Slobodna Dalmacija: 13. 11. 2004.

RAČANOVA KOALICIJA IMALA JE U SUKOBU INTERESA BAREM ČETIRI ISTAKNUTA DUŽNOSNIKA, SANADEROVA (ZASAD) DVOJICU

Političko hrvanje u blatu

Serija skandala ministra Miomira Žužula koji u mnogim slučajevima zadiru i dublje od pukog sukoba interesa, ponovno je potaknula usporedbe bivše i sadašnje vlasti. Naročito kad je premijer Ivo Sanader svoje blato nastojao oprati blateći dužnosnike u koalicijskoj vlasti. Umjesto da se konačno krene u primjenu zakona, javnost je još jednom - po tko zna koji put - suočena s političkim obračunom vlasti i oporbe

Piše: Tomislav KLAUŠKI

Koalicijska vlast pune tri godine i dva mjeseca usvajala je Zakon o sprječavanju sukoba interesa. Ponovila je cijelu zakonodavnu proceduru, te u posljednji trenutak ublažila neke ključne odredbe. HDZ-ova vlast u samo godinu dana uspjela je preuzeti i praktički ugasiti saborsko Povjerenstvo za sprječavanje sukoba interesa, izmijeniti zakon i potpuno ignorirati njegove odredbe, a onda zaredati sa serijom skandala. Račanova koalicija imala je u sukobu interesa barem četiri istaknuta dužnosnika, Sanaderova (zasad) tek dvojicu. Pa ipak, unatoč činjenici da bivša i sadašnja vlast dijele odgovornost za uporno izbjegavanje donošenja i primjene zakona o sprječavanju sukoba interesa, u posljednjoj anketi agencije “Puls” čak 39 posto građana smatra da je aktualna vlast u većem sukobu interesa od one prethodne. Nešto manje, 37 posto, misli kako je sukob interesa podjednako raspodijeljen između koalicije i HDZ-a.

Serija skandala ministra Miomira Žužula, koji u mnogim slučajevima zadiru i dublje od pukog sukoba interesa, ponovno je potaknula usporedbe bivše i sadašnje vlasti. Naročito kad je premijer Ivo Sanader svoje blato nastojao oprati blateći dužnosnike u koalicijskoj vlasti: Radimira Čačića, Zlatka Tomčića i Gordanu Sobol. Umjesto da se konačno krene u primjenu zakona, javnost je još jednom - po tko zna koji put - suočena s političkim obračunom vlasti i oporbe.

Ne diraj u moga!

“I kod jedne i kod druge vlasti postoji situacija sukoba interesa. Međutim, iako je nova vlast imala zakonski temelj i mehanizme za razrješenje problema eventualnog sukoba interesa, ponavlja se ista stvar”, ocjenjuje profesor Josip Kregar, pisac Zakona o sprječavanju sukoba interesa, dodajući: “Ono što je očiti sukob interesa, pretvara se u političko pitanje koje svrstava stranke i narod u blokove, a svog čovjeka brani se bez obzira na načela i bez obzira na činjenice”.

Za Kregara nema sumnje da obje vlade snose odgovornost za činjenicu da Hrvatska već pet godina odugovlači s definiranjem pravila igre za državne dužnosnike. I koalicijska vlast imala je mnogo slučajeva potencijalnog sukoba interesa, od kojih su slučajevi Čačića, Tomčića i Gordane Sobol tek najrazvikaniji. Međutim, olakotna okolnost za bivšu vlast leži u činjenici da ona nije imala zakon prema kojem bi se morala ravnati.

“Stoga na čast bivšoj vlasti služi činjenica da je u Saboru ipak usvojen Zakon o sprječavanju sukoba interesa”, napominje Kregar, uz automatsku opasku: “Na njezinu sramotu, donošenje zakona trajalo je više od tri godine. On je mijenjan u posljednji trenutak, i to u ključnim odredbama kao što su određivanje kruga dužnosnika, zabrana imenovanja u upravne odbore, sankcija i postupaka”.

