnika.

Ako se sada raspiše natječaj za svih 96 kilometara od Dugopolja do Ploča u komadu prema idejnom projektu, a ne za svaku pojedinu dionicu od čvora do čvora, Bechtel je u startu u prednosti u odnosu na domaće građevinare zbog svoje veličine. Odluka o tome hoće li Bechtel ostati na još jednom poslu u Hrvatskoj će, dakle, biti donesena već kod načina raspisivanja natječaja, a ne pri razmatranju prispjelih ponuda.

Edvard ŠPRLJAN

Tužba protiv Hrvatske ne dolazi u obzir

Prema svemu sudeći, u Bechtelu se nikada nije ozbiljno razmatrala mogućnost o tužbi Hrvatske zbog "nedavanja još jedne dionice iz osnovnog ugovora" kao što se ljetos kod nas tumačilo.

— Istina, bili smo razočarani što odmah nismo počeli gradnju još jedne dionice. Smatrali smo da smo pokazali kvalitetu i sigurnost. No preferiramo surađivati s investitorom i Bechtel vrlo rijetko tuži svoje klijente. S pozicije direktora projekta tužba nikada nije bila opcija odnosa s Hrvatskom - zaključuje Alasdair Cathcart.

Građevinari na čekanju

Građevinari sada čekaju gdje će dalje raditi jer se natječaji ne raspisuju za dionice za koje postoji glavni projekt i građevinska dozvola (do čvora Bisko), a niti za one za koje postoji idejni projekt.

Za raspisivanje natječaja za dionicu za koju postoji samo idejni projekt, istina "visoke razine obrade" kao što ministar Kalmeta kaže za dionicu Šestanovac-Ploče, nije se morala čekati jesen 2004. Na taj se način i dosad mogao raspisati natječaj, licitirati "jedinačne cijene po stavkama", početi s pripremnim radovima dok se izrađuju glavni projekti.