Zakon je na kraju teškom mukom izglasan i nova HDZ-ova vlast stupila je na dužnost s tom obvezom na vratu. I tada je počelo. Neke imovinske kartice nisu adekvatno popunjene, s nekima se kasnilo, imenovanje Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa trajalo je unedogled, sve dok ta agonija nije okončana farsom, smjenama i praktičkim gašenjem tog tijela.

“Činjenica da postoji zakon baca sasvim drugo svjetlo na ponašanje sadašnje Vlade. Ona ne može reći da nema zakonski temelj za djelovanje i ne može baratati neodređenim pojmovima”, kaže Kregar, napominjući da je HDZ-ova vlast od samog početka opstruirala primjenu zakona na dva načina: opstrukcijom djelovanja Povjerenstva, kao i relativizacijom odredbi zakona, poput deklaracije imovine, prijavljivanja prihoda i rashoda, kao i kruga dužnosnika na koje se zakon odnosi.

“Ako zakon nije valjao”, dodaje Kregar, “postojala je inicijativa za njegovu izmjenu, on je promijenjen i u sadašnjem obliku trebao bi napokon biti primijenjen. Poštivanje zakona u prvom redu obveza je vlasti. A ova vlast se nije dosljedno ponašala.”

Blokovska podjela

Cijela priča o sprječavanju sukoba interesa pretvorila se u politički obračun. Sanaderova vlada smatra kako je upravo to najbolji način za obranu od optužbi, dok je opozicija na čelu sa SDP-om nasjela na tu priču, predstavljajući svoj zahtjev za odgovornošću ministra Žužula kao oporbeni obračun s HDZ-ovom vladom. Takva podjela na zaraćene političke blokove zarazila je i hrvatsku javnost, koja je jasno rekla da je HDZ-ova vlada u samo godinu dana u većem sukobu interesa od bivše. Bez obzira što je poteže odgovornost Miomira Žužula i tek u jednom slučaju Andrije Hebranga, dok je koalicija imala puno dužu listu dužnosnika u sukobu interesa.

“Uzrok takvog stava ljudi leži u sjećanju ljudi na devedesete godine”, misli profesor Kregar. Na izborima 2003. godine Sanaderov HDZ nastojao se predstaviti kao reformatorska stranka. No, najnoviji niz skandala evocirao je kod ljudi uspomene na onaj stari HDZ koji je omogućavao bogaćenje i štitio one koji su se bogatili.

“Mislim da je to vrlo ozbiljno upozorenje sadašnjoj vlasti da ne gube samo podršku birača, nego i reputaciju stranke koja može obećati promjene i ima legitimitet za zahvate i zakone koji za sobom povlače samoodricanje i disciplinu”, dodaje Kregar, autor Zakona o sprječavanju sukoba interesa koji je, po njegovu mišljenju, trebao povratiti vjerodostojnosti i legitimitet nositelja dužnosti, dok njegovo kršenje dovodi do blokade sistema.

Međutim, u najnovijoj aferi s ministrom Žužulom, vidljivo je da nema mehanizama kojim bi se nekog dužnosnika prisililo na odlazak. Povjerenstvo ne djeluje, oporba je zatražila saborsku raspravu o povjerenju ministru vanjskih poslova koja će najvjerojatnije završiti pobjedom HDZ-a. Istodobno, premijer Sanader poziva da mu se podastru dokazi, nazivajući objavljene dokumente insinuacijama i falsifikatima nedovoljnima da ukloni iz Vlade svog najvažnijeg ministra. A Žužulovi stranački kolege, poput Hebranga, govore kako “nema dokaza protiv Žužula”. I da stvar bude još paradoksalnija, čeka se da glavni državni odvjetnik Mladen Bajić dovrši istragu o tom slučaju. Josip Kregar misli kako je sve to pogrešno i opasno.

Nije važna kaznena odgovornost

“Jedna stvar je jasna kao pravilo u političkim skandalima”, kaže on. “Oni ne smiju trajati dugo jer imaju ozbiljne posljedice na vjerodostojnost vlasti. Stoga se u mnogim zemljama žuri s ostavkama koje se ne daju na temelju činenica, već radi ugleda i vjerodostojnosti.”

U Hrvatskoj, pak, postoji ustaljena praksa da se ono što je jasno i neprijeporno - kao u slučaju Žužulova sukoba interesa - na kraju pretvori u politički problem u kojem se traži potpora stranačkih pristaša. “Ali prema kome?”, pita se Kregar. I nastavlja: “Također, kod nas je praksa da se ovakvi politički problemi razrješavaju pred sudovima. Međutim, sudovi ne odlučuju o političkom povjerenju, oni sude po zakonu. I u situacijama u kojima ne postoji kazneno djelo, sud nema ingerencije.”

Stoga, ironično, Žužulovi advokati imaju osnove tvrditi kako njihov klijent nije počinio kazneno djelo i da zbog toga ne treba odgovarati. No, trenutačno nikoga ne zanima hoće li Žužul kazneno odgovarati zbog primanja mita ili nečeg sličnog. U ovoj situaciji, ministar je očito bio u sukobu interesa zbog Imostroja, a prije toga i zbog dodjeljivanja posla američkom Bechtelu, pa je logično očekivati da odstupi s dužnosti.

“U sadašnje vrijeme sasvim je jasno da pravosudna tijela odluke donose prekasno, nakon dugog proteka vremena, kad javnost već zaboravi o čemu se radi”, napominje Kregar, dodavši kako to odugovlačenje i pretvaranje ove priče u politički sukob, ipak ostavlja dojam kod građana. “To je impresija koju ljudi ne zaboravljaju, time se od njih stvaraju ogorčeni birači, pasivni građani, nezainteresirani pojedinci koji ne vjeruju nikome i vjeruju u malo što.” Dakle, dugoročno, a možda već do proljeća, Sanaderova taktika odugovlačenja neće se isplatiti. Žužul će možda preživjeti. Ali ipak, manje zlo za Sanadera bila bi njegova brza smjena.

No, za Kregara glavno pitanje sadašnjeg trenutka ipak je sklonost političkih elita u Hrvatskoj da računaju s tim kako nitko nije anđeo i da svatko ima neku mrlju. Zbog toga je premijer Sanader u obranu Žužula istupio napadom na dužnosnike bivše vlasti, zato su dokumenti o Žužulu u javnost procurili nakon što je Anton Kapraljević, HNS-ov šef Povjerenstva za sprječavanje sukoba interesa, podnio ostavku. I odmah se dokumenti koriste u međusobnom nabacivanju blatom i stvaranju dojma kako su svi krivi. A zapravo nije nitko.

“Postiže se savez u kojem će prestati pitanje političke odgovornosti i legitimiteta. Tu će gubiti građani, a dobivati oni koji imaju političku moć”, smatra Kregar i podsjeća na svojedobni “tihi savez” partijske oligarhije i radničke klase u doba samoupravnog socijalizma, o kojem je pisao sociolog Josip Županov. U tom savezu tehnokracija je mirno podnosila niski stupanj radnog morala radnika, a u isto vrijeme onemogućavala da radnici postave pitanje njihove odgovornosti.

Zavjera šutnje

“Takva zavjera šutnje pojavljuje se i danas”, kaže Kregar. “No, danas su stvari potpuno drukčije. Mediji su puno slobodniji i ljudi ne žele šutjeti. Ta razlika ukazuje koliko je politika šutnje opasna i zavaravajuća za one koji ju provode.”

U situaciji u kojoj je javnost zatrpana serijom slučajeva sukoba interesa vladajućih političara, a istodobno nema mehanizama koji bi se s njima obračunali, instrumentalizacija niza afera u svrhu političke borbe zapravo je legitimna stvar. Političke stranke imaju mogućnost kontrolirati jedna drugu. No, Josip Kregar rješenje ipak vidi u drugoj stvari. “U upornom nastojanju da se javne dužnosti obnašaju savjesno i pošteno, te još više, da se to proglasi zakonskom obvezom. Valja što brže formirati novo Povjerenstvo za sprječavanje sukoba interesa, pustiti ga da radi bez političkih pritisaka, ne instrumentalizirati ga u svrhu političke borbe”, kaže on i zaključuje: “Zakoni vrijede samo ako ih svi poštuju. Naročito oni koji ih donose.”

SUKOBI INTERESA HDZ-a

1. Miomir Žužul kao bivši Bechtelov lobist sudjelovao u odluci da Vlada na zatvorenoj sjednici izravno dodijeli gradnju dionice Dugopolje - Šestanovac američkom Bechtelu za višu cijenu od hrvatskih tvrtki.

2. Imostroj i MTS: Žužul je kao član Vlade izglasao otpis dugova tvrtki njegova rođaka Ivana Karina, koji je istodobno na račun Žužulove supruge uplatio 143 tisuće kuna.

3. Slučaj Leadership: Miomir Žužul, suosnivač i član savjetodavnog odbora nevladine i neprofitne udruge Leadership forum, na čiji račun su se slijevale donacije privatnih i državnih kompanija, da bi s računa Leadershipa dio novca bio uplaćivan na račun tvrtke MTS.

4. Imovina veleposlanstva: supruga Miomira Žužula preko svoje tvrtke opremila hrvatsko veleposlanstvo u Washingtonu zavjesama, da bi po okončanju posla poduzeće bilo likvidirano.

5. Andrija Hebrang: navodno pogodovao japanskoj tvrtki Shimatzu njegova prijatelja da dobije poslove nabave opreme u bolnicama u Livnu, Žepču i Mostaru.

SUKOBI INTERESA KOALICIJSKE VLASTI

1. Goranko Fižulić kao ministar gospodarstva iskorištavao službena putovanja na Daleki istok da dogovara poslove za svoju Magmu. Svim državnim dužnosnicima slao pakete Magme.

2. Goranko Fižulić, bivši ministar gospodarstva, sklapao ugovore s državnom Inom o prodaji igračaka njegove tvrtke Turbo Limach po benzinskim crpkama.

3. Radimir Čačić: kao ministar graditeljstva i javnih radova u dvije godine poslovanja njegove tvrtke “Congama” s državom sklopio je poslove vrijedne 58,9 milijuna kuna.

4. Tvrtka “Coning Inženjering” u vlasništvu Marije Čačić, supruge bivšeg ministra Radimira, dobila je ugovor za projektiranje čak četiri zgrade s 283 stana od ukupno 1200 stanova POS-a u Španskom.

5. Zlatko Tomčić: vlasnik 22 posto dionica u “Capital Ingu” d.o.o. koji je u posljednjih deset godina sklopio 336 poslova s državnim institucijama, što je Tomčiću godišnje donosilo dobit od 20 tisuća eura.

6. Gordana Sobol: bivša šefica Račanova kabineta optužena da je zaposlila supruga Bojana kao pomoćnika ministra Šime Lučina. Nakon izbora 2003. godine tvrdilo se da je Sobolovo poduzeće “Kashmir tepisi” prodavalo tepihe MUP-u po višoj cijeni od uobičajene.

7. Brodogradilište “Viktor Lenac” dobilo sto milijuna eura Vladinih garancija koje su na kraju propale zajedno s brodogradilištem na čijem je čelu stajao Damir Vrhovnik, prijatelj Slavka Linića i Ivice Račana.

8. Goran Štrok, prijatelj Ivice Račana i Slavka Linića, pobijedio je na natječaju za kupnju dubrovačkog hotela “Excelsior”, iako je njegova ponuda bila manja od ostalih.

9. Ministri Goran Granić, Mato Crkvenac i Slavko Linić sjedili u četrdesetak različitih nadzornih odbora.

10. Roland Žuvanić, bivši ministar prometa i veza, onemogućavao liberalizaciju tržišta fiksne telefonije, da bi se sada uključio u biznis istaknuvši ponudu na natječaju za drugog operatera fiksne telefonije.